Bukefalos 28 år!

Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Diplomaten

Trådstartare
För några veckor sedan åkte en av min och sambons arbetskollegor på en helgkurs med sina två 11 månaders Schäferhundar. Kursen hölls av en man som idag nämns som en av Norges bästa hundtränare. Varken jag eller sambon har någon direkt vetskap om honom eller hans träning, men kollegan pratade gott om upplägg och kunskap, så vi ansåg att detta möjligen kunde vara något för oss. Vi bestämde oss dock att avvakta till ett annat datum p.g.a det ena hanen nyligen blivit kastrerad.

Jag tränar själv tillsammans med en ganska nystartad hundklubb i kommunen. Det funkar oerhört bra - med trevliga och rutinerade hundmänniskor som grundbas. De samarbetar med två personer ifrån Oslo som kommer och håller längre kurser, med mycket goda resultat. Dock kände både jag och min sambo att det alltid är intressant att åka ut och få mer rutin och insikt. Så, kollegan lovade oss att uppdatera hundkursen så fort hon kom tillbaka.

Kursen hade enligt min kollega varit oerhört lärorik. Hon och hennes man hade "kommit hem med två nya hundar". Dagarna hade gett oerhörda resultat! Jag var djupt intresserad av upplägget och mannens träningsmetoder och hon svarade gott på mina frågor. Jag häpnade av upplägget!

Den första dagen på planen bestod av, i mina öron, enbart av slit och drag i hundarna. Alla band på hundarna byttes ut mot helt kedjestryp. Korrigeringarna var rejäla slit med ena handen och sedan beröm med den andra. Resultat; hennes hundar hade vid hemkomsten sönderskavda halsar. Jag mötte dem för några dagar sedan, då hade håret börjat att växa ut igen. Det sågfasansfullt ut! Kollegan berättade att hon hade mått dåligt över det första upplägget och faktiskt var på väg att åka hem. Men, hennes man ansåg att de skulle ge det en chans. Hon ångrade inte detta idag.

I klubben tränar vi mycket på kontakt med hunden. Vi använder oss inte av slit och drag. Och vi uppnår bra resultat med våra hundar. Varför väljer man då en sådan här träningsmetod?

Och hur kan detta vara sammanhörande med en av Norges bästa tränare? Är det enbart snabba resultat som räknas för många hundmänniskor? Jag vet med bestämdhet att detta inte är något för mig eller mina hundar.

Tränar någon där ute av er, verkligen med dessa metoder?
Hur försvar man något sådant?
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Vet hundar i tjänst som tränas så bla inom polisen. Finns inte utrymme i pressade situationer som kravaller mm för hundar som inte gör det de ska trots att det är extremt stökigt.

Fick metoden förevisad för mig när jag precis hade fått hem min hund. Visst han höll sig vid min sida i 2 minuter efteråt men drog iväg sedan och fortsatte man rycka så hukade han sig. Gjorde bara ont i hela mig att göra så och hittade andra träningsmetoder som passade oss bättre.

Strypkedjans varande och icke-varande har ju diskuterats mer än en gång. Jag använder kedja beroende på vart jag ska och vad vi ska göra. Blir väldigt mycket hund mellan varven och jag vill inte ha mina händer sönderdragna. De är trasiga och smärtsamma som de är redan.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Vad är det för poliser som tränar så? Det är klart det finns individer som tränar på detta sätt, men att sätta gruppen som "poliser"? Då kan man säga "lärare", "hembiträden" och "advokater" som tränar så här?

De poliser jag känner till tränar inte så här i vilket fall. Självfallet finns det gamla rävar som är fast i äldre metoder, men det hör knappast till vanligheten.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Var har jag skrivit att alla poliser tränar så?
Men då förtydligar jag mig - poliser som arbetar som hundförare och jag vet folk både ur det "gamla gardet" och "nyare". Därmed inte sagt att alla poliser som jobbar med hund tränar så.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

"Vet hundar i tjänst som tränas så bla inom polisen. Finns inte utrymme i pressade situationer som kravaller mm för hundar som inte gör det de ska trots att det är extremt stökigt."

Det tolkar jag som att poliser som är hundförare tränar på sättet som TS beskrivit.

Och för mig låter det väldigt konstigt, de poliser jag känner tränar inte så som TS beskriver. Och jag känner till både poliser med hund och utan.

Det är som om att man träffat 2 dagisfröknar på en kurs, som tränat på ett otilltalade sätt. Kan man då säga att fröknar tränar så?
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Åk och titta på en träning själv innan du dömer ut mannen ifråga. Nu vet jag inte vem det är, men saker och ting låter ofta hemskare än vad de är. På avstånd kan den träning min grupp bedriver se både elak och hemsk ut, men det är långt ifrån sant.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Åk och titta på en träning själv innan du dömer ut mannen ifråga. Nu vet jag inte vem det är, men saker och ting låter ofta hemskare än vad de är. På avstånd kan den träning min grupp bedriver se både elak och hemsk ut, men det är långt ifrån sant.

På vilket sätt då?!? :crazy:
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

All skyddsträning kan se hemsk ut om man inte är insatt. Ta bara softstocken. Står man på håll och tittar så kan man ju tro att figuranten bankar på hunden med softstocken när belastningsslagen egentligen är väldigt lösa.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Och jag som har "ohundiga" vänner som sett min skyddsträning har aldrig hört att dom tycker något ser hemskt ut?
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

"Vet hundar i tjänst som tränas så bla inom polisen. Finns inte utrymme i pressade situationer som kravaller mm för hundar som inte gör det de ska trots att det är extremt stökigt."

Det tolkar jag som att poliser som är hundförare tränar på sättet som TS beskrivit.

Och för mig låter det väldigt konstigt, de poliser jag känner tränar inte så som TS beskriver. Och jag känner till både poliser med hund och utan.

Det är som om att man träffat 2 dagisfröknar på en kurs, som tränat på ett otilltalade sätt. Kan man då säga att fröknar tränar så?

hon skrev att hon visste om, alltså mött på hundar som tränats på det viset. Blandannat hos polisen,Inte att ALLA tränar sina hundar så.

Åh, va buke ska vrida o vända å tagga utåt såfort man inte formulerar sig helt korrekt minsta lilla bokstav
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Jag anser att när en metod skadar hunden fysiskt eller psykiskt så är den fel, då kan folk säga att de får hur bra resultat de vill, den är ändå fel i mina ögon.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Jag vet hundar vars mattar är läkare som kör hundar så.

Vad är poängen med att lägga till yrket?
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Jag vet hundar vars mattar är läkare som kör hundar så.

Vad är poängen med att lägga till yrket?

Poängen är att det var tjänstehundar som avsågs, och yrkesgruppen förtydligade vilken sorts tjänstehundar inlägget bl.a handlade om.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

All skyddsträning kan se hemsk ut om man inte är insatt. Ta bara softstocken. Står man på håll och tittar så kan man ju tro att figuranten bankar på hunden med softstocken när belastningsslagen egentligen är väldigt lösa.

Ja förvisso, men det är nog det enda jag kan komma på som ser otäckt ut med skyddsträning. Vid vår klubb går det förbi fotgängare hela tiden som inte kan ett skvatt hund, och många av dem stannar och tycker att hundarna "verkar älska sitt jobb/det dom gör".

Jag tyckte bara att det var ett märkligt uttalande. Vad menar du mer som kan se hemskt ut, eller på vilket sätt har ni blivit ifrågasatta i er träning?
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

hon skrev att hon visste om, alltså mött på hundar som tränats på det viset. Bland annat hos polisen,Inte att ALLA tränar sina hundar så.

Åh, va buke ska vrida o vända å tagga utåt såfort man inte formulerar sig helt korrekt minsta lilla bokstav

Poängen är att det var tjänstehundar som avsågs, och yrkesgruppen förtydligade vilken sorts tjänstehundar inlägget bl.a handlade om.

Tack! Jag är glad att några förstår vad det är jag ville ha sagt. :grin:
Sådant här tjafs är orsaken till att jag inte gärna diskuterar hundträning i allmänhet och på nätet i synnerhet.

Majoriteten av hundfolket jag umgås med är poliser/väktare med hund i tjänst. Alla tränar sina hundar olika och utifrån individen. De hundar som jag har sett tränas med ryck är tjänstehundar som är något av det tuffaste jag har sett i hundväg. Metoden fungerar på de hundarna, det verkar inte gå någon nöd på dem och deras förare är rutinerade, jag har aldrig sett några sönderskavda halsar heller.
Sedan finns det andra hundförare som jag beundrar för att de är så mjuka och fina med sina hundar men jag tänker inte fördöma de första för att deras metoder inte passar min hund och min träningsfilosofi. I min värld gör var och en det som krävs för att just deras hund ska fungera utan att ta till olagligheter.

Slutligen, orsaken till att jag lyfte fram yrket polis var att för mig är det skillnad på en hund som används i tjänst och en som "bara" tävlas. Jag vill se mer av allt i en hund som är i tjänst. Tjänstgörande hundar hamnar i skarpa situationer där de bara ska fungera. Där finns inga domare, poäng, omtag mm där är det på riktigt och konsekvenserna allvarliga om det blir fel.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

*delvis KL*

Äh, jag tycker det är så otroligt tramsigt att hålla på att skymma med att folk tränar så (syftar på försvararna i tråden), det är ju supervanligt. Kanske inte på brukshundsklubbar, men kolla bara på fågelhundsträning och tjänstehundsträning, så himla löjligt att försöka dölja att det går till så!

Umgås själv i kretsar där det inte hymlas med att hundarna får däng, även om jag själv inte förespråkar metoderna så kan man inte blunda för att det går till på det viset.

Sen om det är gamla rävar eller unga människor kvittar, för det är alla åldrar och det kvittar fullständigt vilken lära de har gått - hundarna får stryk om de inte sköter sig.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

ja precis så är det tyvärr. och man kan nog vara säker på att om pälsen skavts av efter en kurs, då har det inte gått rätt till.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Mina vänner tycker inte heller att den träning jag bedriver ser hemsk ut men det är för att de känner mig och vet att jag inte är dum mot min hund.

Dock har jag en gång visat en arbetskamrat en film från VM och han blev alldeles upprörd och undrade om vi slog hundarna. Det han syftade på då var softstocken. En gång i tiden kollade jag ganska mycket på väktarnas träning och på bänken bredvid satt två tjejer som pratade sinsemellan om det verkligen var schysst mot hundarna att träna på detta viset. Det som pågick på planen var inget annat än vanligt, enkelt korgarbete.

Så, det finns folk till allt.
 
Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Inte på något sätt alls. Har jag påstått det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp