Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Mina är långhåriga på de mest onödiga ställena, magen, låren, kragen och baksidan av frambenen. Precis där leran fastnar mest... Och visst blir de skitiga av fårjobb:
IMG_3263.jpg


Efter en arbetsdag i ladugården eller vid sortering ser man knappt hunden. Desto lättare att hitta dem på lukten:crazy:

Pälsen är dock blank och bra, så får de bara torka så ramlar det mesta ur snabbt. Lukten vädrar jag ur med långpromenad ute och så badas de ibland. Tränar dem i snitt 2 pass om dagen med fåren, så det går inte att bada efter varje pass. Jag kör på fuskvarianten och stänger in till sovrummet och dammsuger resten av hemmet ofta:crazy:
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Oj oj, vilken skitig hund :eek:
Det är tur att man kan stoppa dem i duschen :D

kl
Det är nog ingen som lagt tid på att utreda en heelers päls (inom FM) genom att den är för liten. Den heeler som jag "vet om" och har tränat med ser ut som den har slät päls. När vi tränar i ridhus (nu i vinter) så fryser hon och har täcke. Ska fråga ägaren vad hon har för päls nästa gång jag träffar dem. Roligt att de finns i så många hårlag.

Den där långhårige var väldigt söt :love:
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Trodde nästan att dom blev skitiga, men vilden var värre än min föreställning av det hela :D

Jag tyckte att din "fuskvariant" var en bra ide. Som du säger kan man inte bada dom varje gång, det lär ju förstöra pälsen ganska fort. Det är ju ett trevligare alternativ ijämförelse till dom som alltid har hunden i farstun eller ute i hundgård.

Skogis, aha! Ja, jag hade aldrig hört talas om att dom fanns i långhår öht :). Angående de korthårga så har jag tyckt att alla ser ut att ha mycket jämna pälsar på utställningar. Jag brukar kika lite extra när jag ser dom!
 
Sv: Träna bevakning, någon här som har erfarenhet?

Angående de korthårga så har jag tyckt att alla ser ut att ha mycket jämna pälsar på utställningar. Jag brukar kika lite extra när jag ser dom!

Kan bero på att de med icke önsvärd pälstyp inte lika ofta är med på utställning kanske?

Jämför man min unghund med hans kullbror så ser de helt olika ut. Min har tagit efter "pappan" och brodern efter "mamman". Kan tillägga att pappan till min hund arbetar som vallhund och således kan antas klara väder och vind hyfsat bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 595
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp