Trafiksäkerhet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fire-Eye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 995
F

Fire-Eye

Hej jag undrar lite om NH. Jag håller själv på med det lite grann, mest med de 7 lekarna och andra liknande övningar. Jag undrar om "skrämselövningar" (typ presenning, fladdrande saker dyl.) också stärker hästens trafiksäkerhet, mindre rädd för andra skrämmande saker och sånt... För att jag skulle vilja stärka förtroendet och trafiksäkerheten hos min häst. Men jag har ingen tillgång att vänja hästen vid traktorer,lastbilar,motorcklar och liknande förutom att rida på vägen. Och där kommer det ofta sådana fordon. Jag får idag reda på om jag får ett fullblodssto som jag innan hade ridit i ca 1 år. Hon är ganska skygg vanligtvis men om hon får förtoende för en så går hon igenom eld och vatten :love: . Jag hade det i slutet och jag kunde verkligen göra allt med henne.. Saknar den tiden. Men nu ca ett år efter jag slutade rida henne (p.g.a. stallflytt med min andra egna häst) så har det kommit på tal om vi kanske ska köpa henne bara för att vi passar så (enligt andra) himla bra ihop hon och jag. Och där hon isåfall kommer stå nu så är det ca 7 min till rihuset och då rider vi intill på på en ganska tung trafik med många lastbilar, skördetröskor och traktorer och andra tunga fordon. Finns det några billiga övningar (har ej tillgång till själva fordonet) att stärka och återuppliva denna tillit mellan oss? Trafiksäkerheten främst. Den första veckan ska jag bara ut och gå i trafiken och gå ridvägarna så att hon få upp förtroendet för mig igen.. Mycket tacksam för svar! ;)

Sv: Trafiksäkerhet

Det låter jättebra att du skall ut och gå i trafiken i början. Jag har just börjat träna min två åring, jag vet att hon ibland kan hoppa undan när det kommer stora fordon osv, men ey, I don't blame her, det skulle jag också göra så som dom far förbi.
Nu har jag kommit på ett sätt som gör att hon inte hoppar undan längre, när jag hör en bil bakifrån så skakar jag lite i grimskaftet och när bilen kommer, då går hon fortfarande där och lunkar på. Hon vet liksom vad som komma skall om jag skakar lite i grimskaftet och vet att så länge jag inte hoppar åt sidan behöver inte hon göra det heller. Det mäkrte jag på hem vägen första turen att om jag fick hennes uppmärksamhet så blir hon mer uppmärksam om omgivningen och blir inte lika överraskad om det kommer en bil precis bakom.
Nu vet jag ju inte om detta funkar på alla hästar och det skall ju inte bli som en varning "ojoj, nu kommer det nått farligt! akta akta!" utan lite mer.."ja, nu kommer det nått bakom, ba så du vet liksom.."
Men låter som sagt som en jättebra idé att leda henne längs vägen och bygga upp ett förtroende så hon inte behöver bli rädd om inte du blir det.

Taaack :) Jag ska nog prova det faktiskt! ;) Antingen funkar det, eller så får det motsatt effekt ;) Man får ju hoppas på det bästa. Så när det kommer något tungt eller liknande så ska jag bara skaka i grimskaftet lite grann? Det låter ju rätt logiskt! Så gör väl också ledarhingsten när han upptäcker något som flocken ska vara beredd på? Typ visar på något sätt att dom ska vara beredda, fast inte göra något om inte hn säger att dom ska göra det.. :D Jättebra, och jättetack ska du ha !! Behövdes verkligen, fast fler får gärna svara!!

Mjo, ledarhästen ger ju varningar, men samtidigt får han inte fara med osanning, då vet inte resten av flocken vad han menar i olika situatoner och då blir det problem.
Skaka bara PYTTE lite, bara så hästen känner att då ger honom en liten signal. Bara så lite för att du skall få hans uppmärksamhet, för det är den du vill ha, du vill att han skall bli uppmärksammad så han inte behöver bli överraskad om det kommer en cykel eller buss bakom. Hoppas det går bra, men det lär det ju göra så länge ni båda är lugna och tar allt som det kommer.
eller ja, hon, läste att det var ett sto, hehe

Tack så mycket :) Det var typ så som du sa som jag menade ;) Ska nog göra det sedan..

Jag har precis tränat ett kallblodssto i trafiksäkerhet under en period och hon har nu gått från totalt livsfarlig till helt okej. Jag anser inte att hon är trafikfarlig längre men någon annan skulle säkert tycka att hon va lite jobbig i trafiken. Men i vilket fall som helst så bottnar all slags rädsla hos hästen i att den inte litar på en och inte ser någon anledning att lyssna på en --> den tjafsar helt enkelt!
För att få bukt på isstadighet hos hästar så måste man säga till hästen att den måste lyssna oavsett situation. För att få den att förstå detta ska man avstressa hela situationen, i ditt fall så ska du alltså koncentrera dig på det ni gör (kanske bara gå framåt på vägen lugnt bakom dig) och inte på trafiken. Hästen ska förstå att den bör lägga sin koncentration på dig som människa och ledare och inte på trafiken. Du får alltså inte i det här läget stressa upp dig om hästen gör ett skutt eller något annat oväntat. Korrigera bara dess position och fortsätt sedan med det du höll på med. Genom konsekvens får man resultat!
:banana:

Tack :) Du får gärna utveckla.. :crazy: Lite småtrög..

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 143
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 158
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 143
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 716
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka