Träns med runda spännen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tittade igenom några gamla mappar med bilder på bl.a. mina gamla älsklingshästar på ridskolan. Så på några bilder såg jag att min första gamla favorithäst hade ett så fint träns. Det var ett typ "mörkt new-tan"-färgat remontträns med runda mässingspännen :d Just det tränset lär ha varit "årsmodell annu dazumal" - om inte t.om. ren stenålder. Men finns det träns idag, helst av engelsk eller remontmodell, med runda spännen? Kan nämligen inte påminna mig om att jag sett det på annat än jättegamla ridskoleträns... Och runda mässingspännen på träns är ju så snyggt har jag ju insett :love: :arghh:
 
Googlade lite mera på islandsträns, och där verkade det inte helt ovanligt! :bump:
Men något säger mig tyvärr att island inte är = x-full? Eller? :(
 
Nej brukar vara cob

Kolla akademiskt/barock. De brukar ofta ha mer dekorativa spännen. Även om jag mest sett fyrkantiga spännen.

Misstänkte nästan det :(
Hade det ändå funnits i full hade jag väl kunnat "lirka på" det på sista hålen typ, men cob skulle jag öht inte få över huvudet på honom....

Tack för tipset! :up:
 
Misstänkte nästan det :(
Hade det ändå funnits i full hade jag väl kunnat "lirka på" det på sista hålen typ, men cob skulle jag öht inte få över huvudet på honom....

Tack för tipset! :up:

Alltså islandsträns är ofta sjukt reglerbara jämfört med vänliga träns.
Det är inte ovanligt alls att islänningar behöver ponny-full i storlek i träns.
Så jag hade tagit med måttbandet och åkt till butik för att se om det inte räcker ändå.
Jag tror att din häst kommer att komma i ett islandsträns.
 
Alltså islandsträns är ofta sjukt reglerbara jämfört med vänliga träns.
Det är inte ovanligt alls att islänningar behöver ponny-full i storlek i träns.
Så jag hade tagit med måttbandet och åkt till butik för att se om det inte räcker ändå.
Jag tror att din häst kommer att komma i ett islandsträns.

Jasså! Det visste jag inte! :eek:
Får nog göra det, om du säger det! :bump:
Känns dock lite "märkligt" i mitt huvud hur en häst som nätt och jämnt kommer i full-träns ska komma i ett cob, men om du säger att hoppet inte är ute så ska jag absolut prova att mäta :up:
 
Va? Det märkte jag aldrig av! Inte ens med vinterridhandskar som liten nybörjare.... :p

Beror kanske lite på vad det var för läder också, mitt var ganska tjockt och ganska mjukt läder vilket gjorde att det blev liksom en "bula" mitt i spännet som inte var så snyggt.

PICT1684.jpg

Ossi.jpg
 
Beror kanske lite på vad det var för läder också, mitt var ganska tjockt och ganska mjukt läder vilket gjorde att det blev liksom en "bula" mitt i spännet som inte var så snyggt.

PICT1684.jpg

Ossi.jpg

Aha, då förstår jag!
Sen kan nog mina händer, i storlek 5.5 (läs: jättesmå) ha gjort sitt till också, inbillar jag mig :p
Läckert träns förövrigt! :love: :d
 
Jasså! Det visste jag inte! :eek:
Får nog göra det, om du säger det! :bump:
Känns dock lite "märkligt" i mitt huvud hur en häst som nätt och jämnt kommer i full-träns ska komma i ett cob, men om du säger att hoppet inte är ute så ska jag absolut prova att mäta :up:

Fast islandsträns är liksom inte direkt cobstorlek.. .
Sen finns det såklart islandsträns som är både små och stora i storlekarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp