Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Jag har satt lite mål och det är 100 kg i marklyft, drar 80 kg nu (90 kg i kronlyft). 30 kg i militärpress, vet inte vad jag maxar där faktiskt så det målet kan ändras snabbt efter jag provat maxa. Trycker 25 kg 5x3 just nu i alla fall. 40 kg i bänkpress, trycker 35 kg nu. 70 kg (kroppsvikt) i knäböj, har tagit 60 kg som mest än så länge. Kan säkert mer men har för dålig teknik än så länge.

Är mycket starkare i dragövningar än pushövningar så jag har en del teknik att jobba på i bänkpress för att orka högre vikter. Knäböjen är också svår med tekniken men böjde 10x3 sist på gymmet på 40 kg och rätt bra teknik så jag ska nog fixa kroppsvikt tillslut :)

Skrev ner målen i min träningsdagbok nu så får jag föra dagbok bättre från och med nu när jag faktiskt har satt lite mål. Ingen tidsram men en avstämning vid årsskiftet är väl bra!
 
Jag har satt lite mål och det är 100 kg i marklyft, drar 80 kg nu (90 kg i kronlyft). 30 kg i militärpress, vet inte vad jag maxar där faktiskt så det målet kan ändras snabbt efter jag provat maxa. Trycker 25 kg 5x3 just nu i alla fall. 40 kg i bänkpress, trycker 35 kg nu. 70 kg (kroppsvikt) i knäböj, har tagit 60 kg som mest än så länge. Kan säkert mer men har för dålig teknik än så länge.

Är mycket starkare i dragövningar än pushövningar så jag har en del teknik att jobba på i bänkpress för att orka högre vikter. Knäböjen är också svår med tekniken men böjde 10x3 sist på gymmet på 40 kg och rätt bra teknik så jag ska nog fixa kroppsvikt tillslut :)

Skrev ner målen i min träningsdagbok nu så får jag föra dagbok bättre från och med nu när jag faktiskt har satt lite mål. Ingen tidsram men en avstämning vid årsskiftet är väl bra!
Det låter jättebra tycker jag! Kul med lite mål! Nu påminde du mig om att jag faktiskt vill ta tag i min militärpress också, det är liksom en sådan där övning som jag tycker om och gör ganska ofta men har slutat att utmana mig själv i.
 
Det låter jättebra tycker jag! Kul med lite mål! Nu påminde du mig om att jag faktiskt vill ta tag i min militärpress också, det är liksom en sådan där övning som jag tycker om och gör ganska ofta men har slutat att utmana mig själv i.

Jag gillar också militärpress men har aldrig gått in för att verkligen lyfta tungt utan har kört många reps på för låg vikt :)
 
Jag körde axellyft, skivstång mot hakan (vet inte vad den heter..), militärpress och hantelrodd. Det fick räcka för jag har precis varit sjuk och vi har tänkt åka till gymmet idag efter middagen :) Ska marklyfta idag tänkte jag :up: På lunchen blir det promenad med hunden.

Upprätt rodd tror jag det är du menar?! :)
 
Härlig lunchpromenad med hunden förut :) Nu ska jag börja med maten sen ska vi sticka till gymmet. Ungarna tycker fortfarande det är roligt att följa med dit, så så länge dom vill det så åker vi tillsammans :)
 
Värker fortfarande i benen men idag kan jag i alla fall sträcka på dom ordentligt :laugh: på söndag funderar jag på att försöka göra en dubbel, är ett pass BodyPump som slutar 45 minuter innan platserna till yinyogan släpps, tänker att jag kan släpa med mig ombyte och duscha och käka nåt däremellan. Vi har ju både matlådor och mellanmål att köpa där :) har inte varit på pump på 11 år så kan ju bli spännande :angel:
 
Tre pass knäböj på sex dagar - eller fyra pass på åtta dagar om man så vill - det har aldrig hänt förut, kan jag säga. Vikterna är pisslätta, det här med low bar lite knepigare. Men det ger sig nog snart. Om jag kunde öka på rörligheten i mina livslångt stela fotleder ska jag väl kunna mjuka upp axlar och bröstrygg och allt annat som är stelt ovanför midjan också. :p

Utöver knäböj idag var det bänk och skivstångsrodd. Än så länge rätt lätt och behagligt. Njuter av smekmånaden medan den varar, om några veckor kommer det bli andra bullar. :crazy: :D
 
@Tassetass vad gör lyftarskorna och vad skiljer dem från "vanliga" skor? Har endast lyft i barfotaskor, något som kändes väldigt bekvämt ;)

Lyftarskor har man av två anledningar:
1. De har helt stabil och platt undersida, så att kraftöverföringen inte förlorar något i svikt eller vingel. (Löparskor är bland det mest värdelösa man kan lyfta i tex).

2. De har mer eller mindre klack för att förbättra vinklar och positioner i djupa böj (och även bänk). Om det är till nytta beror på rörlighet, proportioner och lyftteknik. Vissa duktiga styrkelyftare böjer utan klack, men de flesta med.
Inom tyngdlyftning är det i princip omöjligt att ha vinklar för bra bottenposition utan (ofta rejäl) klack. Även de världsledande kineserna (som är rörlighetsdrillade så det är otäckt) har mkt högre klack än de vanligaste lyftarskorna som säljs här.

Vad jag har sett av folk som börjar träna knäböj så borde de flesta börja med en lyftarsko för att hitta rätt i tekniken från början. Är man sen tävlingssatsande inom styrkelyft och kommer för djupt för optimala tävlingslyft kan det vara läge att byta till platta skor igen. Väldigt få människor är födda med teknik som Isabella von Weissenberg (även om många av oss önskar det).
 
Okej jag får ändra målet i militärpress lite :p Tog 32,5 kg idag i slutet av passet, alltså borde jag kunna ta typ 35 kg i början av ett pass (?). Är 40 kg ett rimligt mål istället för 30 kg?

Höjde marklyftet med 5 kg också så max är 85 kg nu. Höjde kronlyftet med 20 kg och lyckades dra upp 110 kg :up:

Bra pass idag! Nu har ungarna lagt sig och jag ska snabbt kvällsfodra och sen duscha och öppna en öl :D
 
Shit va starka ni är allihopa!! :bow:
Körde en kort löprunda på ca 5 km idag och det gick asbra till slutet då jag fick superont i magen så fick typ tassa hem lite försiktigt och tiden blev superdålig :(
En kul grej är att jag hittade asfina vinterlöpargrejer på Lidl idag! Köpte några strumpor, handskar, byxor och tröja. Har köpt träningskläder där förut och de har funkat över förväntan så jag hoppas de ska vara bra!

Vägde mig hos mina föräldrar idag igen och -1kg igen! Fattar ingenting, är det nån som manipulerar vågen där kanske :cautious: för jag har inte varit alls noga med maten senaste veckorna och tränat lite halvmycket, typ ett par joggingturer, nån styrketräning och ett par promenader i veckan. Verkar typ som när vikten kom igång att gå ner så går det typ av sig själv sen :o förut har jag typ kämpat som en galning och inte gått ner ett gram ens! Märkligt!!
 
Känns i kroppen att vi marklyfte tungt igår :D
Idag ska vi iväg och kolla på något tillställning med traktorer. Sen ska barnen få rida så jag får promenad då. Vi ska tömma gödselskopan, städa stallet och köra in ved också :) En mysig dag med familjen alltså.
 
Lyftarskor har man av två anledningar:
1. De har helt stabil och platt undersida, så att kraftöverföringen inte förlorar något i svikt eller vingel. (Löparskor är bland det mest värdelösa man kan lyfta i tex).

2. De har mer eller mindre klack för att förbättra vinklar och positioner i djupa böj (och även bänk). Om det är till nytta beror på rörlighet, proportioner och lyftteknik. Vissa duktiga styrkelyftare böjer utan klack, men de flesta med.
Inom tyngdlyftning är det i princip omöjligt att ha vinklar för bra bottenposition utan (ofta rejäl) klack. Även de världsledande kineserna (som är rörlighetsdrillade så det är otäckt) har mkt högre klack än de vanligaste lyftarskorna som säljs här.

Vad jag har sett av folk som börjar träna knäböj så borde de flesta börja med en lyftarsko för att hitta rätt i tekniken från början. Är man sen tävlingssatsande inom styrkelyft och kommer för djupt för optimala tävlingslyft kan det vara läge att byta till platta skor igen. Väldigt få människor är födda med teknik som Isabella von Weissenberg (även om många av oss önskar det).

Bussigt att du svarade på @lethal_smiles fråga, jag hade totalt missat den. :o
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 050
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 300
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 353
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp