Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Ha! Har ju flera kg kvar tills jag räknas som överviktig med rätt BMI skala (gissar på att de inte tänker på att det är olika skala då det är standardtest när man skrivs in). Har lagt ut en post fejjan, jag klarar ju av (för det mesta) att fundera ut om det är korrekt eller inte när sådant här sägs till mig men det är ju inte alla som gör det :( Så det är ju bra om folk är medvetna att det är fel BMI skala som används här beroende på etnisk grupp.

https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/ethnic-differences-in-bmi-and-disease-risk/

Skillnaden är alltså rätt stor (i mitt anseende), med BMI skalan här behöver jag gå ner 4kg minst. Med korrekt skala har jag 3kg kvar till övervikt.
 
Räknade ihop hur mycket motion det blev i november innan. Tolv ridturer på mellan en timme och en och en halv, fem promenader med ponny på mellan en halvtimme och en timme, två promenader med lilleman och en promenad för egen maskin. Plus att medryttarna hade ute shettisen två gånger. November är en pissmånad så jag är ändå nöjd.
 
Shettisen och jag var ute 20 minuter nu i eftermiddag. Vi hamnade mitt i en fritidsutflykt och han blev snabbt superhjälte. :D Tror pedagogen var hyfsat lättad när jag gick. :angel:

Retar ihjäl mig på att jag inte kommer hinna ta ut någon av dem imorgon (eller på fredag) och det krävs massor av tur för att jag ens ska hinna ta ut ens den stora på framförallt lördag men också torsdag.
 
Idag var en sån där dag då jag verkligen borde ha lyssnat på min kropp istället för att vara så förbannat envis. Jag har haft sjukt ont i huvudet sedan strax efter lunch och kände mig inte alls i form för att gymma. Jag var dock fast besluten att träna idag och tänkte att lite endorfiner kanske kunde hjälpa till att jaga bort huvudvärken... Det enda som hände var att huvudet gjorde ännu mer ont när jag kom upp i puls, tills jag var tvungen att springa till toan och spy. Kul!

Så av dagens benpass blev det endast 1,5 övningar, och nu ligger jag nedbäddad i sängen medan sambon är och köper yoghurt åt mig. Det måste ha varit något ovanligt extremt migränanfall jag drabbades av, men ett par piller senare känns det lite bättre i alla fall och jag mår knappt illa alls längre.

Såatte... Vi testar det här med träning på onsdag istället! :p
 
Jag sprang en gång i november.
Sen gick jag halsfluss, var frisk knappt en vecka och sen halsfluss igen :meh:
Nu hoppas jag att jag får vara frisk! Känns som jag bara ätit de senaste veckorna.
Sprang 4 km igår och samna runda idag. Var lite tungt men ändå lättare än väntat.
Hoppas snart vara tillbaka i min braiga form igen :D
 
Så. Jävla. Förkyld. :(

Sitter på jobb med lite skallebank, dricker honungs vatten, snorar och längtar efter min säng.. blä!
 
Pratade med min PT igår, eftersom jag ju varit så duktig på allt utom att räkna set/rep i mina övningar. Hon ba "ja vi kanske skulle boka in en tid till innan jul?"
Den blev 3.
6:e 13:e och 20:e...

Körde på tabata efter jobbet, sen jamen nu på kvällen.
Tabata med fokus på ben. Ben. Aj.
Jamen gick asbra. Inte alls samma energi som i lördags, ändå var det TRE instruktörer på scenen :rofl:
Imorgon blir det Bodypump. ..DET blir spännande. "TRETTITVÅPULSARIBOTTENKÖÖÖÖÖÖR!" Sen när man gjort sjuhundrasjuttifjorton pulsar i botten "nu är vi halvvägs!". Ajajaj.
Blir kalasroligt att köra med PT på onsdag. Och jag VET att hon kommer vilja höja vikter. Bara för att hon kan.
 
Det enda jag gjorde igår var ridning och stallpyssel med hö och vattenbärande :p

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll är tanken att vi ska åka till gymmet om barnen är sugna på att hänga med :)
 
När jag summerar de senaste dagarnas matintag så ser jag att jag måste försöka omfördela förhållandena mellan kolhydrater, fett och protein. Jag äter enligt lifesum för mycket fett, (nästan dubbelt) och bara hälften av den mängd protein jag borde.

Har ni tips på proteinrika men fettsnåla måltider? Frukost, lunch eller mellanmål spelar ingen roll - bara något blir bättre :)
 
Nått gjorde jag igår som jag inte brukar göra (förmodligen den långa galoppen, har varit så sjukt blött i markerna sista tiden att vi knappt kunnat trava) för jisses vilken träningsvärk jag har i rumpa och baksida lår idag. :rofl:
 
Jag har börjat jobba (25% än sålänge) så träningen blir inte så mentalt krävande. Ska peppa mig till ett kort joggpass och lite knäböj ikväll.

Men; jag har skrivit på för fast tjänst!! :banana:
Kommer ha tid att trappa upp jobbet och bibehålla träningsvanor och så. (Samt att de mest ofungerande arbetsuppgifterna försvinner från mitt bord framöver, jag får fokusera på det roliga och välfungerande.)
 
Senast ändrad:
Förra helgen bestämde jag mig för att dra ner på mitt sötsak- och godisätande till minimalt. Sen förra måndagen har jag ätit baconsnacks på bio, det är det enda. Jag klarade till och med att låta bli chokladen som svärföräldrarna alltid brukar bjuda på när vi är där på torsdagar. Det har gått riktigt bra fram tills idag! Har inte ätit något jag inte ska men är kraftigt sötsugen :p Men snart kan jag börja med middagen så jag får äta mat i alla fall och sen blir det träning och ikväll ser jag fram emot knäckebröd med ägg och kaviar till kvällsmat. Har tagit en dag i taget i snart 1,5 vecka men idag har jag fått ta en timme i taget :D
 
Jag var så sur igår för att dagen idag skulle spenderas inlåst på jobbet och hästarna skulle inte hinnas med alls. Det kändes liksom lite lättare att leva med den tanken när jag vaknade imorse och gårdagens sol, vindstilla och två minusgrader hade bytts mot fem plus och regn. :p

Jag har dessutom frusit konstant idag (suttit massor av tid i kassan idag på grund av för lite folk, och så kommer hela resten av veckan se ut, det är lite därför jag jobbar så konstigt den här veckan), och det var faktiskt rätt skapligt skönt att inte behöva göra någonting alls ikväll. Inte alls lika skönt att tänka på fredagen när jag inte hinner göra ens de vanliga stallsysslorna innan jobbet för att jag börjar tre timmar tidigare än jag brukar, och allt kommer vara kvar till kvällen. Vi har dåligt med belysning ute både för att packa hö (näten de äter av inne, som inte går att packa i förväg) och att tömma kärran. Och eftersom jag jobbar lördag också så finns det inte utrymme att spara vissa av fredagens sysslor (som att tömma skottkärran) till lördag, som jag gjorde i vintras om det någon gång körde ihop sig så. Kan väl inte heller säga att min motivation till att jobba är skyhög när jag inte får vara kvar.
 
Det går rövdåligt för mig :arghh: har inte tränat på en månad, äter dåligt, slarvar med sömnen. Min bästis kommer med matlådor 3-4 gånger i veckan för att se till att jag äter nåt annat än tomater och mackor. Skulle kasta ett växelklot på jobbet idag och höll på att dra nåt i ländryggen, hann som tur var släppa och ta om och lyfta rätt. Vet inte riktigt hur jag ska vända det heller, mår okej mentalt just nu men känner hur det låser sig så fort jag tänker att jag ska "skärpa till mig" snart, samtidigt som kroppen skriker åt mig att ta tag i det här nu. Röv helt enkelt :meh:
 
Ridning på lunchen igår, sen gym där vi körde marklyft, knäböj och lite annat. Har haft 40 kg i knäböjen som mest där jag haft bra djup och teknik, igår körde jag några set på 40 kg och höjde sen till 45 kg och gjorde 3x5 :up: Sakta men säkert uppåt med bra teknik även där! Efter vi kollat julkalendern och lagt barnen tog jag en promenad med hunden och sen fodrade hästar :)

Idag började jag dagen med en vovvepromenad efter att hästarna fått frukost. Eventuellt ridning ikväll. Barnen åker som vanligt till farmor och farfar så jag och maken har faktiskt chansen att ta en ridtur tillsammans så det gör vi nog om vädret är bra :)
 
Full fart på träningsveckan här! Måndag och tisdag 17-woden efter jobbet, och nu åker jag strax till gymet för ett eget pass innan jobb i em/kväll. Passet igår:

A. 3 set av
Bulgarian split squat 6-8 reps/ben
90 sek vila
Dips x max rep
90 sek vila

Dips är verkligen inte något jag gör ofta så kände mig stolt att jag klarade 4-3-2 st med kroppsvikt :up: Eftersom det blev så pass få så gjorde jag även lite negativa varje set där jag sänkte så sakta som möjligt. Känns i överkroppen idag!

B.
4 varv av
5 tunga frontböj (jag gjorde 6 utfallssteg med skivstången istället)
10 pull-ups (körde 5 kippade och 5 på låda)
15 burpee boxhopp

Jeeeez vad burpee boxhoppen sög energi alltså :D Eller, gjorde typ bara 10 boxhopp första rundan, resten gjorde jag som step ups på lådan istället pga noll explosivitet kvar i benen :p

Idag har jag ingen riktig plan än på vad jag ska hitta på. Kommer iaf jobba med min pull-ups progression i uppvärmning och nedvarvning. Sen lät B-delen på dagens pass kul:
3 varv av
10 styrkevändningar
20 armhävningar
40 dubbelhopp m hopprep
Så kanske jobbar lite strikta pressar, kb-svingar och styrkevändningar först och sen cirkeln ovan. Typ :)
 
Det går rövdåligt för mig :arghh: har inte tränat på en månad, äter dåligt, slarvar med sömnen. Min bästis kommer med matlådor 3-4 gånger i veckan för att se till att jag äter nåt annat än tomater och mackor. Skulle kasta ett växelklot på jobbet idag och höll på att dra nåt i ländryggen, hann som tur var släppa och ta om och lyfta rätt. Vet inte riktigt hur jag ska vända det heller, mår okej mentalt just nu men känner hur det låser sig så fort jag tänker att jag ska "skärpa till mig" snart, samtidigt som kroppen skriker åt mig att ta tag i det här nu. Röv helt enkelt :meh:
Är på typ samma plats. Konstaterar dagligen att jag gör allt fel. Konstaterar också dagligen att jag inte gör så mycket åt att ändra på det.

Nu fick jag dock äntligen lite motivation. Grej nr 1) mina fältbyxor/stallbyxor kändes trånga efter tvätt! Vet precis hur de satt när de köptes så detta är en försämring. Fältbyxorna hör också ihop med en önskan om att ha mer ork när fältsäsongen 2018 drar igång, märkte i höst att när orken dör fysiskt så dör också motivation, koncentration och arbetslust. Grej nr 2) vi ska boka bröllopsresa till solen i februari och jag vill INTE känna mig som en blek säl (nuvarande känsla). Även om jag inte kan utföra magi fram tills dess kommer all form av uppstramning KÄNNAS fantastisk.

Så, sedan igår har min lust ökat dramatiskt. Jag har också lugnare på jobbet nu och känner en direkt dos av energi och vilja att t.ex. städa eller diska en vardagskväll. Jag tänker också på att jag kommer få energi av att vara mer vältränad, vet mycket väl hur mycket energi man kan ha på en dag när man tränar regelbundet.

Förra vårvintern gick jag lunchpromenader varje dag, 10-30 min. Var väldigt duktig då jag mest gjorde det i ångestdämpande syfte så det var en nödvändighet för att inte spåra ur helt pga stress. Nu får jag helt enkelt sparka igång den vanan igen. En liten del av mig saknar att träna på gym men jag tror inte det är realistiskt, jag får skaffa samma vanor hemma och en bra spegel man kan flexa nypumpade muskler i. :D
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 052
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 354
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp