träna och tävla

Sv: träna och tävla

Klart jag tränade andra moment också. Hunden skulle ha blivit uttråkad annars. Men hur ofta? Det varierar. Min hund kan man inte nöta med. Han tröttnar om man tränar lydnad varje dag. Det kan alltså vara allt från 1-4 gånger per vecka och sedan inget alls på tre veckor. Nu har vi inte tränat lydnad sedan veckan innan jul.
Jag hade däremot sparat massor med tid om jag hittat rätt metod från början. Det var först förra året som jag hittade rätt och det var tack vare den tränare jag då tog hjälp av. Nu tränar vi mycket starter, för är inte starten bra blir inget bra. Det kan bli ett halvt steg och sedan belöning, många gånger i följd. Vi filar på position och då står vi i princip stilla. Om hunden inte vet vart den ska vara innan vi börjar gå så kommer den inte veta det när vi går heller. Och gör han ett kanonjobb i övningen så avslutar vi där, oavsett om vi bara tränat i fem sekunder. Antingen går vi av planen eller vidare till nästa moment. Men jag belönar inte bara utan kan korrigera också. Det är däremot omöjligt att beskriva här. Sådant måste man få visat för sig. Har du någon tränare?

Med oseriösa corgin så har jag bara börjat föra in henne i position vid sidan med hjälp av boll ( många använder godis istället). Belöning när hon är där jag vill ha henne. Sedan släpper jag position-köret och börjar gå och jobbar med följsamhet och uppmärksamhet. Belöning när hon går med rätt attityd och här har jag också tur med att hon alltid har fallit in i rätt position naturligt när attityden är rätt. Och så en dag sa jag bara fot när jag satte henne i position vid sidan. Hon fattar inte helt än, men det är som sagt inte så noga med henne.
 
Sv: träna och tävla

KL

Det svåra är inte att träna hunden, utan att träna matte :eek::angel:

Fan vad svårt det är att inte titta ner på hunden hela tiden, ha händer och armar i vägen och hålla reda på vart fötterna pekar.

Och så insåg jag en annan sak när jag tränade för första gången igår efter 2 månaders uppehåll: Jag missar ju att ge kommandon?! Inte konstigt att hunden inte fattar vad den ska göra :rofl:
 
Sv: träna och tävla

Olika hundar har olika lätt för sig också, det hänger inte bara på föraren. Min kille har startat appellen en gång, men där sket sig både spåret och platsen (som aldrig strular annars) och vi fick inte ens godkänt. Nytt försök i februari, då har han hunnit fylla två år. Nästan alla syskonen har tävlat med bra resultat redan, någon är uppflyttad till lydnadstrean och de flesta är uppflyttade till lägre spår/sök. Men min hund är inte som sina syskon. Det syntes på MH och det märks när man tränar. Vissa saker är han bättre på, andra har han mycket svårare för. Ffa ställer hans störningskänslighet till det i tävlingslika situationer. Men vi jobbar på det och jag är övertygad om att vi kommer komma lika långt som de andra syskonen, vi behöver bara lite mer tid på oss.

Vi tränar absolut inte klassvis, utan tränar lite av varje hela tiden. Uppletandet t ex, kommer inte förrän i högre, men där har vi redan kommit så långt att han söker av en full ruta med 4 föremål (men vi har fortfarande en del att jobba på). Framåtsändandet är påbörjat. Han var inte ens 12 månader när han kunde krypa i vinklar och göra halter. Med den gamle hunden tränade jag lydnad varje dag, ibland två gånger om dagen. Det funkar inte riktigt med den nye. Vi tränar något nästan varje dag, men inte direkt lydnadsmoment. Det blir kanske 3-4 gånger i veckan?
 
Sv: träna och tävla

jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag lärde min vuxna hund fot :o

Med valpen uppmuntrar jag så fort hon går på vänster sida med ögonkontakt (självmant) och har tänkt lära in ingångspositionen+ bakbenskontroll mha klossträning och fortsätta därifrån.

Svårast överlag med vuxna hunden är att behålla hans motivation. Känns rätt ofta som att vi inte kommer nånvart heller.

Ingen vits att stressa!
 
Sv: träna och tävla

KL

Det svåra är inte att träna hunden, utan att träna matte :eek::angel:

Fan vad svårt det är att inte titta ner på hunden hela tiden, ha händer och armar i vägen och hålla reda på vart fötterna pekar.

Och så insåg jag en annan sak när jag tränade för första gången igår efter 2 månaders uppehåll: Jag missar ju att ge kommandon?! Inte konstigt att hunden inte fattar vad den ska göra :rofl:

Det där insåg jag på en freestyletävling :o Glömmer ge kommandon och glömmer berömma (vilket man får göra där). Snacka om att strula till det för sin redan svårtränade hund.
 
Sv: träna och tävla

Intressant. Det tycker jag är enklast att få till.

Alla tycker olika. På ett sätt är det ett svårt moment, på ett sätt väldigt lätt. Kan ju tycka att det borde vara bland det lättare iom att hunden är seg, men han blir osäker på att ligga såpass länge. Inte osäker i form av rädd, men osäker på om han gör rätt när jag står och glor utan att säga nåt. Bättre med rejäl störning.
Att jag tycker det är bland det tråkigaste momentet gör ju knappast saken bättre.

Det består ju av färre delar än många andra moment, men behöver vara säkrare också. Sen beror det ju på hur högt man siktar.
 
Senast ändrad:
Sv: träna och tävla

*kl*

Började träna "seriöst" när hunden var 11 månader gammal (eftersom hon bröt benet som valp) och nötte på bruks- och lydnadsmomenten utan att komma till start någonsin. På träning när jag hade ett entusiastiskt kroppsspråk och kunde pula i henne godis mellan momenten så kunde hon "allt" för att vara redo för de lägre klasserna. Men i en tävlingssituation tappade vi helt kontakten och klarade oss knappt med 5: or...
I april 2012 började vi en nybörjarkurs i rallylydnad, gjorde vår första tävling i juli och tog rallylydnadsdiplom i september (dvs hade 3 godkända starter).

Ser man på rallylydnaden så tycker jag att snurren är svårast att lära in, den kämpar vi med nu. Av övriga lydnadsmomenten så var ju kontakten vår stötesten på tävling, men appellens apportering kämpade vi länge med då apporten blev "för rolig".
 
Sv: träna och tävla

Ni som tävlar och tränar, vilket moment tycker ni var svårast att lära?

Hur lång tid tog det från att ni började träna tills ni tävlade första gången? samt i vilken gren tävlade ni?

Det jag tycker är allra svårast är egentligen inte ett moment, utan det svåraste är att få till en sammanhängande helhet med bibehållen attityd och snygga detaljer genom ett helt program. Men skulle jag säga ett moment så skulle jag nog säga fjärren, den tragglar jag fortfarande med typ dagligen :p.

Med hunden jag tävlar nu debuterade vi på lydnadsplanen när hon var 12 månader (eller ja, 12 månader och 15 dagar för att vara helt korrekt ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: träna och tävla

Nu har jag aldrig seriöst tränat för tävling men jag tror att jag höll på och det tragglade den med den där djävla apporten till och från i fyra år.... Det tog piru en kvart!

Tibbe behövde jag inte ens lära apport. Jag har minns det inte i alla fall. Han snodde rottisens från hatthyllan och kom farande med om han blev för uttråkad! Vlken ironi.
 
Sv: träna och tävla

Låter som hos en träningskompis, vars labbe hatar vatten men BCn har enormt föremålsintresse och älskar vattenapportering.

Labben gillar att skutta runt och flytta får:p:D
 
Sv: träna och tävla

Intressant läsning från er alla!:)

Provade klossträning för en stund sedan. Han kliver upp men sen händer det inget mer, han tittar på mig men vänder inte runt utan vänder bara på huvudet. Tips?
 
Sv: träna och tävla

Klart jag tränade andra moment också. Hunden skulle ha blivit uttråkad annars.
Nu tränar vi mycket starter, för är inte starten bra blir inget bra. Det kan bli ett halvt steg och sedan belöning, många gånger i följd. Vi filar på position och då står vi i princip stilla. Om hunden inte vet vart den ska vara innan vi börjar gå så kommer den inte veta det när vi går heller. Och gör han ett kanonjobb i övningen så avslutar vi där, oavsett om vi bara tränat i fem sekunder. Antingen går vi av planen eller vidare till nästa moment. Men jag belönar inte bara utan kan korrigera också. Det är däremot omöjligt att beskriva här. Sådant måste man få visat för sig. Har du någon tränare?

Det är sant! Frågan är då vilka moment vi ska träna? Eftersom vi har problem med fot så känns det inte så kul att ge oss på ett annat moment som är lika svårt om inte svårare. Vi brukar också köra sitt, ligg, stanna och kom, som han kan relativt bra. Kanske dags att börja träna någonting annat?

Jag tränar kanske fot för länge, ska prova som dig nästa gång med att sluta så fort han gör det bra!

Jag har ingen tränare utan tränar med ett blandat gäng, alla har mer erfarenhet än mig. Det finns framförallt tre personer som är riktigt duktiga som brukar hjälpa mig. Det är lätt när dom förklarar och visar men sen när jag ska göra det själv så blir det fel. Jag kör enbart med klicker och godis/kamp, har lärt mig att om han gör fel så "gör" det inget, vi kör på som om inget har hänt.
 
Sv: träna och tävla

Du har ingen möjlighet att boka in några pass för en instruktör privat? Så gjorde jag för att komma igång med träningen, och det var riktigt nyttigt!!
 
Sv: träna och tävla

Shapar du? Hur bra är hunden annars på att bjuda på beteenden?

Jag kör en blandning mellan att vänta ut och att provocera fram att hunden flyttar tassarna, genom att själv röra mig runt det hunden har framtassarna på.
 
Sv: träna och tävla

Du har ingen möjlighet att boka in några pass för en instruktör privat? Så gjorde jag för att komma igång med träningen, och det var riktigt nyttigt!!

Ska träna på söndag så jag kollar upp det då!:) Tror att det är någon på bruks som får hjälpa mig, finns nog inte så många instruktörer här omkring.
 
Sv: träna och tävla

Ibland får man åka en bit. Jag kör 10-15 mil enkel resa de gånger jag åker iväg.
 
Sv: träna och tävla

Shapar du? Hur bra är hunden annars på att bjuda på beteenden?

Jag kör en blandning mellan att vänta ut och att provocera fram att hunden flyttar tassarna, genom att själv röra mig runt det hunden har framtassarna på.

Nej det har vi inte. Om jag väntar ut honom så går han och gör något annat, Han är väldigt självständig.

Ska filma i morgon och lägga ut så ni kan se vad han gör:)
 
Sv: träna och tävla

Ibland får man åka en bit. Jag kör 10-15 mil enkel resa de gånger jag åker iväg.

Vi bor på en Ö så det begränsar oss tyvärr. Men ska höra på söndag, det borde finnas någon duktig tränare häromkring!
 
Sv: träna och tävla

Om det är lydnaden du vill satsa på så kan du ju börja med de andra momenten och bryta loss de från fotgåendet. Snabba lägganden, börja framför dig. Platsliggning (välja metod där och få stadga), inkallning (inkl stadga i sitt stanna kvar), apporteringen...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 242
Senast: Roheryn
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
371
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 286
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 318
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp