Träns i olja?

Pussmule

Trådstartare
Hej, man har ju hört att man kan lägga sitt träns i olja och att det då blir mjukare och smidigare! Många i vårt stall har gjort det på sina träns. Men är det någon som vet - är det bra för lädret? Tänker iof mest på sömmarna.... man har ju hört att sömmarna kan ruttna osv. Har ett träns från h**ks som jag tänkt göra det på, OM det verkligen är bra! Vill ju inte att sömmar osv ska ruttna med tiden... :crazy:

Någon som har erfarenhet? Eller vet något bra läderfett som gör lädret väldigt mjukt och som håller? :)
 
Sv: Träns i olja?

Nej du ska inte lägga läder i olja.
Men läs igenom den nålade lädervårds tråden!
 
Sv: Träns i olja?

Läder som är gammalt och tort går bra att lägga i olja för att återuppliva det. Men det är precis som vanlig smörjning inget man gör ofta. Jag har gjort det på begagnade lädergrimmor och gammla träns som blivit stela.
 
Sv: Träns i olja?

Jag har sett de som gjort det, lädret har visserligen blivit mjukt men också sladdrigt och grovporigt med en matt yta.
 
Sv: Träns i olja?

Jag gjorde det en gång vilket inte blev så bra, lädret blev väldigt sladdrigt efteråt och färgen blev mycket mörkare så det är inget jag skulle rekommendera
 
Sv: Träns i olja?

okej tack för alla svar! :) ja, jag har också hört att lädret kan bli matt i ytan... har också hört att damm liksom fastnar på lädret för att det är "oljigt"...
Nu är ju mitt träns nytt, så det kanske är dumt att göra det? Gör nog inte det, putsar det istället :)
 
Sv: Träns i olja?

I princip alla nya grejer oljar jag tills de inte är torra/stela längre. Använder pensel och dränker alla hål och sömmar och drar ett svep över alla ytor. Torkar av efter en stund och sedan sätter jag oftast ihop och börjar använda. Ev styrker jag på ett lager till på någon torrare del.

Bada läder i olja gör jag bara ev med utegrimmor som vart med hela sommaren (flyewil). Inget på läder som ska hålla sig snyggt och funktionellt i många år till. Det blir lätt för mycket och sedan går det inte att göra något åt det (eller kanske om man rider massa i regn, det utsätter jag inte mina vanliga lädergrejer för ;)).
 
Sv: Träns i olja?

det är dumt att göra det på nytt läder. man proppar igen lädrets porer med oljan vilket inte är så jätte bra, samt så kan sömmen ta skada. men vanligt putsande med vatten och sadeltvål är det bästa för att få läder mjukt. samt att man såklart använder det. oljebad är för torrt läder som annars riskerar att spricka. att smörja med olja ngn gång om året är dock bra för det om man sällan tvättar det.
 
Sv: Träns i olja?

Den enda olja man ska ha på läder är av vegetabiliskt slag.

Till er andra. Om lädret är så torrt att ni vill dränka det i olja så kommer det aldrig bli bra. Är det torrt så är det. Det kommer bara bli sladdrigt och mättat av olja och som Buck nämnde så täpps porerna igen.
Olja kan dessutom mkt väl skada sömmar.
 
Sv: Träns i olja?

Jag gör det även då och då när det känns som de behövs, men det blir nog med några års mellanrum, eller om nått legat oanvänt länge. Tycker jag har bättre saker för mig än att sitta och smörja :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
692
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 264
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 564
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp