Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.
 
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.

Jag följer Sara Wiss på Instgram och tycker hon har mycket bra idéer för hemmaträning.
 
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.

Jag brukar köra pass från Sandra Friberg :)
 
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.

Jag gillar tabata intervaller :) Sen kan man ju kasta in passande övningar om man vill träna kondition eller styrka. Vi brukar köra 8 ben-tabata och sen 8 mag-tabata, sen en variation där ett set på 8 intervaller kan variera mellan burpees, armhävningar, gummiband osv.
 
Hann inte träna idag som jag tänkt, då jag hade möte på banken som drog ut på tiden, klämde dock in ett lågintensivt pass 17 min med gummiband mellan banken och jobbet. Och så en timmes promenad på morgonen, som är dagens lägsta standardnivå när man har hund.
 
Känner mig lite trött i kroppen så gjorde ett yogaflow imorse och inte så mycket mer. Har mest suttit och myst under massa filtar och pluggat resten av dagen :)
 
Jag har sprungit stegintervaller idag 5/4/3/2/1 min med 1 min vila. Därefter 8 st tabataintervaller om 20 s och 10 s vila emellan. Hade lång upp- och nedjogg för att få lite volym, 13 km tot. Blåsigt, regnigt och kallt. Inte så nice. Men passet kändes bra.
 
Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren :o
 
Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren :o

Jag har gått typ 250 meter i början innan jag börjat springa, dvs nu när det varit kallt och kroppen blir lite stelare. Tidigare har jag bara börjat rätt av så snart klockan hittat GPS och jag fått igång all teknik med hörlurar/spellista och Runkeeper och allt vad det är. :)
 
Veckans andra parkträning genomförd igår kväll, något vajsing på klockan då den loggade medelpuls 83 på ett pass med mestadels burpees, utfall, mountain climbers mm 😅 Ändå blev färgen på träningspasset röd. Alltså när det sparas ner så brukar det bli grön/gult för PW och orange för ett vanligt träningspass. Nu blev den röd, så uppenbarligen har den loggat någon form av extra ansträngning. Ändå loggades pulsen som vilopuls, jättekonstigt! Maxpuls 134. Så jag gick tillbaks och kollade på de PW som jag gjort senaste dagarna och där ligger medelpuls på 80 och maxpuls på 115. Det kan inte stämma va? Jag tycker att jag får upp flåset på promenaderna, det är både snö och uppförsbackar. Och på parkträningen är jag så slut ibland får ikapp andan.
 
Jag gillar tabata intervaller :) Sen kan man ju kasta in passande övningar om man vill träna kondition eller styrka. Vi brukar köra 8 ben-tabata och sen 8 mag-tabata, sen en variation där ett set på 8 intervaller kan variera mellan burpees, armhävningar, gummiband osv.
Är nästan helt obekant med tabata, så ska spana in detta! Tack för tips!
 
Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren :o
När jag väl var igång och sprang mer seriöst (upp till 15 km-pass, oh the glory days) så var jag ganska noga med uppvärmningen på de lite längre passen för annars strejkade kroppen. Så jag promenerade i rask takt kanske 500 meter, sen ägnade jag kanske en 500 meter upp mot en kilometer att göra rejäla tempoväxlingar (verkligen springa i myrsteg, vs ta ut steget ordentligt), lite utfallssteg, tåhävningar på något trappsteg eller sten, försökte även väcka överkroppen genom lite cirkelrörelser samtidigt som jag joggade i lugnt tempo osv. Vette tusan om det väckte "rätt muskelgrupper" men jag upplevde det som viktigt att jobba på lite rörlighet innan jag frestade på.
 
Ännu ett gött träningspass på lunchen idag! Lite långsammare pga slask men ändå helt okej. Har lite känningar i benhinnorna idag, men jag börjar tro att det kanske kommer vara så ett tag framöver. Ska träna annat i helgen, sen löpning igen på måndag. Funderar lite att inte ha intervallhjälp från Runkeeper utan kanske istället se hur långt jag orkar springa utan paus.

Målet är att kunna springa hela rundan på 3 km under året, just nu går och springer jag 50/50.
 
Veckans andra parkträning genomförd igår kväll, något vajsing på klockan då den loggade medelpuls 83 på ett pass med mestadels burpees, utfall, mountain climbers mm 😅 Ändå blev färgen på träningspasset röd. Alltså när det sparas ner så brukar det bli grön/gult för PW och orange för ett vanligt träningspass. Nu blev den röd, så uppenbarligen har den loggat någon form av extra ansträngning. Ändå loggades pulsen som vilopuls, jättekonstigt! Maxpuls 134. Så jag gick tillbaks och kollade på de PW som jag gjort senaste dagarna och där ligger medelpuls på 80 och maxpuls på 115. Det kan inte stämma va? Jag tycker att jag får upp flåset på promenaderna, det är både snö och uppförsbackar. Och på parkträningen är jag så slut ibland får ikapp andan.
Min klocka påstår ofta att jag har jättelåg puls vid träning om jag haft på mig klockan långt innan. Jag måste antingen sätta på klockan precis innan träning eller ta av den en kort stund, sen registrerar den en puls som jag tror stämmer ganska bra. I våras åkte jag längdskidor uppför en slalombacke, klockan påstod att jag hade runt 100 i puls... knappast 😅.

Vad menar du med färgerna på passet? Vad har du för klocka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
417
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
974
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp