Äldre häst som inte är trafiksäker, går det att ändra på?

ztsu

Trådstartare
Min gubbe är inte helt trafiksäker har jag upptäckt. Ensamma fordon som bilar och motorcyklar går bra, men ekipage som bil + hästtransport, bil + husvagn, lastbil, osv tycker han är väldigt otäckt även om de kör långsamt förbi. Har hittills inte varit med om något ekipage som susat förbi och är ärligt talat lite rädd för hur det kommer gå när den situationen uppstår.

Eftersom vi måste rida/gå på en trafikerad ganska smal 70-väg, där det kör en del lastbilar, för att komma till skogen skulle jag såklart vilja göra något åt detta. Men går det att lära gamla hundar sitta? Och hur går jag tillväga isf?

Han är 20 år. Att jag leder honom gör nästan saken värre. Han verkar överlag känna sig tryggare i otäcka situationer med ryttaren på ryggen än vid sidan av. Där var min förra häst tvärt om. Hon vill absolut ha mig bredvid sig när något var läskigt.
 
Jag ser inget skäl till att det inte skulle gå, det kanske tar lite längre tid bara..

Testa olika saker om det går för att se om det nåt som funkar bäst.. Kanske har nån i stallet en stabil pålle som kan hänga på ut i början? Eller kan nån köra fram och tillbaka med ett släp t.ex. tills din häst börjar slappna av. Om du själv är orolig så kanske nån annan ska hjälpa dig, det lätt att man spär på det själv genom att sitta och "vara beredd" vid situationer då man vet att hästen reagerat tidigare och så hamnar man i en ond cirkel då hästen kanske reagerar på att ryttaren spänner sig.
 
Om ni kan så träna med att någon kör med släp/transport, så kan ni vänja er ordentligt i lugn och ro, utan att oroa er för att föraren ska var en idiot. Om det går och hästarna inte blir livrädda, kör lite utanför hagen, så får han se det på avstånd först. Sen kan du sitta upp (eller leda) och låta dem köra på gården eller vägen. Hoppas att det löser sig, man vill verkligen inte ha en häst som inte är trafiksäker!
 
Kan du prova att vinka åt en långtradares chaufför långt innan ni är intill varandra. Kanske försöka få honom att prata med dig. De allra flesta människor är så snälla.
Säg som det är att hästen är bra på det mesta, men räds större fördon. Du kanske kan få rida förbi honom två gånger, och fordonet står still?

Jag hade ett skitläskigt möte en kväll med traktor när jag körde min häst. Bonden och jag hade ögonkontakt innan. Jag hade handen uppe för stopp, när min häst taktade, och vinkade med fingrarna när hästen stod still. Tillsammans löste vi problemet och det leendet bonden fick av mig när han var förbi, måste ha smält hans hjärta.
 
Klart det går att träna upp, men det kommer ta tid och om det ska bli bra så måste det få ta tid. Bästa skulle vara om du kunde komma i kontakt med någon som äger ett sådant fordon hästen är rädd för och låta hästen få bekanta sig med det avstängt, med massa beröm och sakta gå vidare allt eftersom hästen börjar acceptera fordonet?
 
Klart det går att träna upp, men det kommer ta tid och om det ska bli bra så måste det få ta tid. Bästa skulle vara om du kunde komma i kontakt med någon som äger ett sådant fordon hästen är rädd för och låta hästen få bekanta sig med det avstängt, med massa beröm och sakta gå vidare allt eftersom hästen börjar acceptera fordonet?

Sedan två veckor tillbaka får de besök av en hjullastare i hagen en gång i veckan. Jag trodde han skulle vara livrädd men han är nästan obrydd. Väldigt uppmärksam, men ändå nyfiken.

Efter jul skall vi börja köra med transporten förbi honom sakta sakta på vägen, i början på tryggt avstånd och sedan närmre och närmre.

(Det är alltså skimmeln det handlar om.)

img_2375_5495f9cf9606ee5a7cded347.jpg
 
Har du ingen reträttväg? Även om vägen är smal så brukar man kunna rida över dike och på andra sidan. Såvida det inte är staket där. I värsta fall skulle jag kliva ner i diket. Så att hästen får lite luft mellan sig och det som är farligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 999
Senast: Luff
·
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 312
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 285
Senast: ptr
·
Träning Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...:( Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: Avel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp