träning med astma

ameo

Trådstartare
Moderator
Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med fortsatt träning. Du som har astma, hur gör du med träning? Hur får du ihop det med andning, mediciner och träningsupplägg?

Jag har sjukvårdskontakt, så det är inget bekymmer. Det är bara träningen jag funderar på hur jag ska få ihop. Det är ju inte alltid sjukvårdspersonalen har koll på hur det funkar med träning.
 
Jag börjar med att göra mer andningsövningar om andningen är sämre efter sjukdom. Sedan träning på ungefär samma sätt som vanligt, dvs baserat på att hamna rätt i ansträngning (jag går efter Borg-skalan, men det spelar ju ingen roll exakt vilken metod man har för att hitta rätt nivå). Tar ungefär dubbelt så lång tid på mig att trappa upp nivån jämfört med friska personer, så skulle jag tex göra c25k så tar jag två veckor på varje nivå innan jag går upp till nästa.

Jag har akutmedicin om det behövs vid träning, men normalt sett behöver jag inte den om jag gör "rätt". Däremot dubblar jag den vanliga medicinen (Relvar Ellipta) efter sjukdom. (Andra astmamediciner jag haft tidigare har man inte rekommenderat att göra så med.)
 
Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med fortsatt träning. Du som har astma, hur gör du med träning? Hur får du ihop det med andning, mediciner och träningsupplägg?

Jag har sjukvårdskontakt, så det är inget bekymmer. Det är bara träningen jag funderar på hur jag ska få ihop. Det är ju inte alltid sjukvårdspersonalen har koll på hur det funkar med träning.

Alla läkare jag har träffat har tyckt att träning vid/trots att astma är positivt, bara man anpassar ansträngningen. Jag tänker mest att jag tar det lugnare (typ bara lågintensiv löpning/skidåkning/paddling/etc). Det är nog det viktiga för mig - att inte köra på med högre puls än vad andningen tillåter. Sedan medicinering: Att inte slarva med inflammationsdämpande (jag är annars ”bra” på det) och ta luftrörsvidgande någon kvart före träning. Det senare blir ännu viktigare när det känns som att det är dags att kliva ur den lågintensiva zonen.

Vid styrketräning har jag inte gjort något annorlunda, utan bara kört på, eftersom jag aldrig fått astma av styrketräning.
 
Tack för era svar!
Alla läkare jag har träffat har tyckt att träning vid/trots att astma är positivt, bara man anpassar ansträngningen.
Det skulle jag tro är allmängiltigt. Min tanke var mest hur man ska tänka för att anpassa ansträngningen på bästa sätt.
 
Det som funkar för mig är att jag tar min korttidsverkande astma-medicin kanske 15-20 minuter innan jag ska börja träna. Sedan har jag en lugn uppvärmning på ex löpband eller crosstrainer i 5-10min beroende på dagsform innan jag börjar öka intensiteten då brukar andningen hänga med bra. Efter det är jag riktigt uppvärmd och känner jag kan gå vidare till vad jag tänkt göra. Beroende på vad det är för typ av pass kanske jag behöver ta mer astmamedicin under passet.
 
Mera medicin 😮
När jag varit dålig får jag sätta in extra kortison några veckor, samt det korttidsverkande innan träning.
När andningen blivit bättre kan jag sedan plocka bort de två extra insatta medicinerna.
 
Tack för era svar!

Det skulle jag tro är allmängiltigt. Min tanke var mest hur man ska tänka för att anpassa ansträngningen på bästa sätt.

Ja, så klart! :) Jag menar i anslutning till det att många med astma ibland är lite för försiktiga med att träna i perioder när astman är extra dålig. Det gör att det är lätt att anpassa för mycket åt fel håll och riskerar att tappa kondition i onödan (vilket ju i sin tur är negativt för astman).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 759
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp