Trafikfrågor

Har det inte varit så förr iaf att blått och rött blink betyder stopp på en gång, eller har jag drömt det? :)

Nej, rött och blått betyder stanna helt enkelt.
Bara blåljus betyder inte stanna (även om det garanterat används för att stoppa folk med det också - men det är ju svårt att fatta om polisen inte försöker stanna en på rätt sätt) utan att man påkallar fri väg
 
Nej, rött och blått betyder stanna helt enkelt.
Bara blåljus betyder inte stanna (även om det garanterat används för att stoppa folk med det också - men det är ju svårt att fatta om polisen inte försöker stanna en på rätt sätt) utan att man påkallar fri väg
Rött och blått, blinkar en polisbil röd och blå? Inte bara blåljus? Har nog aldrig sett det! Tror jag!:o
 
Jag har blivit stoppad på motorväg, det blev uppenbart att de ville att jag skulle stanna där eftersom jag först inte fattade att blåljusen handlade om mig 🙈. Och det var inget superakut liksom, alla lampor på hästtransporten hade slocknat men i övrigt allt lagligt och det var dagsljus.
Var det länge sedan? Nu för tiden behöver man ju inte ha ljus bak i dagsljus (Vad som är dagsljus är tydligen definerbart).
 
Rött och blått, blinkar en polisbil röd och blå? Inte bara blåljus? Har nog aldrig sett det! Tror jag!:o
Har aldrig sett det live, bara på TV. Vill tro det beror på att jag sällan kör så att de har anledning att vilja mig något.

Det har införts som nyhet efter att jag tog mitt körkort. För att de ska kunna komma körande bakom dig och säga till att stanna, utan att köra om/köra upp bredvid och signalera på mer traditionellt vis. Det är alltså en kortare signal direkt till bilen framför, inte något de kör med påslaget som vanliga blåljuset.

Dels enklare och säkrare, dels mer genomförbart i alla typer av trafiksituationer/-miljöer som jag förstått det. Kanske också för att det ska vara en mer entydig order som man inte kan säga att man inte såg eller missuppfattade vad de ville?
 
Jag är så tacksam för svaren. Jag har lagt ner orimligt med tid på att fundera över hur jag ska agera om polisen vill stoppa mig :D. För några månader sedan trodde jag att polisen ville stoppa mig eftersom de svängde in framför mig och började blinka. Då lärde jag mig (trodde jag) att polisen går in bakom och signalerar och att saken gällde bilen som hade legat framför mig. Sedan började jag fundera över var jag skulle ha förväntats stanna om saken gällde mig.
 
Har aldrig sett det live, bara på TV. Vill tro det beror på att jag sällan kör så att de har anledning att vilja mig något.

Det har införts som nyhet efter att jag tog mitt körkort. För att de ska kunna komma körande bakom dig och säga till att stanna, utan att köra om/köra upp bredvid och signalera på mer traditionellt vis. Det är alltså en kortare signal direkt till bilen framför, inte något de kör med påslaget som vanliga blåljuset.

Dels enklare och säkrare, dels mer genomförbart i alla typer av trafiksituationer/-miljöer som jag förstått det. Kanske också för att det ska vara en mer entydig order som man inte kan säga att man inte såg eller missuppfattade vad de ville?
Råkat ut för arga poliser som inte tyckte jag stannade direkt när de trodde de blinkade. Stannade där det var lämpligt på en ficka några hundra meter längre fram. Visade sig att det var något fel på det elektriska, med det utrett så vär där givetvis inga kommentarer, men nog var de lite långa i synen när det visade sig att jag hade rätt om att jag inget såg.
Själv hade jag problem med baklyset, så det var bra de stoppade mig, de lät mig åka vidare med dimljuset på som tillfällig ersättare för att lösa problemet.
 
Jag är så tacksam för svaren. Jag har lagt ner orimligt med tid på att fundera över hur jag ska agera om polisen vill stoppa mig :D. För några månader sedan trodde jag att polisen ville stoppa mig eftersom de svängde in framför mig och började blinka. Då lärde jag mig (trodde jag) att polisen går in bakom och signalerar och att saken gällde bilen som hade legat framför mig. Sedan började jag fundera över var jag skulle ha förväntats stanna om saken gällde mig.
Åker de in framför kan du ju stanna oavsett om du är osäker. Bara att säga som det är att du var osäker på vad de ville. Ligger de bakom och bär sig åt så kanske de helt enkelt vill ha möjlighet att köra om och där är inte lämpligt men ändå inte motiverat med blåljus, så åk mot kanten och sakta in så de kommer om säkert.De försöker nog vara tydliga men ändå blir det ibland lite gissningslek om vad de vill. Man får göra sågått man kan, mer kan man inte göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 587
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 172
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp