Bukefalos 28 år!

Träna på att gå i koppel.

flugskit

Trådstartare
Har börjat promenera endel med valpen nu. Dock har vi ett litet problem- han drar. Inte överdrivet mycket så man håller på att trilla omkull, utan han drar lite halvhårt då och då.

Hur kan man träna en valp att inte dra i kopplet? Och hur lär man dom fot?
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

Så fort hunden börjar dra i kopplet, stanna och be den att sitta. När den lugnat ned sig och du kan ha kopplet slakt utan att den rusar upp och iväg, fortsätter du.
Upprepa, upprepa och... upprepa ;)
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

Och givetvis MASSOR av beröm när valpen sätter sig och lugnar ned sig.
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

Om Cezzan´s förslag inte fungerar så kan du även testa att byta riktning så fort han drar, och framförallt - var konsekvent.
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

det ska även här testas imorgon :devil:
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

Att lära en hund att gå fint i koppel och att gå "fot" ärtvåskillda saker.

"Fot" är någotman tränar och går närman tävlar och tränar lydnad.

Att gå fint i koppel är en vardags sak. Och tar tid att lära.

Det smidigaste sättet ( enligt mig) att lära en hund att gå fint i koppel :

Se till att alltid ha gott omtid närdu går ut med hunden.
När den drar i kopplet: STANNA!!! Stå knäpptyst, rör dig inte.
Vänta på att hunden på ngt sätt tar kontakt med dig. ( vänder på huvudet för att se på dig )
Visa då att " här på min vänster sida brevidmig skall du vara " och ge den beröm när den väl är där.

Så är det bara att knalla på igen. Så fort hunden är framfördig och drar i kopplet så upprepas proseduren. Snart lär sig hunden vad du vill. Och kankse får du samma reaktion som jag fick bara efter ett par upprepanden. Min hund kastade sig bak mot min vänstra sida i en våldsam fart. Det såg nästan ut som att man ryckt till riktigt ordentligt i kopplet.

Men detta måste du ju då göra varje eviga gång du går ut med hunden tills det sitter!!!!

Förmig kunnde en rastnings runda som i vanliga fall tog en 15 min att gå ta upp till en timme.

Det måste verkligen tjatas in. Men det är värt det och du slipper alla ryck i koppelsom bestraffning m,m.
Sätt ett komando på ditt "vardags gå fint" som tex sida el här.

Och när du börjar lära in tävlings momentet fot använde ett annat komando!!!
 
Sv: Träna på att gå i koppel.

jag brukar helt sonika stanna när hunden börjar dra. vi rör oss inte en millimeter förän hunden släppt efter på kopplet. när vi står stilla får den såklart inte lukta eller sysselsätta sig på annat sätt, det ska bara vara tråkigt att stå stilla. jag tycker att det har funkat jättebra, nu behöver jag bara skrapa lite med foten om jag tycker att de ligger på för mycket.

en annan metod går ut på att man tvärvänder så fort hunden drar, det blir ett litet ryck i halsbandet, så på en valp får man locka istället.

en tredje metod går ut på att hunden visst får dra, men bara när den går på din högra sida. vänstersidan betyder alltid att den ska vara uppmärksam och gå nära dig.

oavsett vilken metod du väljer så är det viktigt att du är 100% konsekvent. detta är väldigt svårt, så därför kan du kanske använda ett halsband vid träningsrundorna och en sele de övriga? hunden lär sig fort vad som gäller.

att gå tävlingsmässigt fritt följ (fot) och att gå fint är två helt olika saker. jag har två olika kommandon för dessa (fot och här) och även två olika utgångsställningar (sittande och stående).

vi börjar alltid med att träna följsamhet, att hunden själv ska söka upp sin position. släpp hunden och gå en bit ifrån den. vänd dig lite halvt med vänstra sida mot hunden och beröm när den kommer nära på din vänstra sida. ge gärna lite extra gott godis vid den här övningen, det ska vara jätteroligt för hunden. så småningom börjar du gå ett par steg och sedan lite längre sträckor innan den får sin belöning. går den för långt fram eller långt ut vänder du bara åt höger.

sedan skiljer sig träningen åt beroende på om du vill lära in fritt följ eller "gå fint". vid fritt följ vill jag ha ögonkontakt och senare intensitet och snabba halter, men när de går fint behöver de bara gå nära mig och inte dra i kopplet.

vid all träning med valpar gäller förstås superkorta pass och inga bannor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: movi
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 180
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
786
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp