Bukefalos 28 år!

Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Fast alltså... det tar TID att bygga muskler så det där tycker jag är så himla konstigt att man får höra jämt.

Har man inte tidigare styrketränat och börjar med det så har man goda förutsättningar att lägga på sig muskelmassa i början av sin träningskarrirär. Att det tar lång tid att bygga muskler gäller mer när man kommit förbi "nybörjarstadiet" och tränat kontinuerligt under en lite längre period.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag är väldigt nöjd med mig själv!
Har tränat på ordentligt - och idag infann sig känslan av "utmattning" efter gymmet, jag var mör och lite allmänt "darrig", svettig och nöjd.
Men det slutade inte där - utan senare på em blev det 45 min sh'bam då zumban utgick p.g.a sjuk instruktör. Jag hängde inte med så det blev inte många rätt, och inga Stilpoäng, men jag är väldigt nöjd ändå!
Och nu börjar faktiskt resultaten komma, så tack för hjälpen! :banana::bump:
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING!
Vad gör jag för fel?
Tränar ca 3 ggr/v och kommer även att lägga in Zumba 1-2 ggr, ska testa "afro" ikväll tror jag, kondition och dans om jag förstod rätt.

Men i styrketräning händer NADA! :cry:

Jag vill ha:
Slimmade/tränade lår
Fastare rumpa
Starkare armar
Starkare ben
Bättre balans och stabilitet
Fastare mage
Bli mer uthållig

Och vad har jag?

Slapp och hängig rumpa
Enorma "ridbyxelår"
Klena armar (dock har jag problem med ena axeln...)
Hyfsat starka ben, men feta vader...
Urusel balans och koordination
Magen är slapp och hängig (nertill, typiskt "bukfett" - eller "pullmage" som någon kallade det)

Jag blir inte fastare, får inga muskler och blir inte märkbart starkare.

Så vad sjutton gör jag för fel??
Tips på övningar? (har fått jättebra magövningar, men tar gärna emot tips på fler)

Typ.

Men det går inte, ska jag höja vikterna och köra färre repetitioner?
Som det är idag kör jag:

Ett pass mage + armar
Ett pass mage + ben/lår/rumpa
(+ att jag försöker göra minst en "maxad" planka varje gång...1.23 är rekordet, annars ca 1 min)

I regel 3x15 rep. "utan problem", därav frågan om jag ska höja vikterna och sänka set/repetitioner.

Sit-ups + armhävningar funkar inte riktigt pga att det gör för ont i rygg, axlar och nacke.

Har tillgång till 3 olika gym - två toppmoderna, ett "sunkigare" med i princip bara ren styrka och på 2 av dem finns även tillgång till en hel del olika pass.
(zumba kommer bli ett stående inslag, och nu kommer jag kunna köra minst 1gg/v, kanske 1 till varannan vecka)

Jobbar gärna med balansbollar, mattor och sådant så tips på övningar där + kanske någon hantelövning mottages TACKSAMT!

Tiderna på gymmet varierar mellan 30-60 min, förutom passen som är 60 min.

Så, hur får jag min träning mer effektiv?
Värmer alltid upp med minst 10 min "leg sculp +" eller "hill climbing" på crosstrainer.

Dessutom ganska dålig på att stretcha...

Vad är din maxpuls?

Vad är din vilopuls?

Var ligger din mjölksyretröskel?

När du vet det kan du optimera din tärning.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Vad är din maxpuls?

Vad är din vilopuls?

Var ligger din mjölksyretröskel?

När du vet det kan du optimera din tärning.

Det gäller möjligen om TS har som avsikt att ägna sig åt konditionsidrott på elitnivå.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Den var bra! :bow:
Det jag faktiskt saknar är någon som tränar med mig - :love: tränar förvisso samtidigt, i bland, men vi tränar liksom inte tillsammans, utan helt olika rejs och oftast tränar han kortare (men mest troligt mer effektivt) än jag (hittills) gjort.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nu har det hänt något MYCKET märkligt!
Mina senaste pass har varit på mellan 1,5 och 2 timmar, tiden har bara flyyygit iväg! Inget fusk och inget "äsch jag tar denna övningen imorgon istället" utan jag kört igenom även om jag tyckt att jag inte orkat :p

Jag har hittat "känslan" av total mörhet och tillfredsställelse efter passen! Varit svettig, trött och skakig redan halvvägs in i "programmet" men bara "liiite till" så är jag över den tröskeln och det går hela vägen!
Så himla nöjd!

Träningen var dessutom ännu roligare idag när jag hade stans färggladaste och snyggaste tights! :D :bump:

wpid-20131028_205909.jpg
(ursäkta röran :o )

Imorgon står Zumba på schemat...kanske lite styrka också, vi får se.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Kommer med en klyscha men tycker bara den är så bra:

Den bästa träningen är den som blir av :)

Annars verkar det ju som att du hittat något som funkar för dig, kul! :) Om du vill fokusera på att bränna fett när du styrketränar så ska du fokusera på dom stora muskelgrupperna, rygg t ex. Gör t ex frivändningar (om det funkar med din axel), det höjer pulsen rejält och kan vara bra att köra mitt i ett pass för att inte bli för slö och slapp :P
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Bravo! :) Visst är det en skön känsla som man får av träningen! Nästan lite beroendeframkallande.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Skitprat. Håller inte med om mycket i det där.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Oerhört...:)

Funderar på hur jag ska göra med träningen imorgon.
Zumba kl 18. Är det för sent med ett styrkepass vid typ 13.30? Ca en timme då tänkte jag, eller ska jag köra ett längre pass på morgonen/fm?

Förresten, finns det bra övningar för rygg/svankrygg och "ryggfileer"? Min tjockhet verkar liksom sitta "bakom" på något vis. Det känns typ som att ryggen är fetare än magen :o Kan det vara så? Vad finns det att träna på?
Övningar?
Jobbar på hållning och försöker hålla stadigt så att jag inte svankar så mycket?
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Man kan inte punkt-träna bort fläsket! :)

Har du provat yoga? Det gör under för hållningen att träna yoga, man blir kroppsmedveten på en annan nivå liksom.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Jag har inte läst hela tråden utan bara ditt första inlägg.
Tips är att kör inte med maskiner alls! Kör enbar med kroppen som motstånd.
Hitta en bra PT som kan visa dig övningar. Lovar du blir stark och mindre.
När jag gymma för många år sen blev jag större muskelmässigt och vägde några kilo mer än idag. Nu kör jag bara med min egen kropp och typ rep att klättra i och på sin höjd en ketelbell eller en skivstångsvikt som jag snurrar över huvudet. Ökar inga vikter. Ökar svårighetsgrad på övningarna. Tänk dig att du ska göra armhävningar. Du kanske inte klarar "riktiga" på tå med armarna tätt mot kroppen och händerna nära varann. Ej som alla gör med armarna ut åt sidorna, sliter mer än det ger och går på andra muskler än det vi är ute efter här. Att bli stark, uthållig, fast kropp och hel resten av livet. Maskiner förstör mer än de ger om man inte vet exakt vad man håller på med. Kan förklara mer om du är intresserad. Men iaf, du får då börja med små progressioner i taget och varje gång du klarar det så många du bestämt du ska göra så ökar du svårighetsgraden. Första steget är armhävning mot väggen (i rätt position), nästa steg längre ut med benen från väggen, nästa på en plattform med armarna , sen på marken ev på knä om det behövs. Till slut gör du perfekta armhävningar på tå. Sen är det bara lägga på lite flashigare grejer som enarmsarmhävning. Då börjar du om fast med en arm.
Finns OÄNDLIGT många övningar att göra. Jag skrev ju bara en nu.
Kan påpeka att jag tränar "på elitnivå" fast jag bara är hobbyutövare. Jag är tjej och jag är enligt min tränare starkast på klubben :). Och dom tävlar vm och allt. Så jag skulle klassas som elitidrottare men som sagt så är det inte mitt syfte. Mitt syfte var att träna för att det är kul och jag mår bra av det.
Men sen för att bränna fettet (det är då musklerna syns och d hängiga försvinner så krävs naturligtvis rätt kost. Tipps är att skippa all gluten, socker och ät mycket kött, fisk, kyckling, bra fetter, grönsaker. Inget bröd, ingen pasta, inget ris. Var försiktig med för mycket frukt i början om syftet är att gå ner i vikt. Proteiner och åter proteiner och mycket fett! Du bränner inget fett om du inte får i dig fett! Avokado, olivolja, cocosolja är ex på bra fetter.
Lycka till och som sagt så får du höra av dig via pm om du tror på det jag skriver och vill ha mer tips och så.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Tillägg. Jag är mindre idag (jämfört med gymtidenkr, helt deffad och förmodligen dubbelt så stark :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja jag orkar inte argumentera för varje enskild punkt. Men tex så har crosstrainern gett mig bättre kondis, tagit kilon/hållit vikten under vintern när jag inte vågat jogga ute och bibehållit/format muskler.

Sen kommer jag inte ihåg vad som stod mer men det var ngt om ensamträning. Jag tränar för min egen skull och skulle inte träna mer för att jag hade sällskap.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja jag är beredd att hålla med om listan. Allt är ju så individuellt - det beror på vem man är och vad man vill uppnå. Ex crosstrainer är mycket mer skonsamt än både roddmaskin och löpning för mina vader (benhinnor) och visst kan man få bra träningsverkan i den. Träna ensam eller med sällskap spelar ingen roll så länge träningen blir av. Lågintensiv träning behövs om man vill bli uthållig och kunna orka länge (ex springa långt). Och så vidare.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Nej, det vet jag ju, egentligen :)
Power-yoga ("dynamisk yoga") finns, men det är lite för mycket för min arma kropp tror jag ;)
Bodybalance finns dock - en blandning av tai-chi, pilates, yoga och mindfulness.
Jag brukade gå på det förut, men så bytte de program och nu består halva programmet av att ligga ner på en tunn matta, vilket varken rygg, nacke eller huvud klarar av (jag brukade gå innan avslappningen annars, just p.g.a att jag inte kan ligga på golvet) så jag har tagit en paus från det.

Däremot finns ju CXWORX som kombinationsklass på 30 min tillsammans med Bodyattack 30 min, och jag vet att man kan få vara med på enbart CX om man inte orkar båda.
Ikväll t.ex. är det ett sådant pass efter zumban, så om jag provar det får jag vila 30 min och sedan 30 min CXWORX.
Ska jag testa? :bump:

Wizo - tack för tipsen, men maskiner funkar jättebra för mig då jag har ett individuellt program samt. väldigt duktiga instruktörer att rådfråga på plats :)
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Ja jag orkar inte argumentera för varje enskild punkt. Men tex så har crosstrainern gett mig bättre kondis, tagit kilon/hållit vikten under vintern när jag inte vågat jogga ute och bibehållit/format muskler.

Sen kommer jag inte ihåg vad som stod mer men det var ngt om ensamträning. Jag tränar för min egen skull och skulle inte träna mer för att jag hade sällskap.


Du har rätt.
Ct är ett utmärkt motions- och konditionsredskap.
Dels går bra ct att ställa in när det gäller motstånd, steglängd etc och dels sparar det på leder.
Löpning är bra men har du problem med höfter, knä, fötter så är ct att föredra.
 
Sv: Varför uppnår jag inga som helst resultat med min träning? :(

Hur äter du i förhållande till träningen?
Får du i dig nog med proteiner?

Man kan träna jättemycket, men äter man fel så får man inte de resultat man önskar alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 041
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp