Bukefalos 28 år!

Träning av omusklad häst

pinkiepie59

Trådstartare
Jag har fått en shire-häst som medryttarhäst och ägaren erkände rakt av att hon red mest för hon tycker det är mysigt (inget fel med det :) ) men jag är van vid att rida mer arbetande (dressyr/bommar/hoppning) och det vill hon att jag ska göra med.
Han är en tung häst på ett ton, med en låsning i bogen och slarvar med att lyfta bakbenen. Iom att han är en shire så arbetar han mer med frambenen än bakbenen och det är stundtals riktigt svettigt att få honom att jobba med just bakbenen.

Vad hade ni rekommenderat för övningar för att både muskla och mjuka upp den spända/låsta bogen? Tänker själv mycket lösgörande arbete, ställa/böja osv, jobba på voltspår, öppna/sluta. Även kanske lite arbete med bommar när han börjar få igång flåset för att han ska få koll på bakbenen. Är de dumt tänkt? Finns det bättre alternativ? :)
 
Jag hade velat kolla upp varför bogen är låst med en veterinär och likaså varför han inte får med sig sina bakben. Handlar det om att hästen är så stel muskulärt hade jag gått vidare med behandling för det.

Finns det inget veterinärt så är bommar guld. Börja med bommar på marken och lägg dem så att hela hästen får plats emellan så att hästen kan fokusera på ett ben i taget. Avancera när det flyter genom att höja bommarna något och sedan genom att lägga dem tätare. Gör den övningen i skritt för hand fem-tio minuter innan varje ridpass och gärna efter med. Att börja böja och ställa en sådan häst kräver en duktig ryttare och tränare som har stenkoll på vad hen gör och mitt råd är att ta hjälp av en bra tränare så att det blir rätt från början. Det är så lätt att en häst som inte är så mycket skolad belastar sin kropp fel vilket kan leda till belastningsskador.
 
Jag hade velat kolla upp varför bogen är låst med en veterinär och likaså varför han inte får med sig sina bakben. Handlar det om att hästen är så stel muskulärt hade jag gått vidare med behandling för det.

Finns det inget veterinärt så är bommar guld. Börja med bommar på marken och lägg dem så att hela hästen får plats emellan så att hästen kan fokusera på ett ben i taget. Avancera när det flyter genom att höja bommarna något och sedan genom att lägga dem tätare. Gör den övningen i skritt för hand fem-tio minuter innan varje ridpass och gärna efter med. Att börja böja och ställa en sådan häst kräver en duktig ryttare och tränare som har stenkoll på vad hen gör och mitt råd är att ta hjälp av en bra tränare så att det blir rätt från början. Det är så lätt att en häst som inte är så mycket skolad belastar sin kropp fel vilket kan leda till belastningsskador.

De har haft en tränare ute samt veterinär och det är en muskelspänning samt felbelastning som skedde vid en skoning för ett tag sen. Hovslagaren var ovan vid så stora hästar så han verkade hoven för mycket.

Hästen i sig själv är rätt bra skolad, lyssnar på alla hjälper och kan mycket, förra ägaren arbetade mycket med honom, så grunden finns. Sen självklart är jag försiktig och tar hjälp av tränare vid arbetet.

Ska börja prova med bommar när de är beställda till stallet! :)
 
Nu har jag ingen erfarenhet av just shire men andra kallblodsraser. Jag har själv en nsv bruks.

Alla hästar lägger vikten på fram men kallblod har ju mer vikt att förflytta och har ofta en låg hållning. Dessutom är ju vinklar på haser och bogar etc ofta inte fördelaktiga när det kommer till samling.

När det kommer till kondition och uthållighet tränar jag det ute på vägar och i skog och mark. Intervaller i avslappnad trav - och senare galopp. Gärna växla låg form med lite högre, inte med samling som mål utan lösgjordhet - rörlighet. Kallblod kan bli tunga på fram vid låg form och det är inte önskvärt utan hellre då att hästen blir lite högre i formen. Hästen ska gärna ta långa steg, använda hela kroppen och lösgöra bogarna. När man har en häst som jobbar med hela kroppen i avslappnad trav kan man jobba med att förflytta vikt och ändra formen. Men ett konditionspass är för mig inte mycket i en samlad form utan i första hand en lösgjord form. För hela kroppen ska jobba och ta ut rörelsen.

Har man en väldigt framtung häst är det viktigt att hjälpa hästen att flytta bak vikten och en lång och låg form kan skapa mer spänningar än den löser på en sån häst. Då får man hitta en lite högre form och tänk på att sitta upprätt själv och inte flytta fram din vikt/överkropp. Jag rider gärna med en lite hög hand för att vägleda hästen att komma upp lite när jag gör ett tygeltag - tex i en halt. Då vill jag att hästen ska tänka lite uppåt-bakåt i halten så att den inte stannar i en framtung hållning på sina framben. Med tiden kommer din hand att kunna signalera till hästen uppåt-bakåt utan att den behöver göra en halt, som en halvhalt som påminner hästen att flytta bak vikten lite.
 
Senast ändrad:
Jag hade i första hand jobbat hästen ute och inte inne på ridbanan. Stora hästar behöver mer plats och att krulla ihop sig på en ridbana är sällan rätt väg med en tung häst. Den behöver ut och jobba upp bukmusklerna så att den orkar bära sig och lyfta ryggen. Återigen ut och jogga i arbetstrav. Lite högre tempo kan vara nyttigt för att få fram rörlighet och att hästen börjar svänga ryggen. När hästen hittar rörligheten kommer ofta styrkan in för den behöver använda bukmusklerna för att hitta en stabilitet.

När hästen hittar tekniken att jobba med buken och därmed höja ryggen så blir den stabilare och man kan börja jobba mer med samling. Jag tycker att det kan funka fint att jobba lute med samling i skogen där naturen automatiskt ger hästen en anledning att samla ihop sig lite och planera varje steg. Hitta sina fötter och sin balans på en ny nivå.

På ridbanan kan man finlira med saker sen när man har en häst som kan bära sig själv.
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 683
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 601
Senast: LionQueen
·
Träning Nu skulle jag behöva alla era bästa tips. Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp