Träningsplanering, utvärdering, överblick?

Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips.

Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan gör jag en detaljerad planering för veckans pass i anteckningar i mobilen. Försöker utvärdera så snart jag kan efter passet, ofta blir det när jag äter middag i stallet eller på bussen hem. Kopierar över från anteckningar till respektive hästs blogg på nätet, med eventuell bild, så ofta jag har tid. När jag väl gjort det brukar jag radera passet i anteckningar.

Men jag känner att jag inte får nån bra överblick. Om nån tex skulle fråga mig om hur många markarbetespass hästen gått (tänker tex massör nu) så tar det mig en massa tid att räkna ut (eftersom jag inte har excel i mobilen) och jag känner även att genomförandedelen och utvärderingen inte riktigt känns lättarbetad.

Började lägga in pass i mobilens kalender, men tyckte att det blev än mer rörigt, eftersom jag har tre hästar i träning. Hjälp mig! Hur gör ni? Har ni en fysisk kalender, en app eller nån slags kombination? Jag skulle helst vilja ha allt överskådligt på mobilen, men samtidigt med möjlighet att skriva ganska långa texter när jag utvärderar.
Jag har kortsiktiga och långsiktiga mål med hästarnas utbildning. Men det är inget jag skriver ner och jag planerar inte att göra ditt och datt ons eller si eller så många pass/v. Det går att hålla en lagom mix och upplägg ändå upplever jag.
Jag har i perioder skrivit ner hur passen gått i efterhand och kanske främst efter lektioner. Just för att bearbeta lite, minnas bättre etc.
Sist jag flyttade hittade jag en gammal almanacka jag skrivit i efter jag ridit min första ponny som tonåring. Det var rätt underhållande. Senare nedskrivna pass är väl med lite annat fokus. :laugh:
 
Jag har kortsiktiga och långsiktiga mål med hästarnas utbildning. Men det är inget jag skriver ner och jag planerar inte att göra ditt och datt ons eller si eller så många pass/v. Det går att hålla en lagom mix och upplägg ändå upplever jag.
Jag har i perioder skrivit ner hur passen gått i efterhand och kanske främst efter lektioner. Just för att bearbeta lite, minnas bättre etc.
Sist jag flyttade hittade jag en gammal almanacka jag skrivit i efter jag ridit min första ponny som tonåring. Det var rätt underhållande. Senare nedskrivna pass är väl med lite annat fokus. :laugh:

Kruxet med mig är att jag då blir lat och så gör jag bara dressyr och kanske nån uteritt. Fast hästen skulle må mycket bättre med markarbete, hoppning, körning och klättring ibland också. Så jag behöver ha en överblick så jag kommer på mig själv i tid. ;)
 
Kruxet med mig är att jag då blir lat och så gör jag bara dressyr och kanske nån uteritt. Fast hästen skulle må mycket bättre med markarbete, hoppning, körning och klättring ibland också. Så jag behöver ha en överblick så jag kommer på mig själv i tid. ;)

När jag hade flera hästar att hålla rätt på och variera träningen för gjorde jag olika dagar för olika saker. Typ måndag dressyr, tisdag utebus, onsdag avsuttet, torsdag uteritt, fredag vila osv. Och så rullade jag grundschemat bara

Sen när det var måndag och dressyr anpassade jag jobbet efter respektive häst.

Kan det vara ett sätt göra grundplanen enkel så du kan fokusera på enbart dokumentera vad du gjort?
 
När jag hade flera hästar att hålla rätt på och variera träningen för gjorde jag olika dagar för olika saker. Typ måndag dressyr, tisdag utebus, onsdag avsuttet, torsdag uteritt, fredag vila osv. Och så rullade jag grundschemat bara

Sen när det var måndag och dressyr anpassade jag jobbet efter respektive häst.

Kan det vara ett sätt göra grundplanen enkel så du kan fokusera på enbart dokumentera vad du gjort?

Jag har försökt det i perioder, men då har det ofta blivit så att nåt pass blivit inställt vid flera tillfällen, så jag till sist kommit på att "nej oj, nu har jag inte kört med vagnen på en månad för det kommit annat emellan". Sen gör de så olika pass mina hästar, iom att en inte rids och en är ettåring.

Sen, om jag ska vara lite ärlig, tror jag att en hel del av allt detta handlar om kontrollbehov och att jag har släppt så mycket på kontrollen iom flytt till nytt stall. 2013-2022 var jag dagligen i stallet minst 2-3 gånger om dagen. I år har jag pga flytt och stallflytt fått inskränka det till en gång/dag och nu är jag inte ens ute varje dag. Om jag då känner att jag har kontroll över vad hästarna gör för träning, så känns det bättre. Eller, det är min gissning när jag ska leka psykolog på mig själv. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp