träning med lastbilar?

F

Frankiiee

Hjälp!

Hur tusan ska jag kunna träna min lastbilsgalna, 6-åriga häst?
Han är livrädd vid traktorer, högre fordon och lastbilar. Även motorcyklar (förståeligt) och mopeder. Alltså sånt som låter högt och är högt.
Hur ska jag kunna träna bort detta på ett säkert och bra sätt?
Han bryr sig inte mycket i hagen när dom kör förbi men när jag rider ut, och det är även med någon annan så går det knappt.
Jag måste tyvärr ge mig ut på en liten bit på trafikerad väg för att komma till skogen.
Nu har det gått så långt så att jag har nästan blivit mer nojjig än hästen :crazy:
vilket jag vet bidrar mycket till saken. Jag försöker inte tänka på det så mycket men det har nästan blivit omöjligt nu.
Från början var jag inte rädd, då jag inte visste att det var ett så stort problem men det gick ändå inte. Nu är jag livrädd. Sen är det även tankarna om vad som kan hända som spökar. Jag ser honom kasta sig framför bilen eller att han sticker hem i full galopp på asfalt.
Sånt spökar i min hjärna nu!
USCH! Har någon tips om detta?
 
Sv: träning med lastbilar?

Jag sitter i ungefär samma sits som du. Tog hem en 7 årig kille på foder förra veckan.
För någon dag sedan när vi var ute och red så kom det en buss, och han sprattlar till med benen innan han blir helt paralyserad och bara står spänner sig, som inför en explosion.


Idag tänkte jag att jag skulle börja ta tag i problemet, och satte på honom träns och longerlina och gick ut längs vägen. Vi mötte 2 timmerbilar, 2 små lastbilar och en "vanlig" lastbil. Som tur är finns det så många småvägar in från stora vägen, så jag ställde mig helt enkelt där så att han fick titta på dem, visst han kastade sig bakåt och ställde sig och blåste, men så fort jag började prata lite lugnande med honom så lugnande han ner sig lite.


När de hade åkt förbi fick han stå kvar på stället och varva ner lite innan vi gick vidare.

Jag har tänkt göra såhär nu, rätt ofta. Visserligen har hästen säkerligen inte byggt upp ett 100 procentigt förtroende för mig än. Men jag tror att om jag är ute och går med honom, står och tittar på trafiken o dyl, så får han se att det inte är någon fara när de bara åker förbi.

Sen hade ju förutsättningarna kunnat vara lite bättre, som tex en bredare väg :angel:


Hoppas det går bra för dig, och om det är någon annan som har några fler, och bättre tips så vill jag gärna höra jag också! Vill ju få bukt på problemet så fort som möjligt :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träning med lastbilar?

Jag är också i samma sits som er. Jag travar henne oftast vid vägen, när jag ser att det kommer en lastbil sitter jag av och leder henne mitt på vägen så att fordonet måste stanna. Sen kan man även vinka lite så att dom stänger av lastbilen ex.
Oftast går det jättebra att gå förbi när fordonet är avstängt och tyst. När vi gått förbi och det gått bra ger jag något havrekorn som belöning.
 
Sv: träning med lastbilar?

Måste bara säga att det låter rent livsfarligt att gå ut mitt i vägen och hålla tummarna för att de stannar! :crazy:
Okej om det är nån man känner och det är planerat, men jag skulle gissa på att de flesta chaufförer blir redigt irriterade om man gör något sådant!

Ts; Förlåt trådkapning, har inga bra tips förutom att jag tror på upprepad långsam inlärning, som laxen skrev.
 
Sv: träning med lastbilar?

Ja jag vågar inte ge mig ut på vägen och be dom stanna. Det funkar som sagt inte i längden. Har fått göra det två gånger i panik när hästen blev galen.
Grejen är att det finns bara diken på den här lilla biten av vägen.
Jag tänkte sätta honom i en framtida hage precis vid vägen så han vänjer sig. Låter kanske honom stå där på förmiddagen under bevakning så klart till en början, så att han vänjer sig mer och mer. Kan detta funka?
 
Sv: träning med lastbilar?

Mina hästar går i en hage vid vägen. För nya hästar som kommit - trafikovana, föl, unghästar...det har inte tagit en vecka ens tills de slutat bry sig om fordonen. De kan ligga ner intill vägkanten och slumra utan att vrida på örat ens när långtradare eller traktorer drar förbi.

Helt klart det bästa sättet att få en trafiksäker häst tycker jag.
 
Sv: träning med lastbilar?

chauffören ser ju att vi går ut på vägen långt innan, och ibland vevar de ned rutan och säger något i stil med "tack för att ni säger till att dom är rädda istället för att riskera att bli skadade"

Jag har aldrig varit med om någon som inte stannat. I värsta fall har de rullat förbi så sakta dom kan men det har inte heller varit så mycket problem då.
 
Sv: träning med lastbilar?

Hästarna i stallet har stått brevid trafikerad bilväg/tågräls utan att blivit trafiksäkra. Funkar inte för alla, de lär sig snabbt att de är trygga i hagen.
 
Sv: träning med lastbilar?

Min kusa hade samma problem som din verkar ha, dock hade vi inte riktigt lika stora problem som du verkar ha.
Men vi löste det så att jag fick rida ut på min kuse tillsammans med stallets 3 mest trafiksäkra hästar. En framför en vid sidan och en bakom min kuse. Vi bytte också hage åt hästarna så de fick gå i "väghagen". Sen vecka efter vecka plockade vi bort en häst på uteritterna. Nu är hon så pass "rehabiliterad" att hon kan gå själv, klart hon blir lite nervös men inget allvarligt.
Pröva!
 
Sv: träning med lastbilar?

Det med en häst bredvid ska jag deffenetivt prova :)
Vi rider två hästar till, en bakom och en framför men tre ska jag prova!
Grejen är att han vänder på en 5 öring och sticker hemåt.
 
Sv: träning med lastbilar?

mitt tips till dig är att eftersom det troligen finns någon i din bekantskapskrets som har tillgång till lastbil så ta den till stallet och låt hästen nosa på brummande lastbil och börja sedan köra bilen med hästen på avstånd... träna olika mötes/omkörningssituationer på hemmaplan. då får hästen även vänja sig vid dumpventilen.

Efter att vi monterade vindskyddet med hjälp av traktorgrävare när hästarna var i hagen. (stor hage stillastående maskin) så har min tjej börjat "humma" som dom gör mot föl varje gång hon ser denna traktorgrävare. det är hennes kompis:bump:
 
Sv: träning med lastbilar?

Haha nä vad gulligt!!

Jo jag har funderat på det och ska leta fram en lastbil i umgängeskretsen (om någon har en).
Tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 482
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 775
Senast: Lipperta
·
Hästhantering Min gubbe är inte helt trafiksäker har jag upptäckt. Ensamma fordon som bilar och motorcyklar går bra, men ekipage som bil +...
Svar
9
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp