Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Leah

Trådstartare
Vad har ni andra för träningsupplägg och mål för vinterns träning?
Vad ska ni fokusera på?

Vi har haft en liten träningssvacka sen sista tävlingen i början av november men ska försöka komma igång nu.

Fokus för vinterns träning är skritt (hitta formen och balansen och kunna reglera skritten bättre) och galopp (stärka höger galopp och fortsätta arbetet med galoppbommar).
Målet är att tävla flera större tävlingar nästa år och klara av trailbanor med högre svårhet.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Vårt fokus ligger, som vanligt, på att hålla ett lugnt och stabilt tempo.

Vi ska jobba stenhårt med enhandsfattning. Ska börja med galoppombyten nu snart med, framförallt att få häst att bara byta på kommando.
Hade tänkt försöka jobba lite med bommar med, hittills har det varit mer eller mindre panik bara hon ser något som påminner om ett hinder (gammal hopphäst, som visserligen gillar att hoppa men inte hade det så lätt sista året som tävlingshoppare..). Senaste gångerna har det gått bra om vi bara har en bom framme ;)

Målet är att starta en d-klass nästa år och givetvis göra bra ifrån oss. Tänkte börja med wr, kanske wh och reining.
Målet för hela 2014 är en placering :p
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Kl
Målet för vintern 2013/2014 är att bli självbäriga. Vad allt det innebär.
Personliga målet är att under 2014 komma fram till vad jag vill och specificera mig.
Målet för tävlingssäsongen är RUTIN RUTIN RUTIN. MYCKET tävla.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Denna vinter ligger ridningen i träda. Till våren är målet att min nya häst ska bli trygg med att ha ryttare på ryggen.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Jag kommer också jobba med byten. Min häst drar gärna iväg lite efter ett byte så det är svårt att göra flera på rad. Hur kommer du träna?

Jag tränar också en del bommar. Ett tips är att rida en kombination av bommar och stanna direkt efteråt. Så tränade vi mycket för att få hästen att ta det lugnt.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Vi har inte kommit så långt än, så vi jobbar mest med att få en stabil förvänd galopp och byta rent, enbart på kommando. Måste få bort att hon byter galopp i svängarna så absolut inga byten på böjda spår!

Oj, kombinationer med bommar! Då skulle stackars häst få psykbryt :o Vi behöver liksom inte ens gå över bommarna för att hon ska få panik, räcker att de ligger framme på banan.. Men det kommer bli bättre det med, med massor med tålamod.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Styrketräning!!!

För att bygga upp baken så att Mirakel orkar med långsamma galopper...

Fortsatt träning att grindar och backhinder, minnet är visst kort på just det:p, sitter som klistrat just nu, men slutar jag träna så är det skitläbbigt igen i vår!

Lastträna, hela vintern, då han krånglar om vi inte åkt på ett tag....

Hoppas kunna debutera tidigt på säsongen och göra bra ifrån oss ;)

Vår första tävling är annandag påsk, på hemmaplan!
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Styrketräning!!!

För att bygga upp baken så att Mirakel orkar med långsamma galopper...

Fortsatt träning att grindar och backhinder, minnet är visst kort på just det:p, sitter som klistrat just nu, men slutar jag träna så är det skitläbbigt igen i vår!

Lastträna, hela vintern, då han krånglar om vi inte åkt på ett tag....

Hoppas kunna debutera tidigt på säsongen och göra bra ifrån oss ;)

Vår första tävling är annandag påsk, på hemmaplan!

Vi har tidigare år klarat av backhinder utan problem men nu den senaste säsongen har vi börjat strula.
Något händer när vi backar som gör att det blir heltokigt. Hur tränar du? Bara nöter eller har du någon tanke?
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Mitt bästa tips när det kommer till att backa i vinklar:
Tänk inte för mycket.

Träna på att backa rakt och kontrollerat, ett steg i taget. Håll koll på inner bak hela tiden i svängarna så är det lättare att veta vart man ska ta vägen.

Jag har ju tävlat en hel del brukskörning, då måste man backa i 90 grader med fyrhjulig vagn. Man får snabbt in tänket då. :p
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Tack för tipset om backning i vinkel! Det kommer jag också att träna på!

Fokus ligger i vinter på min sits, har ingen sits, hållning, balans eller känsla för rakhet kvar efter över två års enorma ryggproblem. :banghead:
Nu är jag under behandling, rakriktad i ryggen och har återigen lika långa ben. Även hästen är behandlad efter att ha balanserat upp mig.. Så nu ska privatlektioner hos instruktör i centrerad ridning bokas in!

När underlaget är bortom all räddning blir det trailträning på ladugårdsbacken, vi har redan provat på en "trägrind" för första gången. Helt underbart att äntligen gå myrsteg framåt i utvecklingen igen!

I sommar hoppas jag kunna komma tillbaka dit vi var för över två år sedan, och börja träna galoppbyten igen...
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Med häst 1 är som vanligt galoppen i fokus och det hade varit kul att börja med byten (har provat på lite tidigare men annat har behövt åtgärdas först sas). Om det funkar någorlunda så tänker jag mig någon reiningklass på D-nivå sedan.

Med häst 2 så är tanken att träna på ridning öht :-) Just nu går det att skritta och svänga, stanna går också bra. Start har vi haft lite diskussion om (tendens till att opponera sig mot benen) men jag tror att det nästintill är borta nu. Jag skulle vilja få hästen att ge efter för bettet och böja sig på ett bra sätt, helst i både skritt och trav. Då kan vi vara med i någon E-klass med skritt och trav under året.
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Med Lukas är det fortsatt styrketräning som gäller, kunna samla ännu mer i galoppen och få till bytena utan märkliga lufthäng. Han har ett ganska märkligt sätt att liksom bli hängande i luften innan han sätter ner hovarna i marken vid bytena - och det är inte alltid bytena fungerar heller.

mer samling bakifrån, mer rygg och bakdel. När han är ännu starkare och mer bärig, ska jag börja rida lite (mer) på stång. Har introducerat stång och nog ridit honom på det vid femton tillfällen eller så.

Om det blir någon tävling, så blir det B-nivå i trail, WR, WH. Re kan han duga till också, förutom att stoppen inte är något vidare och aldrig kommer att bli.
1000457_298266680319950_306255310_n.jpg

427571_423747834344072_1341973548_n.jpg


Briar får vi se, blir nog ingen western utan ponnydressyr för honom men det vore kul att börja jobba med bytena.
1012401_298267253653226_99705799_n.jpg


Arnold, min sjuårige quartervalack, ska grundtränas.
Honom "fick" jag i september. Han blev grundinriden som femåring, därefter riden fyra gånger om året utan krav på form, samling, böjning eller något annat. Han saknade bjudning helt, gick nätt och jämt att få honom att trava när jag provred honom. Svårlastad, svår att sko. Projekthäst, helt enkelt.
Målet är att kunna grundträna honom och lastträna honom så pass att det går att ta med honom ut. Antagligen kommer tävlingsdebut att ske inom engelsk dressyr eftersom det är kortare resa och kortare dag, för att inte trötta ut honom mentalt och göra honom surare än nödvändigt.
Jo, "fick". Det går att få en sjuårig frisk quarter för 3000kr om man vågar.
1234095_328997963913488_2060465782_n.jpg
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Hästen har haft en viloperiod nu under november, december då jag alltid tappar motivationen helt så det är lika bra. Men har börjat komma igång med träningen nu och försöker åka till ridhus så ofta det finns tid och möjlighet. Jag skulle ju gärna vilja ge mig ut på lite sqha/aqha tävlingar det här året, har annars bara tävlat på Wras nivå, men har en önskan att utvecklas och få tävla på lite mer "seriösa" tävlingar. Men mitt självförtroende är i botten efter fiaskot på SM förra året. ;) Men har ändå en tanke att åka på Springbreak och inte ha så höga krav utan bara gå in och skola honom, för sist jag kom in på banan så var det som att jag inte fanns längre i hans tankar, han sket i mig sekunden vi kom in = katastrof! Riktigt tävlingssmart är han, och en del tränare säger till mig att det är kört att försöka ändra på honom... men andra säger att det går med tålamod. Så jag vet inte om jag är villig att ge upp än, han är ju en guldhäst egentligen, och han KAN ju bara han sköter sig (och jag såklart)
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

KL

Min häst är i full gång och är starkare än någonsin! Han får aldrig någon längre vila utan vilar enstaka dagar.
Vi siktar på vår första tävling i april (Spring show) men allt kan hända. Ska försöka bli bättre på att åka och träna för min tränare nu men har haft lite svårt med motivationen till att köra häst till och från träning. ;)

Vid ett av de senaste träningspassen hemma kunde vi göra byten i vart fjärde utan att han sprang iväg som en kanon efteråt! Det går framåt!
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Tänkte uppdatera lite om kaoset här hemma.
Bytena funkar hyfsat hemma, jag har sjukt svårt att byta från vänster till höger! Kroppen följer inte med ordentligt och hästen blir sur.. Men jag jobbar vidare!

Vi gjorde vårt första slide spår häromdagen! Typ två decimeter långt, men ändå :D

Efter att ha sett Kittels clinic på Scandinavium i torsdags kom jag hem full av inspiration och sugen på att träna! Men så börjar hästen brunsta igen och då kan man lika gärna strunta i är rida.. Suck, får åka till kliniken igen och se om kulorna ligger kvar.. Blää!
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Tråkigt! Hoppas ni får ordning på brunsten!
Själv är jag såhär års glad över att ha en valack. :)

Vi har börjat sikta in oss på årets första tävling. Det blir antingen Spring Break på Axvalla eller SPHA på Jälla i Uppsala. Några fler som planerar tävlingar nu?

Mönstrena till Spring Break har kommit och konstigt nog så känns de enkla och jag blir inte alls nervig. Hoppas det kan hålla i sig. :)

Vi tränar en hel del mjukgörande just nu då den gamle hästen har känts lite stel. Siktar även på att testa lite dressyr, programridning, men får se om jag tar mig iväg. :p
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Vart hittar du mönstrena??


Edit: hittade.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Vår första tävling blir inte på Axvalla utan bestämde mig istället för att åka på Spring Show i Uppsala och rida NSBA-klasser.

Någon mer som ska dit?

Vi känner oss ganska redo men man har ju alltid saker att träna på. :p
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

Min skrotvalack på 19 år bestämde sig för att han är unghingst igen :meh: Ponnyskrälle.. Men han är sjukt söt när han springer runt i hagen och visar upp sig, speciellt med tanke på att det går en fd PRE-avelshingst med liiiite större rörelser och maffigare utstrålning i hagen intill :angel:


Måste få skryta lite, även om det är lite i efterhand!
Noreena tog sig runt en hel trailbana, på enhandsfattning! Eller ja, jag tappade grinden, men det kan ju inte hon hjälpa. Hon verkar bli en bra trailhäst trots allt. Det trodde jag faktiskt inte, men hon var coollugn bland alla bommar och broar.

Och efter den tävlingen var det som poletten trillade ner. Nu är hon mycket lättare att jobba ihop, hon svarar mycket bättre på hjälperna och har knappt haft ett enda stolleryck! Duktig liten häst!
Den 27 april är det dags för första deltävlingen i WA div 2. Ska bli kul!
 
Sv: Träning och mål vintern 2013-våren 2014

ÅÅ vad bra att bukefalisterna har koll på allt som händer, annars hade jag helt missat detta! jag kommer och tittar i uppsala, rida själv där är vi inte redo för än (för att inte tala om min häst som nu tror hon är en galopphäst med divafasoner..:banghead:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: fio
·
Dressyr Ja hur var ert tränings/tävlingsår 2012? Nådde ni era mål och blev det som ni tänkt? Vad är målen för nya året? För vår del blev det...
Svar
19
· Visningar
2 610
Senast: remmis
·
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 720
Senast: FreSus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp