Bukefalos 28 år!

Träningstips önskas!

A

aker

Någon som har bra tips om hur jag ska träna med min häst som är stel i sin högra sida och vill bita sig fast i den tyglen ? Han vill inte ta stöd på vänster ytter och vill helst gå snett i höger varvet...alltså med vänster bog aningen utåt. Det går jättebra att rida öppna/bogen in i vänster varv men det är jättesvårt för honom att göra motsvarande i det högra varvet. Känns precis som att han inte vet hur han ska flytta sina ben..Han har också problem med att fatta höger galopp, blir helst vänster. Hästen är 6 år och inte så stark pga långvarig konvalescens men behöver ju stärkas och ridas nu..Jag tror själv att det är hans högra bakben som är svagt eller ? ( OBS han är inte halt eller sjuk nu ).
Tacksam för tips!
Aker
 
Hej!
Jag har haft liknande problem. Min häst är sju år och har haft mycket problem med patella.
Det hjälper lite om du först bortser att hästen inte går OK, att ställa och meckla gör bara saken värre.
Jag red i öppnor, slutor och förvända slutor i både skritt och trav. Du får vara envis och hjälpa hästen med balansen i början, men det går!
Jag rider mest slutorna längs spåret eller på medellinjen när vi är mjuka testar vi saxen också!
Lycka till och berätta gärna hur det går!
MVH Cilla.
 
Du kanske ska prova longera honom. En ponny som jag tränade ett tag hade jätte svårt att fatta höger galopp så jag fick tipset att longera honom i högervarv då började han ta den. och så är serpentin bågar jätte bra.
Lycka till! ;)
 
Min 7åring är likadan. Öppnor och slutor är suveräna tycker jag samt galopp från skritt - asjobbigt tycker pållen, men det tränar bakdelen fin-fint. Enklare övningar som att minska och öka volten är också bra eller hoppning- funkar jättebra för mig då jag får en glad och entusiastisk häst som då också blir mer lyhörd och smidig.
 
Kom på lite mer!
Rid i förvänd sluta (hästen ställd utåt och bakdelen också utåt),
Räta ut och gå in i skänkelvikning några steg. Rid rakt fram en bit och på det igen. Både i skritt och trav.
Prova också att rida i förvänd sluta i kort trav, led inåt och fatta galopp. Då måste hästen använda innerbenet.
Ha det!
Cilla.
 
Tack för era tips!
Red honom i lördags och han var jättekrånglig i höger varvet och jag tänkte att nej han måste vara halt...men hoppade av och longerade och när han slutat att "hetsa" upp sig och bara rusa runt ...ja då gick det hur bra som helst att både trava fint och galoppera lugnt i höger varv :confused:
Så jag satt upp igen och drev igenom höger varvet även uppsuttet och han försökte och det gick hyfsat. Provade sen en liten stund på söndagen bl.a. med förvänd sluta i höger varvet. Han spänner sig och stretar emot men det gick ganska bra efter en stund ! Testade även att rida skänkelvikning först för vänster skänkel (lätt för honom) och sen för höger med tydliga hjälper och då får jag rätt bra fatt på honom iallafall ut i hörnet occh längs kortsidan sen blir det problem igen längs långsidan....
Vänster varv går bra hela tiden fast jag funderade sen på om han även där går "snett" alltså inåt med bogen där och att jag inte märker det lika tydligt.
Ska testa höger galoppen i lina ett tag så han får stärka sig där utan mig på ryggen.
Skönt att få veta att det finns fler med samma problem.....
Vi kämpar vidare! Tar gärna emot fler tips!
Mvh Aker
 
Fattar också oftast galopp från skritt då framförallt höger galoppen annars startar han galoppen med en mega rusning och jag tappar honom jättelätt då. Jag tänker att eftersom jag inte riktigt har ordning på traven ännu så är det bättre att fatta från skritt. Men min häst tycker också att det är jättejobbigt! Ska prova att öka och minska volten också.
Aker
 
Hej!
Om han är stel i nacken så var noga med att stretcha efter varje ridpass... ta t ex en morot och håll den vid magen på hästen så han/hon får sträcksa ut nacke och hals! Sen om din häst faller ut eller in med bogen... så gör skänkelvikning åt det motsatta hållet som hästen faller åt. *Skänkelvikning lösgör nämligen bogarna*... Det att han/hon går snett, det får du fixa till med skänklarna... *skänklarna är de hjälper som går före allt annat!*
 
Fast jag vet inte om han är så stel i just nacken :confused: och han kan stretchas ganska bra åt båda hållen tror jag ....kanske lite svårare åt höger, ska kolla idag. Skänkelvikning åt motsatt håll blir det för höger skänkel då för denna hästen ? (han faller ut med vänster bog när jag rider i höger varv ). När jag provade det i helgen tyckte jag att jag fick lite bättre tag på honom, en stund iallafall ...
Aker
 
Min häst har lärt mig att det i princip aldrig är fel på henne utan mig. Med det menar jag min sits. Sitter jag ex snett eller låser mig nånstans då märks det på henne direkt! Mitt tips är att ta hjälp av någon som trippelkollar din sits och om du vet någon riktigt duktig (som du litar på) som kan rida på din häst. Då får du chansen att se hur det känns och en "hint" om du behöver ändra på nånting. Är det inte där det sitter kan du kolla upp hästen så att hästen inte har ont någonstans. Annars verkar du ha fått en massa övningar att jobba med. :) Om du är duktig är tömkörning ypperligt, då kan du se hästen samtidigt som du jobbar den! Jag fortsätter jobba vidare med min sits, det behöver jag och min häst. :p
Lycka till!
Kram / Juvel
 
Det kan visst vara nåt med min sits... :crazy: har lite problem att få ner höger sittben ibland. Men jag är medveten om det och jobbar på det. Ska försöka tänka ändå mer på det. Rider därför mina arbetspass i ridhus så att jaag kan kolla i speglen så att jag sitter rätt. Nu har ju den här hästen varit konvalescent ett bra tag så att haan är ju stel och obalanserad även av den anledningen. Första galopperna ute på rakt spår höll han på att tippa över mig helt på vänster sida av ren obalans....det har iallafall blivit bättre!
Aker
 
Håller med om vad flera andra säger att skolorna är jättebra för att lösgöra hästarna. Om du rider i öppna längs långsidan några meter. Därefter ställer du om i rörelseriktningen till förvänd sluta. Det brukar lösgöra ganska bra!
 
Tack för alla tips! Min häst blir lite småsur när jag rider förvänd sluta i högervarvet, det är döjobbigt tycker han. Försöker jag sen dessutom ställa om och leda inåt och fatta höger galopp då blir han superstressad... :crazy: och startar galoppen med en mega race! Oftast i vänster galopp då fast det skulle bli höger... :crazy: men är jag bara envis och tydlig så går det efter några försök! :)
Helt klart är han obalanserad och svag i högervarvet...kan berätta att han dock gick ganska bra sist jag red (tisdag)! Traven fungerade bra men han drar upp sig i galoppfattningarna så det försöket la jag ner, han är nog inte stark tillräckligt ännu.
Han kan iallafall gå relativt rak i höger varv nu i traven. ( Kan tillägga att jag måste vara extremt noga med att inte meka med händerna/tyglarna för då blir han jättespänd och lägger sig väldigt lätt bakom hand/strular med munnen).
Har själv kommit på ett bra sätt att få honom någorlunda avspänd i början: skritta igenom volten, göra många bakdelsvändningar/skrittpiruetter på endast en lätt kontakt i munnen men inga krav på "form". Då brukar han slappna av så vi kan gå vidare med lite mera krav.
Fler tips??? :bow: :bow:
Aker
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp