Bukefalos 28 år!

Träna för jakt

Fille

Trådstartare
Sambon funderar på att skaffa hund att ha med vid jakt, just nu går tankarna på tax. Men jag funderar lite på träning av jakthund? Hur gör man? Vad krävs? Nu tänker jag mig jakt av större vilt i skogen! Men släng gärna in fler tips för fler sorters jakt :)
 
Sambon funderar på att skaffa hund att ha med vid jakt, just nu går tankarna på tax. Men jag funderar lite på träning av jakthund? Hur gör man? Vad krävs? Nu tänker jag mig jakt av större vilt i skogen! Men släng gärna in fler tips för fler sorters jakt :)
Själva jagande behöver man sällan träna ;) Men för att få en fungerande jakthund så krävs konditionsträning under hela året, visserligen ofta en down period när jaktsäsongen är slut men sen börjar det uppbyggande jobbet igen.
Men med en valp så börjar man med att skapa en bra kontakt, inkallning anser jag bör sitta ordentligt innan man börjar släppa.
Sen är det viktigt med skogsvana, sitta ute i skogen och låta valpen söka ut och komma tillbaka för att lära sig göra bra återgångar.
Så vad krävs, mycket tid, mycket tålamod och tillgång till bra mark att skogsträna hunden i. Blodspår är också en viktig del av träningen och sen jaga lugn i början.
 
Själva jagande behöver man sällan träna ;) Men för att få en fungerande jakthund så krävs konditionsträning under hela året, visserligen ofta en down period när jaktsäsongen är slut men sen börjar det uppbyggande jobbet igen.
Men med en valp så börjar man med att skapa en bra kontakt, inkallning anser jag bör sitta ordentligt innan man börjar släppa.
Sen är det viktigt med skogsvana, sitta ute i skogen och låta valpen söka ut och komma tillbaka för att lära sig göra bra återgångar.
Så vad krävs, mycket tid, mycket tålamod och tillgång till bra mark att skogsträna hunden i. Blodspår är också en viktig del av träningen och sen jaga lugn i början.

@Fille Precis sådär :D
Taxar jagar ju sällan större vilt än rådjur, och kanske dov, men det kanske var det du tänkte på?
Taxar har ju sina långa ryggar att tänka på, så det är viktigt att hålla dem starka i ryggen genom kuperade promenader och simning.
 
@Fille Precis sådär :D
Taxar jagar ju sällan större vilt än rådjur, och kanske dov, men det kanske var det du tänkte på?
Taxar har ju sina långa ryggar att tänka på, så det är viktigt att hålla dem starka i ryggen genom kuperade promenader och simning.

Aha man har alltså sällan tax till älg? Vad brukar man ha för raser till älg? :)
 
Aha man har alltså sällan tax till älg? Vad brukar man ha för raser till älg? :)
Tax är väl (?) en drivande hund, som till ovan nämnda rådjur tex.:)

Älg jagas i regel med ställande hund, typ jämthund, gråhund, laika osv. Omvänt ska inte dom jaga tex rådjur.
Har sett medel mer raser till älg, men aldrig tax.
 
Aha man har alltså sällan tax till älg? Vad brukar man ha för raser till älg? :)
Extremt sällan, det man vill åt när man har tax är det långsamma buktande drevet. Rådjur, hare och räv, många taxar går gärna efter räven ner i gryt.
När man jagar älg så vill man antingen att hunden ska ställa älgen eller få den att röra på sig mot något som sitter på pass. Vanligast är jämte, gråhund eller laikor.
Vill man ha en mer allround jakthund så kan man titta på wachtel eller munsterländare och några till raser men de ska i gengäld vara stötande och har betydligt kortare drevtider.
Så ni bör fundera på vad för typ av jakt ni vill ägna er åt, vad ni vill göra i övrigt med hunden och vad ni kan erbjuda hunden.
 
Sambon funderar på att skaffa hund att ha med vid jakt, just nu går tankarna på tax. Men jag funderar lite på träning av jakthund? Hur gör man? Vad krävs? Nu tänker jag mig jakt av större vilt i skogen! Men släng gärna in fler tips för fler sorters jakt :)

Man går ut i skogen, släpper hunden och rör sig genom markerna i snigeltakt. Resten sköter hunden på egen hand. Den lär sig söka ut, den lär sig spåra/bakspåra och jaga helt på egen tass. Gäller alla självständigt jobbande jakthundar.

Ras väljer man efter vad för vilt man vill jaga och vad för marker man har.
 
Min sambo visste visst att tax mest drev mindre djur, trodde han ville ha hund som drev på älg också! Jag vill dock inte ha någon stor hårig hund hemma, kanske därför han pratat om tax!
 
Min sambo visste visst att tax mest drev mindre djur, trodde han ville ha hund som drev på älg också! Jag vill dock inte ha någon stor hårig hund hemma, kanske därför han pratat om tax!
Det låter som om ni borde prata igenom det här med hund ordentligt, tax faller en hel del de också och blir förvånansvärt smutsiga i och med att de är så nära backen. Jag har en tax om dagarna förutom vår wachtel och taxen drar in mer grus men wachteln fäller större högar med päls. Fördelen med hans päls är att den lägger sig i tussar, taxen håren far runt överallt.
 
Det låter som om ni borde prata igenom det här med hund ordentligt, tax faller en hel del de också och blir förvånansvärt smutsiga i och med att de är så nära backen. Jag har en tax om dagarna förutom vår wachtel och taxen drar in mer grus men wachteln fäller större högar med päls. Fördelen med hans päls är att den lägger sig i tussar, taxen håren far runt överallt.

Jag vill helst inte ha hund alls :p har haft hund men insåg att jag är mer bara hästmänniska! men eftersom han vill ha till sin hobby försöker jag läsa på lite om hund och jakt :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 680
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
320
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 049
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 269
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp