Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Skogstrollet

Trådstartare
INGET undslipper min lilla råttas uppmärksamhet! Han hör ALLT. Jag skojar inte.

Kom häromdagen på att han borde vara en naturbegåvning inom bevakning men jag vet inte så mycket mer om det än att det finns kurser där man får lära sig sitta på en stubbe och få hunden att markera när den hör/märker något eller någon.

Någon här med erfarenhet? Vad går det i stora drag ut på och hur gör man? Är det något man kan meritera hunden i?
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

En bevakningshund måste vara minst 45 cm i mankhöjd och ha sådan päls att den kan vistas ute länge i kyla. Den ska inte bara kunna lyssna utan även kunna följa spår upp till 5 dygn gamla. Den måste vara tyst även om den är uppbunden längre stunder. Den måste vara skottfast, tillgänglig och ha bra mentalitet. Prata med din lokala Brukshundklubb. Vissa klubbar har kurser för bevaknings- och räddningshundar.

Det finns en väldigt utförlig beskrivning här: http://www.namatj.se/bevakningshund.htm
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Jag var med bevakningsgänget ett tag här nere innan jul när Kajan fortfarande var liten. Vi blev så himla bra omhändertagna och fick testa och vara med på allt dom gjorde fastän han aldig kan bli godkänd (för otillgänglig).

Så sök upp ansvarig på din lokala BK och snacka lite, kanske får du testa på det :)

KL
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så kan man väl på dispens för mindre hundar?
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Din hund är för liten och har fel päls för att kunna meriteras i bevakning
Men du kan ju träna i alal fall, vi har gjort så att vi sätter oss och jag knäpper i kopplet som är en startsignal och säger pass på. I början när hunden markerat så har vi sprungit dit och kampat/lekt.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Svar till alla.

Aha, det fanns storlekskrav. Jaja. Men det kan ju vara kul att gå en sån kurs i rent aktiveringssyfte någon dag ändå. :)
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Vår gamla hund var certifierad bevakningshund genom hemvärnet. En bouviertik.
En superrolig träningsform som är oerhört omväxlande; spår, sök och markering på fast objekt och bevakningsstig med både syn, hörsel och syn objekt.
En massa träning i skogen på ett otvunget och postivt sätt.
Men det kräver en massa tid och engagemang från föraren, och en massa figuranter...
Klart att du ska testa denna roliga träningsform med din, även om ni inte kan bli godkända i slutändan!
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Jag har så många planer för den här hunden så jag är tvungen att sålla lite! :D
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Din hund är för liten och har fel päls för att kunna meriteras i bevakning

Fel päls? Ursäkta en kanske dum fråga, men hur kom du fram till det? Om han inte fryser av att sitta ute så spelar det väl ingen roll? Vad är kriterierna annars?
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Kolla på länken jag la in i mitt förra inlägg. Allting står väldigt utförligt där.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Det enda som står är:

- Ha ett hårlag som lämpar sig för långvarig utomhusvistelse (därmed är släthåriga raser med tunn päls utan underull utestängda).

Vilket en heeler väl inte passar in på? (Skogis kanske kan beskriva Qitos päls närmare?) Den kriterien ovan låter mer som en amstaff/greyhound-typ av päls.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Nu ska jag erkänna att jag inte studerat en heelers rasinfo men FM hundar ska ha underull. Jag vet att jag sett någon dobberman någon gång men det är oförklarigt hur en sån ras kommit med. Men det kan ju var någon som bara är med och "tränar". När jag ser en heeler så ser inte pälsen ut att ha underull, har den det?
Man kan inte gå efter om hunden fryser eller inte utan den ska ha underull.

Vanligaste hundarna på bevakningsträningarna är blandras, schäfer, rottis, kelpie och jag tror jag sett någon bordercollie också eller om det var en blandras.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Tror att ni skulle tycka det var jätteroligt med bevakningsträning, det finns mycket information om hur träningarna går till på brukshundklubbens sidor under tjänstehund. Du har inte funderat på räddning då? Där finns nog inte något om päls och man bör kunna bära sin hund. Själv har jag 50 kg schäfer så jag orkar inte bära min hund :D
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Jag skulle tippa på att heelern har underull, jag väntar på skogis beskrivning av pälsen ;)

Ungefär 4% av dobbisarna "utvecklar" underull (har jag hört av uppfödare) så det kanske rent av var en av dom?

Här nere är de vanligaste labbe, schäfer, rottis och hoffe.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Heelern finns olika hårlag. Min har underull och en sträv och blank överpäls. Den finns även som långhårig med mycket tät underull och alla varianter där mellan till individer med mycket tunn underull.

Så att säga att rasen har fel päls går inte, man får se till individen. Min heeler är en viking som inte tvekar alls när det är kallt, medan andra tvärstannar i dörren. :)
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Tror att ni skulle tycka det var jätteroligt med bevakningsträning, det finns mycket information om hur träningarna går till på brukshundklubbens sidor under tjänstehund. Du har inte funderat på räddning då? Där finns nog inte något om päls och man bör kunna bära sin hund. Själv har jag 50 kg schäfer så jag orkar inte bära min hund :D

Jag blev utsatt för rekryteringsförsök till räddning med min förra golden (arbetsnarkomanen) men insåg att det var ett åtagande som var för stort för mig. :) Nu ska jag dessutom ha barn i sommar så jag kommer i första hand ägna mig åt träningsformer som inte är allt för tidskrävande utan går att ägna sig åt "när det dyker upp ett bra tillfälle".

Dessutom har jag fått höra flera gånger att heelerns korta ben är en nackdel i öppna sök, jag vet inte om det gäller även vid räddning men jag antar det.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Ungefär som jag trodde då, men jag visste inte att den fanns i långhårig variant! Måste kolla upp om jag kan hitta en bild på en sådan! :laugh:
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

koiramme_hanna_01.JPG


Men se på f*n :eek:

Föredrar korthåren :D
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Ser framför mig hur skitig en långhårig heeler skulle bli av att arbeta med nötter en dag. Fy fan för att göra rent den sen:crazy::D

/Migo
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Ja, men eller hur? :)

Fast den kanske har sån päls som mina (som iofs är korthåriga) där allt ramlar av när hunden torkar? Smidigt! Häromdagen rullade ju sig mallen i människoträck i början av promenaden. Massor av klet i pälsen :crazy:, men när vi kom hem (efter ca 2h) och han skulle duschas så hade allt torkat och ramlat bort, bara doften kvar som behövde oskadliggöras.

Dina är ju långhåriga, hur funkar det? Eller det är inte lika skitigt att jobba med får?

LH heelerns päls ser så mjuk ut iofs.
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

De långhåriga är dock inte godkända och räknas som en avart. :) Men söta är de!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 713
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 607
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
724
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp