träna och tävla

imac

Trådstartare
Ni som tävlar och tränar, vilket moment tycker ni var svårast att lära?
Vilket moment tror ni flest har problem med?

Vi har än så länge bara kommit till fot, och det tycker jag är svårt:crazy: Dem allra flesta jag tränar med säger att framförgående är svårast.

Hur lång tid tog det från att ni började träna tills ni tävlade första gången? samt i vilken gren tävlade ni?
 
Sv: träna och tävla

Jag tog över en omplacering i mars och det var då jag för första gången började träna lydnad seriöst. Hunden hade vissa grunden sen tidigare men också lite problem att jobba med. Vi startade första gången i augusti (lydnadsklass 1).

Vi har bara kommit till klass 2 än så jag vet inte hur de kommande momenten kommer vara att lära in men jag tycker att fritt följ är riktigt svårt att få riktigt bra. Andra moment som jag tycker är svåra att få riktigt bra är fjärrdirigering och apportering. Vi har också börjat nosa på vittringsapportering vilket verkar jättesvårt att få till, det har inte lossat alls för oss än..
Även framförgåendet är struligt, men det beror nog mest på att jag lagt så lite tid på det momentet.

Men det absolut värsta momentet är platsliggning. Jag hatar platsliggning!
 
Sv: träna och tävla

Fritt följ eftersom det är ett långt moment och det finns så mycket att dra på. Har man ett dåligt fritt följ så straffar det dessutom sig i väldigt många andra moment. Framförgåendet (som förekommer i appell och lägre) tycker jag inte är särskilt svårt alls :). Enligt min hund är det dessutom det roligaste momentet.

Det som ofta nollas på lydnadstävlingar är rutan och vittringen. I brukset är det väl framåtsändandet som brukar vålla mest problem, om man bortser från uppletandet då.
 
Sv: träna och tävla

Jag håller med om att framförgåendet nog ändå är ett av de roligare momenten.. men det där förbaskade framåtsändandet ser jag inte framemot ;)
 
Sv: träna och tävla

Har tävlat freestyle med lagotton vilket jag tycker är jätteroligt. Det svåraste är avståndsarbetet, när hunden ska kunna utföra olika rörelser på minst 2 meters avstånd från mig.

Med labben håller jag än så länge på att träna in fotgåendet, det är svårt nog för honom i nuläget.
 
Sv: träna och tävla

Jag tycker inkallning m ställande (och läggande) är det som ger mig mest huvudbry. Svårt att få till full fart alla sträckor och riktig tvärnit med stadga.

Jag tror att jag och jappen tränade målinriktat ett par månader innan vi debuterade Lkl 1. Kelpien tränades från liten valp och debuterade 12 månader gammal.
 
Sv: träna och tävla

Vi började träna tävlingslydnad i höstas och min ambition är att vi ska tävla till sommaren.
Nu håller vi bara på mot momenten i lydnadsklass 1 + rutan.
Jag tror mig redan nu veta att det fria följet kommer bli min huvudvärk i framtiden. Att få till ett riktigt bra fritt följ dvs.
Detta tror jag främst beror på att jag har "förstört" hans inställning genom att använda förkommandot slarvigt.

Övriga moment tycker jag går överraskande fint framåt. Vi får se när vi kommer högre upp i klasserna ;)

Framförgående och framförsändande tillhör brukset va? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: träna och tävla

kl

För oss är det platsliggningen (tävlat lk1 en gång) det är överlag det monent som jag hör folk gnälla/beklaga sig över mest, kan iof bero på att om man har problem med platsen så blir det lixom ett jätteproblem eftersom det kan försöra för andra :eek:

Annars är ff knepigt, långt moment och det kräver koncentration på ett annat sätt än vissa andra moment tycker jag.
 
Sv: träna och tävla

Fritt följ har nog varit svårast för oss, speciellt i vändningarna.
Fröken odåga tränger sig gärna mot mig, och tappar positionen lite (hamnar lite före) efter en stund.

Liggandet i grupp är också något som hon har väldigt svårt för, hon blev påhoppad och störd av en annan hund första gången vi tränade det, så hon är lite osäker och det märks.
 
Sv: träna och tävla

Vad duktiga ni alla är!:)
Och vad snabbt ni har debuterat! Vi köpte våran i april och vi kommer ingenstans känns det som:(

Jag vet inte hur jag ska få honom att gå fot! Hur tränade ni andra in det? Hur lång tid tog det innan eran hund kunde fot?
 
Sv: träna och tävla

Jag säger apportering, alla gånger. Apporteringarna står för 40% av lydnadspoängen så det gäller att de momenten sitter. Det är inte alltid helt lär att få till en apportering där hunden har full fart ut, direkt gripande, lika mycket ös in, sitter helt rakt och absolut, absolut inte tuggar. Att ens hålla apporten löst ger neddragningar. Och det är apporteringarna många förlorar poäng på.

I skyddsdelen är det ronderingarna som ställer till det för oss. Många diskar annars ur sig för att hunden inte släpper.

I svenskbrukset måste det vara framåtsändandet.

För min del tog det ca 2,5 år innan vi tävlade första gången. Det var IPO 1.
 
Sv: träna och tävla

Och vad snabbt ni har debuterat!

Med lagotton tränade jag freestyle i två år innan vi vågade oss ut på tävlingsbanan. Så det kallar jag inte fort :)
Labben är 9 månader nu och jag hoppas vi är redo för start i lydnad i augusti i år, dvs när han 1½ år.
 
Sv: träna och tävla

Det tog ca 3 år att få till ett tävlingsmässigt fritt följ som gav bedömningen utmärkt. Själva kommandot kunde hunden redan. Köpt som vuxen. Corgin är 18 månader och där har jag precis börjat lägga in kommandot. Hon tränas inte lika seriöst dock. Jag hoppas kunna starta henne i agility någon gång under året men det är ingen hets.

Överlag tycker jag många har för bråttom ut på banan. Det brukar straffa sig senare. Inom min sport är det ganska vanligt att man startar ettan då hunden är 2-3 år.
 
Sv: träna och tävla

Det tog ca 3 år att få till ett tävlingsmässigt fritt följ som gav bedömningen utmärkt. Själva kommandot kunde hunden redan. Köpt som vuxen. Corgin är 18 månader och där har jag precis börjat lägga in kommandot.
Överlag tycker jag många har för bråttom ut på banan. Det brukar straffa sig senare. Inom min sport är det ganska vanligt att man startar ettan då hunden är 2-3 år.

Hur ofta och hur tränade du fritt följ under dessa 3 år? Hur "lägger" du in kommandot? Tränade du andra moment under tiden?

Jag har kanske för bråttom. Blir så taggad men samtidigt gråtfärdig när jag tittar på mina träningskompisar som tävlar bruks på elitnivå, det ser så lätt ut när jag tittar på dem och sen kan jag inte ens lära hunden att sitta rakt bredvid mig (sitter snett med rumpan utåt).
 
Sv: träna och tävla

Jag provade starta min hund som 14 månader gammal, men hon var inte färdig för det insåg jag. Visst, hon kunde momenten. Men en orutinerad förare med en hund som är MASSOR av hund, gjorde att vi faktiskt inte var mogen för tävlingssituationen. Det är en extremt nyfiken hund, som gärna vill undersöka ALLT som händer + att hon var skendräktig vid tillfället. Det i kombination med en lite spänd och nervös förare, som gjorde att jag inte riktigt kunde få fram den där rätta känslan eller fånga upp henne riktigt. Nu blir hunden snart 2 år gammal och vi har planer på att komma ut på tävlingar till våren (maj/juni). Hon börjar landa lite i sig själv och jag har börjat lära mig hur jag ska jobba med henne för att få ihop det.

Jag tycker fritt följ är något som tar tid att få ihop, det är så många delar i det som måste finslipas. Det är inte bara alla svängar, vändningar, tempoväxlingar, halter osv, utan det handlar om attityd, kontakt, position och koncentration också. Vi har ett rätt fint fritt följ vad gäller attityd och position, men det finns alltid något att finslipa på..
 
Sv: träna och tävla

Hur ofta och hur tränade du fritt följ under dessa 3 år? Hur "lägger" du in kommandot? Tränade du andra moment under tiden?

Jag har kanske för bråttom. Blir så taggad men samtidigt gråtfärdig när jag tittar på mina träningskompisar som tävlar bruks på elitnivå, det ser så lätt ut när jag tittar på dem och sen kan jag inte ens lära hunden att sitta rakt bredvid mig (sitter snett med rumpan utåt).

Hur lär du in det? Jag har nött in fotpositionen genom att visa in hunden vid sidan, med hjälp av handen. Men jag har också tränat klossträning för att få hunden mer medveten om sin bakdel, det hjälper henne att trampa in den ordentligt. Sök på youtube så hittar du lite filmer på just det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 240
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
370
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 286
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 290
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp