Trängselrädd!

L

LottaL

Nu har jag problem!!!
Hästen som jag tävlade med i tisdags stannade ju då hästen utvändigt kom in för nära oss i löpet.
Trodde att det kunde bero på att hon blev trängd ggn innan hon startade och ryttaren höll på att flyga av.
Idag blev det besannat; vi var 3 st ute och skrittade med hästar från samma stall (hennes bästa kompisar) och Bebban gick i mitten och hon blev rädd när det blev för trångt...
Så nu är det bara att träna hennes psyke så gott det går.
Ha det!
//Lotta
 
hade en pålle som hade klaustrofobi . dock inget fbl direkt hehe . två stenar som stod nära varandra jätteläskigt , två träd som stod nära , läskigt . honom fick ja backa igenom .

så ni kan ju rida loppet baklänges kanske :angel:
 
Är hon stark? Att gå utanför hade ju varit en lösning men det är ju rätt tungt för henne. Har ni provat med huva? Problemet där är ju att hon ju kan reagera dubbelt när hästarna kommer bakifrån utan att hon ser.

Brukar hon tränas ensam eller i par/grupp? Kanske går att försiktigt vänja lite bit för bit?

Verkligen inget roligt problem för en löphäst=(
 
Hon pullar rätt rejält i löp tydligen, inget jag kände av.. :D Men ja, hon har tränats själv, tyvärr! Det är svårt att få "jobbar" kompisar när man själv inte står inne på Täby.
Men ägaren sa att när vi startar nästa gång ska vi prova med blinkers och "ngt jag aldrig kommer på vad det heter men är skydd mot stänket".
I löpet försökte jag hitta en lucka men hade en häst utanför mig hela tiden så jag kom aldrig ut.
Ska även som sagt prova gå med stallkompisarna några ggr för att se om det kan bli ngt bättre.
Vet nämligen att om hon inte "stannat" i löpet hade vi varit bland de tre, för farten är det absolut inget fel på.
//Lotta
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp