Bukefalos 28 år!

Trafikregler/hästar/ansvar???

Sazalamel

Trådstartare
Kanske denna tråden borde vara någon annanstans....men tror det är större chans att få rätt svar här på senior.

Hur är det med den där gamla lagen om att bilisten alltid är ansvarig vid trafikolycka med häst inblandad? Har hört rykten om att den ej finns kvar. Eller har den aldrig funnits?

Anledningen är att kompisen "trevliga":smirk: granne anser att är hon ute på vägarna får hon :devil: skylla sig själv om det händer något.
Vore bra om man kunde stoppa upp en lag under näsan på honom....

tillägg:
Han kör som en blådåre och tutar gärna för att "varna" att han kommer, och med en nyinköpt 3-åring och ett nervigt fullblod så känns risken för kommande olycka ganska stor.
Kompisen har försökt prata med honom men han hävdar sin "rätt"
 
Senast ändrad:
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Min stallkompis som just håller på att ta körkortet frågade sin lärare och detta fick hon till svar.
En bilist ska iaktta försiktighet kring en häst, dvs bromsa in eller stanna när en häst går på vägen. Blir hästen rädd och sparkar i bilen t.ex så får bilägaren stå för kostnaden. Samma sak gäller om man rider i skogen på vintern och en skoter kommer körandes.
Vi har också en j-a idiot som kör efter vägen där vi rider. Än så länge har han inte tutat men han provar inte ens att bromsa in. Två gånger har han nu nästan kört på oss. Första gången var det min häst han höll på att köra rakt in i, sist var det min stallkompis som höll på att bli överkörd :eek: för att hon klev av sin häst när han kom susandes. Detta gjorde hon för att vi vet att han inte bromsar in och då blir hennes häst jätterädd.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Sist den gällde var definitivt 89 eller 90.
Jag vet, en stund sedan!
Det var stora hopptävlingar på GFRK, och en känd ryttarfader med ett jämnt högt temperament, gick med en häst på parkeringsplatsen. Det var väääldigt trångt på GFRK, spediellt i tävlingstider.
Hästen skickade till en parkerad bil, och ägaren såg det. Ägaren till bilen fick lösa saken med sitt försäkringsbolag.

Straxt innan hade min egen häst blivit påkörd, när jag ledde den på en grusväg. Hästen var inte rädd för trafik, men eftersom det var lite trångt satte jag upp stopptecken. Min tanke var att jag skulle hinna gå till en mötesplatsficka 15 meter bort.
Så jag gick väl någon meter ut i vägen. Då kör han på hästen bakifrån! Han körde i och för sig inte fort, men hästen hamnade med hela bakkärran uppe på huven. Bilen nitar och hästen far framåt och på hästars vis vräker den sig framåt och "skickar" efter faran. Grillen och ena ljuset demolerades. Hästen klarade sig hyfsat med ytliga sår och lite stelhet ett par dagar.
Vi var lika upprörda bägge två! Bilisten fick stå för allt.
Då var det som så att så länge inte hästägaren kunde påvisas brista i sin aktsamhet, går de fria.
Det är väldigt svårt att påvisa...

Det var någon gammal kreaturslag som åberopades. Men jag hittade ingenting när jag sökte...
Hmm, man får nog kolla upp det här. För då gick både hov och klövdjur under samma lag... Skall man kanske trycka på några aktiva LRFare tro. För de brukar ju ha bra koll...
mvh
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Trafikförordning (1998:1276)

4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
... En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
... 12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,


Lite från Trafikförordningen. I grova drag kan man säga att man som trafikant ska uppträda på ett sätt som inte vållar skada. Man ska i möjligaste mån agera så att inga olyckor inträffar. Och det gör ju inte han. Snarare tvärt om.

Det finns en jättebra broschyr om detta. På bilprovningen i vår stad har de den på disken. Har haft ett ex här hemma, men det gav jag till en bekant för ett tag sen. Men kontakta TSV eller Vägverket och kolla om de inte har en sån som du kan ge till gubben. I broschyren beskrivs lagen i korthet utan en massa svåra formuleringar. Superbra.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Min stallkompis som just håller på att ta körkortet frågade sin lärare och detta fick hon till svar.
En bilist ska iaktta försiktighet kring en häst, dvs bromsa in eller stanna när en häst går på vägen. Blir hästen rädd och sparkar i bilen t.ex så får bilägaren stå för kostnaden. Samma sak gäller om man rider i skogen på vintern och en skoter kommer körandes.
Vi har också en j-a idiot som kör efter vägen där vi rider. Än så länge har han inte tutat men han provar inte ens att bromsa in. Två gånger har han nu nästan kört på oss. Första gången var det min häst han höll på att köra rakt in i, sist var det min stallkompis som höll på att bli överkörd :eek: för att hon klev av sin häst när han kom susandes. Detta gjorde hon för att vi vet att han inte bromsar in och då blir hennes häst jätterädd.


Detta fick jag oxå lära mej. Att biföraren har ansvar mot alla oskyddade trafikanter.
Alltså mot alla son är efter vägarna på något som inte har en motor. Häst, cyklist, fotängare osv. Moppe ligister har ansvar i trafiken.
Men jag är usel på att leta lagar. Men ska försöka.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Ett tips är att gå in på närmsta trafikskola och fråga snällt :)

De, om någon, borde ju veta vad som verkligen gäller. Själv har jag också fått lära mig att bilisten har det övergripande ansvaret.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Den som framför ett fordon har ett så kallat strikt ansvar (eller ett i praktiken strikt ansvar) för olyckor till följd av trafik med fordonet. Fordonsägaren är också skyldig att hålla trafikförsäkring för fordonet just för att täcka de skador som uppkommer till följd av trafik med fordonet.

Med andra ord har du helt rätt i att den som kör bil "alltid" ansvarar för olyckor. Det ovan anförda framgår av Trafikskadelagens 8§

"För person eller sakskada som uppkommer i följd av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag"

Skyldigheten att försäkra framgår av samma lag 2§

"Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet. Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare".

Med andra ord, om trafik med fordonet orsakar en olycka där person- (tex. skada på dig) eller sakskada (tex. skada på hästen) uppkommer så blir bilisten genom sin trafikförsäkring ersättningsskyldig.

Du som ryttare kan också bli skadeståndsskyldig om du på något sätt förfarit vårdslöst och skadan har uppkommit genom ditt vårdslösa agerande (ansvar enligt skadeståndslagen). Att rida ut på trafikerade vägar på en icke trafiksäker häst kan till exempel vara grund för skadeståndsansvar i vissa fall. Bara som en parentes...

/Jenny - skadeståndsjurist och försäkringbolagsanställd ;)
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Du som ryttare kan också bli skadeståndsskyldig om du på något sätt förfarit vårdslöst och skadan har uppkommit genom ditt vårdslösa agerande (ansvar enligt skadeståndslagen). Att rida ut på trafikerade vägar på en icke trafiksäker häst kan till exempel vara grund för skadeståndsansvar i vissa fall. Bara som en parentes...

/Jenny - skadeståndsjurist och försäkringbolagsanställd ;)

Då är jag med :-)
I detta fallet så är det ingen starkt trafikerad väg, (utan smal allmän väg som man knappt kan mötas på) och som man måste ut på för att komma någonstans, och hästarna är trafiksäkra om folk kör lugnt.

Tackar för hjälpen :bow:, ska skicka trådlänk till kompisen.
Känns ändå som om hon har "rätten" på sin sida, trots unghäst och nervigt fullblod på vägen.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Du som ryttare kan också bli skadeståndsskyldig om du på något sätt förfarit vårdslöst och skadan har uppkommit genom ditt vårdslösa agerande (ansvar enligt skadeståndslagen). Att rida ut på trafikerade vägar på en icke trafiksäker häst kan till exempel vara grund för skadeståndsansvar i vissa fall. Bara som en parentes...

/Jenny - skadeståndsjurist och försäkringbolagsanställd ;)

Det här var intressant, det måste väl vara svårt att påvisa om hästen har varit "trafiksäker" (jag avsky rordet trafiksäker jag anser inte att en häst 100% trafiksäker bara för att den inte är rädd för motorfordon) efter en olycka har skett, som exempel kan jag ta en av mina hästar som inte har brytt sig ett skit om motorfordon tills en bil en dag på en väld grusad väg körde förbi oss när i mycket hög fart och sprutade ner hela oss med grus, hästen var ganska nervös för bilar ett tag efter det vilket iofs senare har försvunnit, om man nu ska så prata om trafiksäker så anser jag att den var det innan händelsen men inte efter.

Vad jag undrar över är att hur "bevisar" man att en häst är trafiksäker efter en olycka, ta ut hästen och låta en bil blåsa förbi den? Om den har varit med om något så är det ju troligt att den reagerar och inte kan klassas som "trafiksäker", men så kanske inte alls var fallet innan den blev påkörd eller vad som nu hänt.

Hur räknas det om hästen blir rädd för en uppfylgande hare i diket eller en flygande plastpåse och det händer något för hästen hoppar ut i vägen, dessa saker är ju inte "trafik", men det finns så mycket mer än fordon en häst kan bli rädd för.

Jättenyfiken på hur detta tolkas. :)
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Min häst var 100% orädd för alla motorfordon, men ändå inte alls trafiksäker. Vid flera tillfällen skyggade han för något i diket och hoppade ut i vägen framför/intill bilar. I hans värld var snöfläcken/plastpåsen/vägbrunnen/elskåpet mycket farligare än lastbilar/traktorer/skogsmaskiner/motorcyklar osv... :eek:
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Hade samma problem med en granne som nästan gasade på ännu mer om det var häst på vägen. Och han hade dessutom sina barn i bilen.
Så jag åkte hem till dem och sa

" Jag kan förstå att du tycker det är ok om jag och min häst skadar oss eller till och med dör, men har du tänkt på att om du kör på min häst så är det som att krocka med en älg. Och vill du verkligen utsätta dina barn för det?"

Tror att han fick lite att tänka på, för folk brukar inte gilla att dels bli utpekade att man inte tänker på sina barns säkerhet, och dels att man poängterar att deras mål är att skada någon.
Detta funkade i mitt fall han kör jätteförsiktigt förbi mig nu.
Han till och med hälsar :smirk:
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Räknas hästen som en sak?
Trodde att de räknades som fordon.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Så där är en av mina också, av den anlendningen stannar jag alltid när jag ser att det kommer bilar så få är risken mindre att ett monter i diket kan "dyka upp".
Det var ett mycket bättre uttryck du hade för det hela "100% orädd för alla motorfordon".
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Det är tyvärr jättesvårt att svara på också :p

I grund och botten är det så att den som KRÄVER skadestånd har bevisbördan. I det nämnda exemplet är det alltså fordonsföraren som skall bevisa att hästägaren varit vårdslös i något hänseende för att fordonsägaren skall kunna ha en möjlighet att få ersättning för en skada.

Om fordonsägaren visar på med "övertygande" argument att saker förhåller sig på ett visst vis (till exempel att hästen alltid är helt hispig i trafiken men att ryttaren väljer att rida på trafikerade vägar ändå) får hästägaren "motbevisa". Bevisningen kan ske på många sätt men i just det nämnda exemplet torde vittnesuppgifter bli rätt avgörande kan jag tänka mig. Grannar som sett hästen ute till exempel, tränare etc. kan säkert säga en del.

För att komplicera det hela ytterligare... den fordonsförare som kräver skadestånd drabbas ofta av en jämkning (nedsättning av skadeståndet) på grund av att han själv oftast har medverkat till olyckan.

Det fina i kråksången är dock att OM du som ryttare drabbas av ett skadeståndsanspråk så anmäler du händelsen till ditt hemförsäkringsbolag (eller om du har verksamhet till det försäkringsbolag där du har din hästverksamhet eller lantbruksförsäkring) så utreder försäkringsbolaget det hela åt dig. Du betalar bara din självrisk.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Räknas hästen som en sak?
Trodde att de räknades som fordon.

Skadeståndsrättsligt är en häst en sak. Skadas en häst så är det alltså en sakskada rent juridiskt. Skadas ett fordon är det också en sakskada.

I de flesta hänseenden räknas dock hästen som ett fordon (det vill säga samma trafikregler gäller för en häst som för en bil till exempel) i trafiken. Hästar räknas dock inte som motorfordon vilket gör att de inte omfattas av det nästan strikta ansvaret enligt Trafikskadelagen...

Rörigt? Jajamensan!!!!
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

En intressant sak ang. vårdslöshet i trafik med hästar inblandade. Jag mailade till polisen :D och frågade vad straffet blir för en bilförare som "medvetet" skrämmer en häst så ryttaren faller av och ev. dör. Maxstraffet för det var två års fängelse :eek:

Sen blev jag alltid itutad att bilägaren alltid var tvungen att betala oavsett vems fel det är. *underbara barndom* :p
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Bra, jag har väntat på att höra det där, främst eftersom jag själv kör bil.Nu har jag hästar & stannar alltid bilen om jag möter ekipage men jag tycker synd om förare som iaktar försiktighet & får bilen sparkad av en häst bara för att ryttaren inte har förstånd nog att fatta att en nipprig häst hör hemma på ridbana eller i skogen & inte på trafikerad väg:devil:
Självklart måste det finnas en gräns för vad förare & ryttare måste ta för eget ansvar så alla ryttare till opålitliga hästar inte bara lastar över allt på förarna.
 
Sv: Trafikregler/hästar/ansvar???

Men är det nån som vet var det går att finna lagtexter och dylikt om sånt här? Och var man hittar det i så fall?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp