Träningsschema

escodobe

Trådstartare
För relativt otränad hund + matte, för att komma iform för vandring till sommaren.
Planerar en utflykt till sommaren, vandring ett par dar med ryggsäck/klövjeväska. Vi ska kanske inte gå så våldsamt långt varje dag. Kanske 2-3 timmar utslaget på dan? Hur långt kommer man då? :crazy:

Vad är en bra plan? Brutus bär nu 4 st gröna lexikonböcker drygt 20 minuter ett par gånger i veckan. Jag har ingen våg :oops: men jag har testat att bära dem i ryggsäck (Vi väger ungefär lika mkt) och det är tungt men nog inte för tungt. Jag har velat ha den där "ta i effekten" av övningen. Så han får kämpa lite. Antar att vi måste öva upp både kondition och styrka. Själv kan jag stå ut med att lida lite under en utflykt eftersom jag är otränad men jag vill inte utsätta hunden för sådant :D
 
Sv: Träningsschema

Jag tror att det är bra så som du gör nu, och att du efterhand kan öka längden på promenaderna med väskan på bara. En hund kan bara ca 1/3 av sin egen kroppsvikt, men då måste ju förstås ryggen vara tränad innan osv.

Har du en bra klövjeväska? Dom lite billigare som finns att köpa, för några hundralappar, brukar inte sitta tillräckligt bra för en vandring. Det är vad jag fått lära mig i alla fall. Då ska man satsa på en riktigt bra klövjeväska, för det är inte lika påfrestande för hunden.
 
Sv: Träningsschema

Som gammal Jägarsoldat som man är :cool:

så kan jag säga hur vi räkna då med full packning va 5km/h
räkna med kanske 5-7km/h om du går på lite. "-3 timmar kommer man inte långt på.

när vi var i fjällen 2001 med mitt ex gick vi i snitt 8 timmar om dagen o sen utöver break med lite mellanmål sen när vi slog läger gjorde vi rejälare mat.

hunden behöver inte speciellt mycket träning. Köpte min klövjeväska från brukshunden den heter laijka o den är jätte bra det är mocca mot ryggen så den inte halkar runt o ganska vettigt pris.

det du ska tänka på är på promenaderna ta den ryggsäck du ska ha med den packning o gå med så du blir van o bära samt inte är så känslig på axlarna för det är man i början.
 
Sv: Träningsschema

Han har en ruffwear, en rätt dyr sak. Först en sele och sen kopplar man väskorna på den, verkar sitta stabilt.

Just nu bär han strax under 7 kilo, jag ökade kanske lite häftigt men jag vill ha den där "måste ta i effekten" dvs tyngre relativt kort sträcka. Men ska vi gå på tur så får vi träna konditionen också.

Jo, jag tänkte träna själv. Går med ca 4kilo nästan dagligen. Och har plågat mig genom en del utflykter med rejält tungpackning. I förhållande till min vikt. Hunden väger 45 och jag 46.
Men ska lassa vandringsäcken med "dövikt" och träna. Jag är inte direkt nån "hurtbulle" så 3 timmars promenad på en dag känns rätt lagom. Vill njuta och inte bara lida. Tror inte min vandringspartner orkar gå längre hon heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsschema

min ryggsäck vägde 34kilo när vi vandra 15dagar. Eva´s säck vägde 16kg när vi starta men av nån anledning minska bara hennes ryggsäck :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsschema

min ryggsäck vägde 34kilo bär vi vandra 15dagar. Eva´s säck vägde 16kg när vi starta men av nån anledning minska bara hennes ryggsäck :angel:

15kilo har jag burit och mer än så tror jag. Men jag är väldigt "klent" byggd och har en del ryggproblem och muskelvärk i kroppen. Så runt 15 kilo bör jag nog inte ge mig på att bära längre än kortare sträckor.
 
Sv: Träningsschema

Han har en ruffwear, en rätt dyr sak. Först en sele och sen kopplar man väskorna på den, verkar sitta stabilt.

En sån ska jag köpa till min kines, verkar vara den enda som är gjord för långvandringar, sitter bra och även finns i strl XS och S.
Vi planerar också en långvandring till sommaren, dock inte så lång som ni kanske, men en promenad på 5 mil blir det i allafall.
Tanken är att vovvan ska få bära lite men det ryms ju inte så himla mycket i packväskorna när de är så små :D, blir väl hundmat, vatten och lite småplock kanske. Tränar med packväska då och då eftersom det inte är några tyngder hon ska bära. Kondition och styrka har hon redan då vi regelbundet är ute på längre promenader á 2-4 tim.

Förövrigt tycker jag du verkar ha gjort ett bra träningsschema.
 
Sv: Träningsschema

Sen är laijkan gjord för långvandring också det är ett som är säkert.
5mil gör man ju på en dag :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hos oss har faktiskt gått väldigt fort. Det känns inte som om det var länge sen jag plockade hem det lilla svarta yrvädret. Från att...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp