Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

När jag summerar de senaste dagarnas matintag så ser jag att jag måste försöka omfördela förhållandena mellan kolhydrater, fett och protein. Jag äter enligt lifesum för mycket fett, (nästan dubbelt) och bara hälften av den mängd protein jag borde.

Har ni tips på proteinrika men fettsnåla måltider? Frukost, lunch eller mellanmål spelar ingen roll - bara något blir bättre :)
Protein är jättesvårt att äta ordentligt av tycker jag! Hur mycket säger appen att du ska äta? Min upplevelse är att det ofta överdrivs lite med hur mycket en normal människa behöver äta - jag hade någon app som rekommenderade motsvarande 3 gram per kilo kroppsvikt för mig vilket verkligen inte är nödvändigt! Runt 1-1,5 g per kg brukar räcka för en normalt aktiv person, enligt min erfarenhet. Men det beror ju mycket på om/hur man tränar och vad man vill uppnå också!

Vad gäller fettsnåla proteinprodukter är saker som lättkeso, lättkvarg, andra lätta mejeriprodukter, äggvita, kyckling, viltkött, kalkon, bönor och linser bra alternativ som kan varieras lite som du tycker till olika måltider. Sedan kan du välja att byta ut t.ex. ris till andra gryn som innehåller lite mer protein, typ quinoa eller bulgur. Speciella proteinprodukter såsom ProPud och olika proteinbars brukar också vara rätt bra när det gäller sådant här.

Det går rövdåligt för mig :arghh: har inte tränat på en månad, äter dåligt, slarvar med sömnen. Min bästis kommer med matlådor 3-4 gånger i veckan för att se till att jag äter nåt annat än tomater och mackor. Skulle kasta ett växelklot på jobbet idag och höll på att dra nåt i ländryggen, hann som tur var släppa och ta om och lyfta rätt. Vet inte riktigt hur jag ska vända det heller, mår okej mentalt just nu men känner hur det låser sig så fort jag tänker att jag ska "skärpa till mig" snart, samtidigt som kroppen skriker åt mig att ta tag i det här nu. Röv helt enkelt :meh:
Usch, det låter tungt! Jag är också inne i en liknande svacka, där jag bara tänker på allt jag borde ta tag i (främst matlagning och städning i mitt fall) men istället för att göra något blir stressad, ledsen och ger upp. Jag försöker att köra på klichén "bit för bit" och försöker glädjas över varje litet steg i rätt riktning, men det är svårt!

För mig låter det som att sömnen är prio ett att ta tag i, funkar inte den så är det mycket som blir svårt! Hur menar du att du slarvar, har du svårt att komma i säng i tid? Skulle du i så fall kunna försöka lyssna på någon lugn ljudbok eller podcast innan du somnar, och på så vis komma i säng lite tidigare? Det brukar vara ett bra sätt för mig att lura mig själv lite grann; jag bestämmer att jag ska gå och lägga mig en timme tidigare för att kunna lyssna på bok längre än de vanliga 15 minuterna (sätter timer så att boken stoppar av sig själv), men oftast slutar det med att jag somnar efter knappt en kvarts lyssnande i alla fall :p

Och vad gäller träningen, har du möjlighet till någon slags vardagsmotion? Trappor istället för hiss, promenad istället för bil/buss, eller så? Det kan kanske vara ett lagom litet steg att börja med i så fall, i fall du vill känna att du gör något mer än det normala?
 
Det går rövdåligt för mig :arghh: har inte tränat på en månad, äter dåligt, slarvar med sömnen. Min bästis kommer med matlådor 3-4 gånger i veckan för att se till att jag äter nåt annat än tomater och mackor. Skulle kasta ett växelklot på jobbet idag och höll på att dra nåt i ländryggen, hann som tur var släppa och ta om och lyfta rätt. Vet inte riktigt hur jag ska vända det heller, mår okej mentalt just nu men känner hur det låser sig så fort jag tänker att jag ska "skärpa till mig" snart, samtidigt som kroppen skriker åt mig att ta tag i det här nu. Röv helt enkelt :meh:

Bara spånar lite fritt nu men går det att kanske ta en annan vinkling på det än att tänka att du ska "skärpa dig"? För det låter ju inte så himla kul kan jag tycka :p Kanske göra en lista med grejer som du skulle må bra av att ändra och sen välja ut något att börja med?
Typ: saker jag skulle må bra av att ändra;
1. Sova 8 h/natt
2. Laga mat/matlådor
3. Träna 3 ggr/vecka¨
4. Gå promenader 3 ggr/vecka
Och sen börja med det som känns som det kommer göra störst positiv skillnad och/eller det som känns lättast. Kanske prio 1 blir att styra upp sömnen. Och om du lyckas göra det så får du kanske mer energi och orkar börja laga mat ett par gånger i veckan osv. Typ försöka starta en mer positiv cirkel.

Kanske jättekasst förslag haha, försöker bara spåna lite :D
 
Otäcka fryskänslan var kvar när jag vaknade imorse, och det var gråmulet och regntungt. Jag struntade faktiskt i ridningen, släppte bara ut och fixade allt i stallet, och har haft lite mystid med katterna istället. Den här veckan är ändå helt omöjlig att få till hennes dagar på, och jag kan verkligen inte bli riktigt sjuk den här veckan. För då kommer jag få jobba sjuk, för tre av fyra i personalen ska åka bort i helgen så ingen kan byta. Och vad är värre än att jobba en lördag ensam med chefen och mobbaren? Jo, att behöva göra det samtidigt som man mår som en påse skit. :grin: Tar helt enkelt nya tag efter måndag nästa vecka (de andras helgplaner gör att också måndagen blir bajs för oss som är kvar).
 
Alltså jag måste bara berätta om ett häftigt sammanträffande! Jag lyssnade på senaste avsnittet av Träningspodden på väg hem från jobbet igår, och de började prata om maratonloppet på Sydpolen som gick av stapeln härom veckan. Sedan gick de vidare till att prata om en man som genom det loppet blivit den förste svensken att springa ett maraton på alla de 7 kontinenterna. Och min hjärna bara: "Men! Det var ju HONOM vi delade en taxi med förra veckan!"

Det var nämligen en massa problem med tågen från flygplatsen när vi landade i onsdags, så vi frågade den här mannen och hans son ifall de ville dela en taxi med oss. Och då fick vi höra hela historien om hur han haft den här drömmen i flera år och nu äntligen lyckats springa på den sjunde kontinenten, samtidigt som han samlade in pengar till Svenska kyrkan.

Snacka om att vi kände oss platta och tråkiga när vi frågade var de hade varit! "Jo, vi har varit på Sydpolen. Och sprungit ett maraton. Och ni då?" "Jaha, eh, ja, vi ska ju då till Stockholm och gå på julmarknad, hehe..." :laugh:
 
Jag sa att jag vet inte :p
Men vi får inbjudan allihop så jag har lite tid att fundera. Men det vore roligt att prova :D

Ja verkligen! Och kul att göra tillsammans med :)
Jag är ju anmäld till Vätternrundan nästa år tillsammans med mina två systrar, hade aldrig gjort det själv tror jag men att göra det ihop hoppas jag blir kul :up:
 
Ja verkligen! Och kul att göra tillsammans med :)
Jag är ju anmäld till Vätternrundan nästa år tillsammans med mina två systrar, hade aldrig gjort det själv tror jag men att göra det ihop hoppas jag blir kul :up:

Finns en del riktigt bra löpare bland mina kollegor och visst att jag har sprungit en del men längsta jag sprungit är 1 mil och det var ett par år sen, så jag har inte en chans att hänga med dom :p Utan isåfall får jag ta den tid jag behöver och så får vi sammanstråla efteråt och äta och ha det trevligt på kvällen. Nej, jag hade aldrig fått för mig att göra det själv heller :D Är Vätternrundan en halvmara eller?
 
Finns en del riktigt bra löpare bland mina kollegor och visst att jag har sprungit en del men längsta jag sprungit är 1 mil och det var ett par år sen, så jag har inte en chans att hänga med dom :p Utan isåfall får jag ta den tid jag behöver och så får vi sammanstråla efteråt och äta och ha det trevligt på kvällen. Nej, jag hade aldrig fått för mig att göra det själv heller :D Är Vätternrundan en halvmara eller?

Vätternrundan är ett cykellopp på 30 mil! :D Lär ta över 12 + timmar att genomföra som amatör..
 
Okej hade ju inte överdrivet mycket energi i kroppen idag så blev inget flåspass :p däremot massa marklyft typ 10x10 o sen lite höftlyft med gummiband. Sen strikta pressar 3x10.
Och hörrni jag tror jag hittade nån slags kontroll i de kippade pull-upsen idag! Och detta var ändå rejält trött och det sista jag gjorde i passet:

Hmm, kanske kan bli nåt!? :D
 
Okej hade ju inte överdrivet mycket energi i kroppen idag så blev inget flåspass :p däremot massa marklyft typ 10x10 o sen lite höftlyft med gummiband. Sen strikta pressar 3x10.
Och hörrni jag tror jag hittade nån slags kontroll i de kippade pull-upsen idag! Och detta var ändå rejält trött och det sista jag gjorde i passet:

Hmm, kanske kan bli nåt!? :D
Aha, det är alltså det där som är en kippad pull-up! :idea: Jag har tänkt googla flera gånger när du skrivit om det men aldrig kommit mig för... Det ser så himla coolt och gymnastiskt ut! :D
 
Gjorde mina 40 utfallssteg i stallet och även 10 upphopp medan hästen skrittade av efter lite longering. :) Har fått hem en pall med spånpellets nu, så jag har fri tillgång till 14 kg's säckar att träna med. Mjuka förvisso med de går att svinga, lyfta från marken och göra benböj med. ;)
Till middag blir det tacos på vegfärs och guacamole istället för creme Fraiche. Gick bananas på frukt och grönt, vi är superdåliga på att äta sallad så där måste det ske en förbättring!
 
Aha, det är alltså det där som är en kippad pull-up! :idea: Jag har tänkt googla flera gånger när du skrivit om det men aldrig kommit mig för... Det ser så himla coolt och gymnastiskt ut! :D

Japp! Typ så iaf, men jag är ju nybörjare så de kan ju se betydligt bättre ut :p

Hur var spinningen? :D
 
Finns det trevliga skor man kan ha både för att springa på grusvägar, stigar mm och är sköna att gå mycket i t.ex. på semester? Har kollat runt lite och jag har tidigare älskat Salomon Xa Pro som hikingsko, den är dock för klumpig för att springa i. Men Salomon verkar kunna sin grej. Någon som har tips på modell eller annat märke?
 
Ingen morgonpromenad i morse för det regnar här = isbana och slask på vägen. Så jag kände mig inte så sugen på att gå efter vägen när det kommer massa bilar som ska till jobbet.
Får gå med hunden ikväll istället. Ska träna också :) Hästarna har vilodag.
 
@Mineur

Den rekommenderar ca 1,5g protein per kg och jag är faktiskt förvånad över att jag inte når det. Jag är tyvärr inte alls särskilt aktiv men försöker tänka att myrsteg leder också framåt :D

Tack för tipsen! Quinoa åt jag mycket förr men nu hade jag nästan glömt bort att det finns.. jag har aldrig ätit specialprodukter som puddingar eller bars, är det inte för personer som tränar mycket och ofta? Nu när jag skriver det låter det ju lite konstigt kanske, ska ha det i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 052
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 354
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp