Bukefalos 28 år!

Tränarfråga

Novelette

Trådstartare
Hej!
Jag är lite nyfiken på att höra hur olika tränare börjar arbeta med ett ekipage...och särskilt då ett sånt som jag o pållen kommer att vara...

Min pålle är nu 10 månader gammal, svenskt halvblod och sto. När jag rider in henne kommer hon redan att vara inkörd.

Jag själv har ridit på ridskola t om slutorna(ridskolans ordning som ju är framdelsvändn., skänkelvikn., bakdelsvändn., öppna, sluta) och utöver det har jag ridit foderhäst och ridit besvärliga ponnysar på en privat ridskola samt några duktiga läromästare.
När jag började bli duktigare på ridskolan började jag också tänka mera på ridkonsten och insåg att den ridningen de höll på med där inte var bra= de sågade ner huvudet i "form" och tyckte att de hade en häst som gick fint på tyglarna. Då började jag söka lite på internet och läsa en massa böcker och försöka skaffa en massa kunskap. Jag har varit på två kurser med häst för M.H. och en för Å.E.

Min "hästfilosofi" är att skynda långsamt och därför är det viktigt för mig att inte sätta igång för tidigt och att ta en sak i taget. Dessutom anser jag att terrängen är bästa ridhuset så vi kommer tillbringa det mesta av vår tid ute i naturen.
Jag är väldigt noga med att jag och min pålle ska få en tränare som passar oss och som inte ser en massa priser på väggen som mål. Och dessutom vill jag gärna lära mig högre skolor så småningom och inte stanna på piaff...naturligtvis om hästen klarar det. :D
Nu till frågorna.
Hur skulle du som tränare lägga upp första passet med mig och min häst?

Vad anser du som tränare vara det viktigaste när man utbildar en så ung häst?

När tycker du det är dags att börja träna hästen?

Tacksam för svar! :)
(Vissa av er kanske tycker att jag är ute väldigt tidigt...jag vet det, men jag är alltid sån...gillar att planera men sen måste man naturligtvis vara öppen för ändringar o det tror jag att jag är ganska bra på :D)
 
Tycker att du själv svarat på frågorna, du vet vad du vill och kan!

Barock kan jag inget om, men unghästar funkar ju lika. Det viktigaste är ju att de tycker det är roligt!

Så skynda långsamt brukar ju funka, men känner du att unghästen har lite mycket energi, bromsa inte för mycket så att hästen tröttnar, utan utnyttja viljan för att få ett drivande steg som du samlar ihop.

mvh jonte
 
Det finns mycket man kan börja med från marken. I små doser kan du säkert börja redan nu. Jag är inte bra på markarbete a la barock tyvärr men att lära hästen böja sig för innertygeln och bibehålla böjningen med slak tygel & att flytta innerbakben för en inner"skänkel" är en bra början.

Får jag en ny häst att skola kommer jag definitivt börja från marken oavsett hur gammal den är!
 
Oj, jag tror nog ni har missuppfattat min fråga...
Jag vill ha svar från er tränare därute på forumet...hur ni skulle "ta er an" ett sådant ekipage. Förstår ni? :)
 
Du får nog räkna med att få alla typer av svar. På ett öppet forum får ju alla svara som känner för det. :D
 
Det är nog så att tränare inte gärna "tar sig an" någon form av ekipage via nätet, eftersom man inte har en aning om förutsättningar och omständigheter, det finns ingen standardmall som funkar på allt och alla.
 
Nä, fast så menar jag inte heller...
Jag behöver ju ingen hjälp nu...jag tycker bara det skulle vara intressant att höra hur olika människor hanterar situationer...jag menar, alla gör väl inte likadant och då kan det vara intressant att höra på skillnader och likheter...
Det var visst svårt att skriva så att folk förstod vad jag menade :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 420
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 202
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp