Träning som inte tar på ryggen

Presto

Trådstartare
Jag har skev rygg och har alltid haft det. Jag har även alltid haft ont i ryggen, ibland har jag det bara, men av träning får jag nästan alltid ont. Jag har gått till läkare och fått tabletter jag ska ta "vid behov" och varit hos sjukgymnast och fått lite övningar att göra. Inget av det hjälper speciellt mycket. Har även 3D skannat fötterna och specialanpassat till jobbskorna (dom jag använder mest), hjälper också det väldigt blygsamt. Har fått intrycket att läkarna tycker lite "du är klen" så jag går inte till läkaren mer för ryggen om det inte är något väldigt allvarligt.

Grejen är att jag var så less på att alltid ha ont i ryggen så jag slutade träna helt, vilket ledde till en del viktuppgång. Så i somras skulle jag börja igen, men jag har fortfarande inte hittat en träningsform som passar mig.

Jogga är uteslutet, har typ konstant benhinneinflammation och få ont i ryggen av det. Promenader funkar inte heller, får ont i ryggen, dessutom tycket jag det är sjukt tråkigt. Gymträning (gruppträning och vanligt) går inte heller, jag har testat. Det enda som funkar där är MRL men det har inte mitt närmaste gym. Tänkte att inlines är bra, belastar inte benhinnorna på samma sätt och så. Men det tog för mycket på ryggen, dessutom lärde jag mig aldrig att stanna... Spelade innebandy ett tag, men det var samma sak där, ryggen och benhinnorna sa ifrån. Det jag tror kan fungera ganska bra är cykling, men en cykel är dyr, så det har jag inte råd med i nuläget.

Jag är alltså ute efter en sport eller aktivitet man kan utöva utan att ryggen eller benhinnorna tar stryk. Några förslag? Känns som jag har låst mig.
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Simning! Har för mig att det är den skonsammaste träningsformen av alla :) Roligt är det också, tycker jag iaf.

//r
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Tack för förslagen!

Simning är skoj! Tyvärr så badar jag inte i bassäng, utan det får bli i sjö eller hav, så det är uteslutet på vintern :(

Jag tycker spinning själv inte är så skoj, utan då får det bli på gruppträningspass som jag gjorde förr. Tyvärr så är jag inte ledig dom tiderna gymmet har pass..


usch, jag känner mig så negativ
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Simning som Strawberry säger:)
Jag ska börja simma själv, mina fotleder klarar inte av att jogga/springa.
Vattengympa finns ju oxå, det kanske kan vara ett alternativ?:)

Ops, missade ditt sista inlägg.
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Min spontana tanke är att om du har dålig rygg och problem med både fötter och benhinnor så behöver du få hjälp med ett styrketräningsprogram som sätts ihop och följs upp av duktig sjukgymnast eller personlig tränare.
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Tack för förslagen!

Simning är skoj! Tyvärr så badar jag inte i bassäng, utan det får bli i sjö eller hav, så det är uteslutet på vintern :(

Jag tycker spinning själv inte är så skoj, utan då får det bli på gruppträningspass som jag gjorde förr. Tyvärr så är jag inte ledig dom tiderna gymmet har pass..


usch, jag känner mig så negativ

Ja, en smula negativ är du. Det går alltid att hitta på massa anledningar till varför än det ena och än det andra inte går. Bestäm dig för att nåt ska göras och gör det, så kommer det att skänka dig en större tillfredsställelse. Googla gärna Annelie Wester som klättrar enorma berg utan att ha några fingrar. Ibland har hon satt sig ner och hasat på rumpan för att det varit allt hon orkat.
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Tack för förslagen!

Simning är skoj! Tyvärr så badar jag inte i bassäng, utan det får bli i sjö eller hav, så det är uteslutet på vintern :(

Jag tycker spinning själv inte är så skoj, utan då får det bli på gruppträningspass som jag gjorde förr. Tyvärr så är jag inte ledig dom tiderna gymmet har pass..


usch, jag känner mig så negativ

Om du har problem med kroppen så kanske det är idé att omprioritera och avsätta lite mer tid till träning. Även ett välanpassat styrkeprogram som någon gav förslag på skulle nog vara toppen för att stärka upp.
 
Sv: Träning som inte tar på ryggen

Är läkare och sjukgymnast det enda du provat? Vad säger dem?
Prova en annan läkare? Kiropraktor? Naprapat? Massage? Akupunktur? Finns ju fler alternativ liksom..

Har du rätt skor för ändamålet?
Hur är din hållning?
Varför simmar du inte i bassäng? Simning är skit bra träning!
Ta en kunnig PT till hjälp med träningsschema och kostupplägg!

Att en cykel är dyr är för mig en dålig ursäkt, finns cyklar i alla prisklasser och kan det hjälpa dig att må bättre är det väl värt det?!

Ta dig i kragen och börja må bra!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
21 754
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp