Bukefalos 28 år!

Träna bogmuskler!

kvandi

Trådstartare
Jag undrar hur man kan träna upp bogmuskulaturen och övriga muskler i frampartiet?

Jag har en islänning, en nätt liten tös med smala bogar. Tyvärr har hon rätt runda revben vilket gör att ALLA sadlar åker fram. Det känns som om vi skulle behöva träna så att hon breddar sig och bygger upp lite muskler som kan stoppa upp sadlarnas framkanande. Men hur gör man det?

Alla tips o trix för att bygga muskler på frampartiet emottages tacksamt!
 
Sv: Träna bogmuskler!

Jag skulle spontant säga jobba med att flytta framdelen... Få igång rörelser kring bogen där hästen får använda och lösgöra där. När jag red isis så mins jag att det var ganska populärt med mycket gångartsträning rakt fram och inte så mycket arbete böjd. Kanske så att det glöms bort enklare när passen går ut på gångarter mer?
Min favorit är att öka och minska volten samt vända igenom volten, och se till att det är framdelen som flyttar sig runt bakdelen.

Sen breddar ju hästen även när dess lungkapacitet ökar, dvs när den får bra kondis, så ut och trava och jobba på flåset.

Cavaletti är ju ett kul alternativ som ger mycket.

Har du funderat på att prova använda svanskappa? För sadeln tänkte jag...
 
Senast ändrad:
Sv: Träna bogmuskler!

Jag skulle inte träna upp styrkan i bogen utan skaffa en svanskappa om den nu inte har manke eller av annan anledning inte kan ha en bredare sadel.

För smal bom gör att den åker framåt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 574
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 500
Senast: Zata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp