Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Jag kör ju inte med PT enligt något schema utan hoppar in på en PT-grupp som går en gång i veckan :) Har medlemskap fram till jul, sen får vi se hur jag gör med gymkort. Det kanske inte riktigt är värt att betala årskort för att träna max en gång i veckan... Alternativet skulle väl vara att våga mig till en lyftarklubb, brukar vara billigare medlemskap så då kanske det lönar sig mer.
Bor vi fortfarande i samma stad? :)
I så fall skulle du kunna få träna med mig annars, gratis under förutsättning att vi tränar tillsammans på bemannade tider :)
 
Senast ändrad:
Dagens husarträning blev verkligen intressant! Mycket skönt med både läkare och ambulanspersonal i gruppen ;) vi fick användning för dem idag (även om det var de båda läkarna som flög av). Totalt satt vi på hästarna i två timmar, men iom avbrotten (avsittningarna) så var det inte två timmar aktiv ridning. Fick dessutom låna och leka med grannens brödkniv (svärd) under dagens träning. Kunde plocka ringar med det i både trav och galopp :banana: har dock lyckats få ett blåmärke på nyckelbenet av att rida runt med svärdet vilandes mot axeln, men det gör jag gärna om då det var grymt kul.

Sammanfattningsvis har jag sedan den 1/11 gått över 12 000 steg var dag (med undantag för lördag då jag verkade ponny). Var även igång med min KB ons-fre, hoppade över helgen iom verkning och husarträning så är väldigt nöjd med veckan som var.

Utöver att försöka komma över 12 000 steg/dag så ser kommande vecka ut sähår:
Mån: KB-swings, promenad med vänner och lånehund
Tis: KB-swings, ridning
Ons: KB-swings
Tors: KB-swings, verkning av ponny nr 2
Fre: KB-swings, ridning
Lör: KB-swings, har mockningen i stallet
Sön: Vila! (Lär vara iväg hela dagen på clinic så hoppas på att få upp antalet steg ordentligt)

Lär läggas in fler promenader, men inga inplanerade än. Behöver även verka min egna häst, så får se när det hamnar på schemat.
 
Det blev en löptur med en kompis idag, ca 6 km eller nåt sånt tror jag i lugnt tempo! Lite för lugnt för min smak och jag insåg att konditionen förbättrats en hel del senaste halvåret! Kompisen var imponerad :)
Sen blev det en promenad på ca en mil med sonen i bärselen. Supermysigt tills sonen fick ett raseriutbrott och inte ville sitta mer i bärselen och inte gå själv och inte stå stå stilla heller (2,5-åring :meh:) men efter lite lirkande kom vi hem iaf :)
 
Jag har flyttat! Inte så dramatiskt, men ÄNTLIGEN har jag flyttat hemifrån och bor nu på gården där hästarna är. Höll på med det (och hämta mina nya sambos i form av två kattungar) hela dagen igår så blev ingen motion. Medryttarna var ute med lilleman så båda ponnyerna fick i alla fall komma ut varsin dag i helgen.

Första natten i huset har varit okej. Har givetvis mens och då sover jag alltid uselt, och har jagat flugor i x antal timmar, men ja, jag är på plats.
 
Bor vi fortfarande i samma stad? :)
I så fall skulle du kunna få träna med mig annars, gratis under förutsättning att vi tränar tillsammans på bemannade tider :)

Japp, eller jag bor ju en bit utanför stan :) Jobbar i Gävle nu också så jag är nästan aldrig i Uppsala förutom ibland på helgerna. Vilket fint erbjudande, jag tror dock att det blir lite för krångligt att få ihop det! Ska fundera vidare på gymkortsfrågan :D
 
Går dåligt med träningen här eftersom jag fortfarande är förkyld... Men jag tävlade i lördags i alla fall, alltid något :p Idag ville maken till gymmet så jag och barnen hänger på och så tänkte jag köra några övningar för teknikens skull. Har inte ont i halsen men är lite snorig och hostig fortfarande så jag tänker inte lyfta något tungt och ta ut mig. På lunchen idag ska jag rida unghästen för första gången på flera veckor då han haft sin höstvila :) Min andra häst har gått på sin vila nu så dom byts av och i december går båda igen sen.
 
Blä, för bakslag. Min träning förra veckan ledde till rätt mycket ryggvärk fast jag tyckte att jag tog det lugnt. Jag tänkte vara smart, "börja om" och träna på en lätt nivå, men inte ens det var smärtfritt. Så what to do? Det blir till att ta det ännu lugnare.

Hade varit kul med en PT, men vet inte om det är vettigt när jag har en massa besvär med kroppen.

Nåja, veckan ser ut som följande:

Måndag: Hemmaträning (yoga eller dans).
Tisdag: Styrka/konditionsträning
Onsdag: Mocka två stall á 9 boxar + hantering av bångstyriga unghästar.
Torsdag: Bodybalance
Fredag: Har förhoppningsvis fått hem de träningsredskap jag beställt så jag kan träna mer än bara yoga och dans enligt Wellness Online. Om inte blir det yoga eller dans ;)
Lördag och söndag: Inget planerat ännu.
 
tappade lite sugen med träning och allt efter coach-mötet med PTn i fredags.
Nu ett par dagar senare har jag (hoppas jag) vänt till lite jävlar anamma hon ska faan i mig få se.
Räknat om "foderstaten" och hoppas det hjälper. Har nog ätit lite för lite, känt av det på energin.
 
Har bestämt mig för att se flytten som en nystart. Pratade med medryttarens mamma igår (flickan är ju bara tio år, så även om det är hon som rider så är det ju egentligen mamman som "har" hästen) och vintertiden ställer till det rejält för dem. Eventuellt kan de försöka hinna rida en dag mitt i veckan när mamman slutar tidigare, men annars lär jag bara få hjälp på helgerna (och då blir det ju i praktiken egentligen bara varannan helg eftersom barnet bor varannan helg hos sin pappa). Så merparten av Lillemans träning kommer hamna på mig i vilket fall.

Vill inte gå ut för hårt med någonting eftersom jobbet är som det är och allt är nytt med nytt boende och nya rutiner (även om hästarna redan har bott här i snart ett år), men tänker försöka jobba för fem respektive tre dagar i alla fall för dem. Lilleman har varit så himla jobbig hela hösten, och tror det kommer bli riktigt bra för honom att komma in och få lite rutiner igen.
 
Japp, eller jag bor ju en bit utanför stan :) Jobbar i Gävle nu också så jag är nästan aldrig i Uppsala förutom ibland på helgerna. Vilket fint erbjudande, jag tror dock att det blir lite för krångligt att få ihop det! Ska fundera vidare på gymkortsfrågan :D
Aha okej :) Men erbjudandet står kvar, bara kul om det kunnat komma till användning liksom, och så hade jag fått en spark till att komma igång med egen träning :rofl:
 
Jag har flyttat! Inte så dramatiskt, men ÄNTLIGEN har jag flyttat hemifrån och bor nu på gården där hästarna är. Höll på med det (och hämta mina nya sambos i form av två kattungar) hela dagen igår så blev ingen motion. Medryttarna var ute med lilleman så båda ponnyerna fick i alla fall komma ut varsin dag i helgen.

Första natten i huset har varit okej. Har givetvis mens och då sover jag alltid uselt, och har jagat flugor i x antal timmar, men ja, jag är på plats.
Vad skönt för dig att få eget boende! :) Fiffigt att ha nära till hästarna också.
 
Blä, för bakslag. Min träning förra veckan ledde till rätt mycket ryggvärk fast jag tyckte att jag tog det lugnt. Jag tänkte vara smart, "börja om" och träna på en lätt nivå, men inte ens det var smärtfritt. Så what to do? Det blir till att ta det ännu lugnare.

Hade varit kul med en PT, men vet inte om det är vettigt när jag har en massa besvär med kroppen.

Nåja, veckan ser ut som följande:

Måndag: Hemmaträning (yoga eller dans).
Tisdag: Styrka/konditionsträning
Onsdag: Mocka två stall á 9 boxar + hantering av bångstyriga unghästar.
Torsdag: Bodybalance
Fredag: Har förhoppningsvis fått hem de träningsredskap jag beställt så jag kan träna mer än bara yoga och dans enligt Wellness Online. Om inte blir det yoga eller dans ;)
Lördag och söndag: Inget planerat ännu.
Vad jobbigt med ont i ryggen :( Har du tagit hjälp av fysioterapeut eller liknande?
 
Jag har SÅ mycket träningsvärk, att ta på jackan är ett projekt :laugh: Idag blir det definitivt vilodag, mycket träning i helgen. Sen får vi se, jag ska försöka springa någon dag på lunchen och styrketräna någon kväll eller två, övrig träning blir på helgen :)
 
Igår blev vi barnlediga så det som bara skulle bli en öl blev fyra. Inte det bästa beslutet när man försöker bli nyttig men äsch.

Vaknade åtta i morse ändå. Pigg som en spigg. Åt två ägg, hårdbröd med morot och en kopp te. Sen gick jag 11,6km efter lite vila :D
 
Här är fantastiskt höstväder idag. Sol, varmt och vindstilla. Händer typ aldrig. Eftersom det inte blev något igår och jag jobbar uridiotiskt på tisdagar stannade jag på marken idag också. Det blev 40 minuter rask promenad med ponny (där det faktiskt är motion för mig också, så där så man går sig svettig) och efter det ungefär 20 minuter myspromenad med Lilleman. För honom är det så klart lika mycket motion som för den större, men för mig är hans tempo mest att man får vara ute och få frisk luft. :angel:

Jättestolt över stora ponnyn som gick förbi en grävmaskin som var igång idag. Nu är hon så klart tryggare när jag står bredvid än när jag sitter på, men där vi var förra året, det är så långt ifrån den hon är idag. Och stolt över lillkillen som gick med på att gå in utan att bråka och pinnade på efter sin förmåga hela rundan. Han har fått spela allan med medryttarna sen i slutet på sommaren, så jag tror den lille filuren kan må bra av lite vuxen hantering (nu hanteras han så klart alltid av en vuxen, men det blir inte riktigt samma sak när barnen är med).
 
Jag (såg taggen :p ) både tränar och "jobbar" på Actic. Men vet faktiskt inte vad jag ska tycka om dem som företag. Tror inte jag har så mycket positivt att säga egentligen.

Vi blev också uppköpta av dem för ca 2,5 (!) år sen och det var inte roligt alls. Största skräcken var (för många) var att LesMills-passen skulle försvinna då Actic normalt inte har dem i sitt utbud.
Hade de tagit bort dem så hade de förlorat en enormt stor kundkrets, så det var la tur för oss att de valde att låta bli.
Men sen är det väl kanske lite vad man är ute efter, om det passar en själv och ens träning, hur det är på olika anläggningar o.s.v.
Jag kör bara gruppträning, och i princip bara just LesMills-pass, men jag skulle aldrig byta gym någonsin. Hellre slutar jag.
Vi har också mycket LesMills, men framförallt är jag lite rädd att yinyogan ska dras ned på. Det står i infobrevet att allt ska fortsätta som vanligt men man vet ju aldrig. Men är det där det lite konstiga bokningssystemet är? Funkar det bättre nu?
(Tack @Mineur för taggen också!)
 
Jag har precis kört Brita-passet i FMTK-appen hemma, ville grina när det äntligen var över och nu kommer jag inte upp från golvet :p hade jag varit smart hade jag väl börjat med ett pass med knäböj istället för buddhaknäböj, planka istället för trädplanka osv, men vafan... :angel:
 
Jag var ute och sprang idag igen. Jag kände att det var en sån dag jag ville springa alldeles för långt, så jag satte ett ordentligt tempo från början och valde en väg med lite backar för att trötta ut mig själv. Det fungerade sådär. Första km gick fort, andra gick inte lika fort och efter det var jag nere i min normala takt och hade ändå krafter kvar att springa för långt om det inte hade varit för min fot. Jag höll mig nämligen innanför min gräns idag, jag blev så pinsamt halt att jag behövde bryta trots att jag ville längre. Jag har dåliga fötter och jag brukar halta lite lätt/ha en rörelsestörning men idag var det rejält. Måste ha sett väldigt kul ut för alla som åkte förbi :rofl: Nåja, bättre lycka nästa gång.
 
Idag blev det ett pass med kollegor på jobbet igen. Superstolt för de är imponerade av min utveckling och tyckte jag börjar se riktigt vältränad ut med muskulösa armar :o:D (är inte direkt den muskelbyggande typen utan har tvärtom varit rätt spinkig hela mitt liv förutom några extrakilon och fläsk som tog ett tag att bli av med efter graviditeterna, så jag blev löjligt glad). Kompenserade detta med en rejäl bit brownie och grädde till efterrätt nu efter middagen, mår fortfarande illa två timmar senare :p så man inte blir fööör vältränad liksom, det vore ju hemskt!

I övrigt har det varit en riktigt dålig skitdag så tror jag kryper i säng nu så kan den här dagen bara dra nåt gammalt över sig och typ försvinna i historiens dunkel, så kan det gärna få bli en ny bättre dag :cautious::meh::yuck:
 
Blev ett par bröstövningar med lätta vikter och 3x10 knäböj på 40 kg för att öva lite teknik. Kändes bra faktiskt så nu ska jag jobba på från detta så jag klarar tyngre vikter :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 052
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 354
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp