träning för unghäst...

A

annan

Jag har en unghäst, han blir 4 år i sommar, som jag har "tränat" sen han var liten, vi har promenerat, gått bland och över "farliga" saker mm... vi har "arbetat" mycket utifrån 7 lekar.

Nu är det dags för inridning, jag är mycket intresserad av barockridning, har varit på en del kurser utan häst, läst massor här på forumet och även läst BB:s bok.

Jag har börjat med inlongeringen och det har gått bra, jag har även suttit på honom några gånger, flyttat hans framdel och bakdel, backat och övat på att svänga från ryggen osv.

Nu är jag osäker på hur ofta och hur länge jag ska göra allt, jag skulle vilja ha tips på ett ungefärligt "schema", och även idéer om hur jag kan träna upp hans kondition och muskler.
Jag brukar som mest longera honom 10-15 minuter, mycket skritt, kanske 3 gånger i veckan, ca 1 gång i veckan brukar jag ha honom med som handhäst i ca 45 min, mycket skritt där också.
Sen har jag även tänkt att jag ska börja gå ut i skogen igen med honom och klättra en del som jag gjorde när han var yngre.

Låter detta som alldeles för lite eller mycket?

Mycket tacksam för alla tips! :)
 
Det låter som om din häst fått en ypperlig start! :)

Min "unghäst" (nu 7, men bara riden ett år) försöker jag följa ett schema som ser ut ungefär så här:

En dag dressyrpass
En dag rida i skogen
En dag longering
En dag hoppträning
En dag vila

Passen kan bytas ut mot tömkörning, promenader eller nåt annat som jag känner för att variera med. Ibland blir det kanske två dressyrpass och ingen hoppning, ibland blir hoppningen under longering, ibaldn blir det en längre uteritt med mkt trav/galopp, ibalnd bara en lugn skrittrunda.
Principen är att jag försöker variera varannan dag med hårdare träning (=dressyrlektion, longering i sand, lång uteritt) med varannan dag skrittur, tömkörning utan krav (eftersom vi bara lär oss lite) eller lätt longerpass.

Däremellan lägger jag in viloperioder, kanske nån vecka varannan månad eller så, då han bara får gå i hagen och må gott. Det har märkts ganska väl när det har behövts och när han tycker sig ha vilat klart.

Jag har för att bygga upp honom jobbat målmedvetet med att försöka få honom att lyfta benen och balansera sig själv. Hoppningen är mest tänkt som gymnastik och styrketräning, med bommar att trava över (jättebra för ryggen), små skutthopp o likn. Bommar med olika avstånd är oxå bra för att få honom att börja komma igång med lite olika steglängder.
Nu har han precis förstått att man kan trava långsamt och lyfta mkt på benen om man lägger upp cavaletti, bra övning för samlad trav tycker jag.

Som sagt, sandträning är bra. Han har lätt hittat en bra form av sig själv där. I början skrittlongerade jag en gång i veckan, nu har vi kommit så långt att han orkar trava ordentligt och jobbar med galoppen ungefär varannan vecka.

Skynda långsamt tror jag är det viktigaste. Som sagt, det har tagit mig nästan ett år att bygga upp honom från helt otränad, bara skritt uppsuttet till första riktiga uppsuttna galoppsträckan häromdan.

Min är en travare och jag har jobbat mkt med att inte låta honom använda skjutkraften för mkt! Ingen snabb trav eller uppskjutet huvud.

Lite tips, hoppas att något passar!



:D
 
Tack så mycket för dina tips! :)

Är det inga fler som har några idéer eller tips? :confused:
Många har läst men ingen svarar....?
Tanken är ju att han ska utbildas inom barocken så jag tyckte detta forum var lämpligt att skriva i, men jag kanske har fel eftersom ingen svarar?
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för tips, men jag har som dig en 4åring (fyllde 10 april). Vi är dock lite längre bak i utvecklingen eftersom han kom i princip helt vild till Sverige i november.

Jag har mest en övegripande plan och inte något schema. Det beror på väder, humör, andra omständigheter etc. Tex om det regnar så kanske jag bara åker dit och myser lite. Om de håller på och rensar och eldar på gårdsplan håller vi oss inne i lösdriften. Om det är bra väder och inte massa störningsmoment på gårdsplan går vi ut lite eller så kanske vi stannar inne och jag fixar med hovarna.

Så, det beror på mitt och hans humör. Jag känner mig väldigt fastlåst vid ett schema (och kan bli stressad av det). Visserligen kanske allt kommer ta mycket längre tid utan ett, men jag mår iaf bra :) Hästen bryr sig inte om vi gör något om dagarna (men han tycker ju det är kul när vi gör nåt ändå), han trivs bra ute i hagen med de andra hästarna ;) Ingen träningsnarkoman där inte :D

Snart kommer jag väl börja jobba honom vid handen och på långa tyglar, får se hur det går ;) Först ska de dock bort till sommarhagen och där får han vila en vecka för att smälta allt nytt.
 
Just inom barocken är jag nog inte rätt person att ge konkreta tips. Jag rider lektion för en "barockinstruktör" ungefär varannan vecka och det är nog mitt bästa råd! Är man ovan så måste man ha hjälp. Det är ovärderligt, dels för själva träningstipsen och dels för motivationen.
 
Ok, ja självklart menar jag inte ett schema som man slaviskt måste följa, allt beror ju på omständigheterna och hästen.
Jag vill bara ha lite tips på ungefär hur mycket, hur ofta och vad jag kan göra med min 4 åring.

Jag tar det också väldigt långsamt med min häst, jag vill att han ska vara mogen psykiskt och fysiskt innan jag börjar träna seriöst, men det är svårt att hålla sig när allt går så bra och han förstår så lätt :)

Vad jag vill nu är ialla fall att han ska få mer muskler och börja arbeta i någon form när jag longerar honom, för hittills har han bara lärt sig hur man gör när man blir longerad, lyssna på mina hjälper osv.
Jag är så orolig att tråka ut honom och förstöra allt genom att longera för mycket, så hur mycket kan man longera honom tror ni?
 
Ja, jag har också tänkt rida för en "barock-instruktör" senare, men inte förräns jag har "klarat" grunderna.

Min tränare tyckte att jag skulle rida in honom enligt grunderna i höstas, dvs skritt, trav och galopp, och flytta i sidled och allt sånt.
Men enligt boken som jag försöker följa så ska man ju longera först, så att han kan forma sig rätt, böja sig.

I alla fall så tyckte jag inte att min häst var mogen i höstas så jag har börjat med inlongeringen nu, och som sagt suttit på han några gånger.
Är det fel att jag börjar sitta på honom, öva att svänga och sånt innan vi är klara med longeringen? :confused:
 
Jag uppfattar det som att de flesta menar att just grunderna är viktiga när man vill rida "barockt" så jag tycker du ska börja redan nu med det! Det är lättare att lära rätt från början än att du först utbildar honom enligt någon annan princip occh sen ska skola om både dig och honom.

Mycket kan ju oxå göras från marken om man inte vill påfresta med ridning.

Vad är det för bok du följer? *nyfiken*

Jag har som sagt hållt på sen förra sommaren och det är först nu han är mogen att trava ordentligt under dressyrpassen, första halvåret höll vi på med grunderna i skritt: Mest voltarbete/serpentiner, böjd rakt fram för att hitta en stadig form att jobba vidare på. Nu börjar öppna fungera lite bättre och traven som sagt. Galopp rider jag inte under dressyrpass, bara i skogen och först den senaste tiden.
Sen behöver det kanske inte ta så här lång tid för alla, jag är inte precis nån stjärna, men med en unghäst är det bra att ta det lugnt!

Jag tycker det är bra att du varierar longeringen med lite ridträning. Mina longerpass är ganska korta, MAX 30 min, oftare runt en kvart, kanske två ggr i veckan och jag ser till att han inte går och spänner sig eller stretar i repet. Innbillar mig att om han går i en lugn takt avslappnat så är risken för skador mindre.
 
Jag kanske skrev konstigt, då jag skrev att jag skulle göra grunderna menade jag inom barocken, jag tycker att jag har börjat med principen "barock" redan nu, och jag följer det, så han blir inte utbildad inom någon annan princip.
Men jag menar att lite kan jag göra själv utifrån det jag redan kan inom barocken innan jag skaffar en instruktör.


Boken jag läser är Akademisk Ridkonst.

>>Mina longerpass är ganska korta, MAX 30 min, oftare runt en kvart, kanske två ggr i veckan och jag ser till att han inte går och spänner sig eller stretar i repet.>>

Ok, då kanske mina longeringspass, högst 3 ggr/vecka högst 15 min är lagom då? Så fortsätter jag att ha mina små ridövningar på honom därimellan då.

Tack så mycket för din hjälp! :)
 
aha, då förstår jag! Jag är alldeles för oerfaren för att försöka mig på något själv och dessutom så tycker jag det är så skönt att få lite feedback på vad som är bra/dåligt. Det är så lätt att bli hemmablind :o
 
Hur mycket och länge man ska aktivera en häst är så individuellt att det inte går att ge råd på internet.

Min häst tex behöver/vill inte jobba flera ggr om dagen, däremot kan han nog hålla på ett tag åt gången. Tex 20-30 min.

Några av de andra unghästarna i flocken skulle behöva flera korta pass om dagen. Tex 3 x 10 min (om man har möjlighet till det).

Det man får vara uppmärksam på också är ju att kroppen ibland behöver mer stimulans än knoppen, och vice versa.

Vad du kan göra?
Longera - tänk på ganaschvinkel och att han träder över och in mot tyngdpunkten (blir nåt steg här och var). Mycket viktigt med avslappning och sökning framåt-nedåt. Ett tips (som jag fått av Joao Lynche) är att longera (arbeta vid hand) i skritt (och senare trav) på en liten volt med över-och-in-trädandet. När hästen börjar bli lite spänd stannar man och visar framåt-nedåt genom att ta i tygeln-ge eftergift och samtidigt knacka (ge energi) hästen på kruppan med spöet. När hästen slappnar av börjar man på volten igen.
Arbeta vid hand - samma som tidigare, men här kan man senare börja leka lite med skolorna.
Långa tyglar/tömköra - samma jobb som det andra, men på ett annat sätt. Bra sätt att få en självständig häst ute i skogen också.

Det bästa är ju att ha en medhjälpare på marken när du sitter upp, som kan hjälpa till med en longerlina osv.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 308
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp