Träna upp tassar

Philosophia

Trådstartare
Mina whippar blir väldigt lätt såriga omkring trampdynorna när de springer lösa på vintern. Jag undviker förstås hård snö och skare, men det räcker med väldigt lite för att de ska ha sönder tassarna.

Jag har läst att detta är ett problem för många jakthundar och då brukar rådet vara att träna upp tassarna. Men vad innebär det mer konkret att träna upp tassarna?
 
Sv: Träna upp tassar

Jag har samma problem med min ena labbe, hon har jättemjuka trampdynor men den gamle har inte samma problem hans trampisar är hårda. De går på samma underlag fast den lilla springer ungefär 20ggr så långt som honom under en promenad.
Vet inte riktigt hur man ska kunna träna fram hårda tassar, vet flertalet stövare och drevrar som också blöder om de får gå för länge i hård snö. Oftast undviker även jägare att släppa när det är vasst både för hundarnas och viltets skull.
Så sammanfattat så har jag inget svar på din fråga:p
/LL
 
Sv: Träna upp tassar

Jag höll på att glömma min egen tråd. :o

Det är ett aber med mjuka tassar. Samtidigt som man förstås vill att de ska vara smidiga och elastiska så får de inte vara mjuka så att de fläker upp sig för minsta lilla. Så hårdare, mer läderartade tassar men utan att de blir torra och får sprickor är önskemålet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 370
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 043
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 552
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp