Träna jakthund..

S

sanna____

Jag undrar nu när jakten hur tränar ni era hundar?
På vintern kör jag släde med våran jämte men på sommaren vet jag inte hur jag ska träna honom. Mamma har fått tips om att sätta ett däck bakom hunden och sen gå och låta han dra.. Är det någon som tränar på samma sätt?
 
Sv: Träna jakthund..

simning, långa promenader, spår och sök. på vintern pulsar vi i snön. Många bekanta har också hundarna att springa bredvid cykeln alt efter bilen..
 
Sv: Träna jakthund..

simning, långa promenader, spår och sök. på vintern pulsar vi i snön. Många bekanta har också hundarna att springa bredvid cykeln alt efter bilen..

Simning och cykling är ju väldigt bra.

Stor varning för motionering med bil. Det har hänt alldeles för många olyckor där hundar dödats och även trafikolyckor där bilar väjt undan.
 
Sv: Träna jakthund..

Vi har tre jämtar och sommartid tränar vi dem genom cykling. Tänk bara på att ta det lugnt i början och passa på att cykla när det är lite svalare, kanske tidigt på morgonen el framåt kvällen.
 
Sv: Träna jakthund..

Kan skaffa en "skrinda" och sele så får han dra dig eller matkassarna hem, då kan du variera tyngden och belastningen.

Ett kul alternativ.:D
 
Sv: Träna jakthund..

Kan skaffa en "skrinda" och sele så får han dra dig eller matkassarna hem, då kan du variera tyngden och belastningen.

Ett kul alternativ.:D

Hehe, smart ide:P

Tack för alla svaren:D
 
Sv: Träna jakthund..

Vi tränar inte något speciellt med våra två. Russeln, vars jobb är kortdrivande jakthund hon har en superkondition automatiskt, våra långpromenader täcker tydligen in rätt mycket motion. Våran golden som skall jobba som apporterande fågelhund hon får löpträning genom att springa med när vi rider och när vi kör fyrhjuling. Förutom våra långpromenader då såklart. Dessutom brukar tjejerna race'a runt som idioter här i trädgårn, turas om att driva varandra -och gör det med skall :D Det händer oxå att de tar såna tok-race ute i skogarna, men det är ju inte utan risk för att de får något djur i nosen och drar iväg :angel: Därav går russeln alltid kopplad (med mig iaf) för hon går inte att kalla in/avbryta.

Med golden så tränar vi ju självklart på apporteringen övriga delen av året oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna jakthund..

Vi tränar inte något speciellt med våra två. Russeln, vars jobb är kortdrivande jakthund hon har en superkondition automatiskt, våra långpromenader täcker tydligen in rätt mycket motion. Våran golden som skall jobba som apporterande fågelhund hon får löpträning genom att springa med när vi rider och när vi kör fyrhjuling. Förutom våra långpromenader då såklart. Dessutom brukar tjejerna race'a runt som idioter här i trädgårn, turas om att driva varandra -och gör det med skall :D Det händer oxå att de tar såna tok-race ute i skogarna, men det är ju inte utan risk för att de får något djur i nosen och drar iväg :angel: Därav går russeln alltid kopplad (med mig iaf) för hon går inte att kalla in/avbryta.

Med golden så tränar vi ju självklart på apporteringen övriga delen av året oxå.

Kul att höra/läsa att du gör som jag ibland att träna med 4-hjulingen.
Men jag undra hur länge, långt, ofta man kan göra detta?
Har en dobbis som behöver mkt aktivitet. Det funkar med 4-hjulingen, men jag tänkte på tassarna osv.:smirk:

Förlåt sanna_ om jag yttrade mig om hur mkt osv jag kan träna min dobbis med 4-hjulingen.
Ska inte göra detta mer.:(
 
Sv: Träna jakthund..

Förlåt sanna_ om jag yttrade mig om hur mkt osv jag kan träna min dobbis med 4-hjulingen.
Ska inte göra detta mer.:([/QUOTE]

Det är lungt:P
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 399
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
562
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp