Bukefalos 28 år!

Trafikträna?

gadriel

Trådstartare
Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och motorcyklar men jag är osäker på hur han reagerar på lastbilar och andra lite högre fordon, lastbilar brukar ju dessutom låta lite annorlunda när dom "pyser luft" osv. Vi mötte en lätt lastbil en gång och den tyckte han var lite läskig.

Problemet är att vi bor ganska långt ute på landet och här går i princip aldrig tung trafik och jag känner att jag helst vill att han ska vara lite förberedd den dagen vi möter en, eller en buss osv. Jag har kört en sväng i det lilla samhället i utkanten, i ett villakvarter och det gick bra men så tänkte jag i efterhand på att jag faktiskt inte vet hur det gått om vi mött bussen som jag såg en bit bort.

Jag köpte en transport för någon månad sedan så nu kan jag förflytta oss om det behövs.

Jag funderar på att antingen leta upp en större väg där det finns möjlighet att gå ganska nära vägen och leda honom, ibland finns det ju skogsvägar bredvid tungt trafikerade vägar med viltstängsel emellan t ex. Eller tömköra/leda i samhället (liten håla) för att vara där det händer mycket. Eller också att köra med vagnen och ev ha någon medhjälpare med som kan gå bredvid och ge extra trygghet om det skulle behövas.

Jag kanske är lite väl försiktig men jag tycker ändå det är bättre att träna kontrollerat så att jag inte nästa gång sitter med grannens barn där bak och möter en stor lastbil och hästen får panik för att han aldrig har sett något sådant innan.

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni har fungerat bäst? Tyvärr har jag ingen trafiksäker häst att träna ihop med.
 
Sv: Trafikträna?

Min ponny är också ganska cool och har aldirg direkt "trafiktränat" honom. Bara tagit det som det kommer och det har gått bra, men alla hästar är ju olika. Han blir lite spänd när lastbilarna susar förbi men inte så att han gör någonting, trippar bara lite.

En spontan tanke är att du kanske kan utsätta honom för "farliga" saker hemma, typ köra över pressenning osv. Även om det inte är samma sak är det en liknande situation och han lär sig att lita på att du i vagnen har kontroll.

Sedan andra "vanliga" ledarskapsövningar osv.
 
Sv: Trafikträna?

Jo ledarskapsövningar och presseningar mm gör vi redan och jag tror egentligen inte han skulle göra så mycket mer än att trippa eller ta ett hopp och åt sidan men grejen är att jag själv är lite orolig och gärna vill testa/träna under kontrollerade former.

Sen är vägen här ganska smal och vissa sträckor är det ett lågt vägräcke, kurvigt med skymd sikt och mer eller mindre "stup" på sidorna och där är inte jättekul att testa om "det går bra" med lastbilsmöte, då vill jag vara säker på att han fixar det eftersom man inte har något utrymme. Har man bara lite plats känns det betydligt bättre.
 
Sv: Trafikträna?

Okej!

Förstår det, det är läskigt att köra på sånna vägar. Det bästa är väl att du isåfall "hyr in" någon som kan köra lite fram och tillbaka bredvid er osv.
 
Sv: Trafikträna?

Jag brukar se till att vänja dem vid allt möjligt som kan tänkas vara läskigt. Häromveckan när jag hade varit ute och ridit stod man och svetsade på en lastbil på gården när vi kom tillbaka. Åh, vad bra tänkte jag, hon har inte sett/hört en svets förr- och så red jag dit, ställde mig tre meter ifrån och bad honom fortsätta svetsa.

I somras stod vi precis på andra sidan ett dike och såg en skördetröska "in action" vända med skärbordet ett par meter ifrån oss. (Men då tyckte till och med min supercoola häst att det var lite väl....)

Ute i trafiken har jag ffa fokuserat på att inte göra någon stor sak av att det kommer något, och om hon reagerar säger jag åt hästen vänligt men bestämt att sluta larva sig. Hela tiden ser jag till att jag själv är lugn och avspänd. Jag skulle aldrig köra ut på trafikerad väg med en häst som inte är bekväm med trafiken. Då känns det betydligt säkrare att öva sånt uppsuttet eller vid hand till att börja med. Givetvis är relationen mellan häst och kusk mycket viktig, så att hästen har förtroende för- och litar på- sin kusk.

Bor man som du så är ju alternativet att åka iväg eller kanske be någon komma och öva med er.
 
Sv: Trafikträna?

Nu håller jag ju inte på längre, men då det begav sig så utsatte jag hästarna för allt möjligt för att de skulle vänja sig.
Tog unghästarna på släp när jag körde vana hästar för att de skulle lära sig att allt finns. Det gav trevliga individer att jobba med!
 
Sv: Trafikträna?

Jag hittade bete till min bredvid vältrafikerad järnväg. Sen brydde hon sig inte om något alls :)

Mina nya vänjer sig vid typ alla motorfordon som finns för husse har en enorm fordonspark :D
 
Sv: Trafikträna?

Jo jag vänjer dom ju vid allt möjligt, vi har både grävmaskin, traktor och sånt hemma eftersom vi bor på gård. Så han är cool med alla ljud och maskiner, bryr sig inte om något. Det är som sagt bara lastbilar jag vill träna på eftersom det är svårt att arrangera hemma.
Han är helt trygg med bilar och bilar med släp och motorcyklar, jag tror inte han skulel bry sig jättemycket om lastbilar heller men vill helt enkelt inte chansa.

Jag kom på att en kompis till mig har en sambo som kör lastbil och nog kan tänka sig att köra fram och tillbaka några gånger om jag tar med honom till dom :)
Ska försöka hitta något bra ställe att åka till där man kan träna lite :)
 
Sv: Trafikträna?

Japp, ska se till att det blir mycket pys :p Jag vet att min kompis tränat just på pysandet när sambon kommit hem från jobbet med lastbilen så det kan han nog fixa redan på stallplan om jag åker dit :)
 
Sv: Trafikträna?

Det jag tycker funkar överlägset bäst när det gäller att få trafiksäkra hästar är att ha dom på släp efter just trafiksäkra hästar.
Se till att ha en körhäst som är trafiksäker så när som att ni nästan kan bli överkörda utan problem, eller framförallt en häst som inte påverkas av att en annan häst är nervös/stressad/rädd och så häst på släp, minst två personer i vagnen, bra utrustning och så ut och kör. Det har funkat på unghästar och även på mitt varmblod som efter en incident blev rädd för större fordon, de lärde sig att det bara var att knata med, de har en annan häst med sig som inte reagerar och en människa vars hela fokus kan läggas på släphästen om det behövs.

Att köra ihop med trafiksäkra hästar funkar också.

Köpte nyligen ett russ som reagerade på lastbilar, vi hade inte mycket till val än att gå läng vägen för att komma någonstans. Med eftersom han i princip alltid körs ihop med mitt varmblod och kompisens shire som båda är galet trafiksäkra så tog det tog inte lång stund innan russet tyckte att det var helt ok han med. Han kan fortfarande reagera lite på tomma timmerbilar som skramlar men det blir inte värre än att han tittat lite och blir lite spänd.
 
Sv: Trafikträna?

Tack för ditt svar :) Ja det är nog det allra bästa, tror också det. När jag hade min äldre häst så hade jag unghästen på släp men nu har jag bara min fjording + en äldre häst som jag tog hand om som var i princip halvvild. Så tyvärr har jag ingen trafikvan häst på hemmaplan, men jag har en kompis som bor några mil bort som ahr en väldigt trafiksäker körhäst, hade tänkt att ta med min häst till henen och rida ihop men kanske helt enkelt ska be om att vi kan köra där det är trafik och ha honom på släp istället. Då märker jag ju också om han överhuvudtaget bryr sig om lastbilar och sånt eller inte. Det kan lika gärna vara så att han inte bryr sig alls men då har han ju iaf sett lite stora fordon så vet man det :).
 
Sv: Trafikträna?

Man behöver ju dock inte träna på alla SAKER hästen kan möta utan man behöver ju faktiskt enbart lära dem en enda sak: Hantera en obehaglig situation :idea:

Dvs hästen ska kunna stanna/fortsätta gå på din linje precis oavsett vad som händer och vara påverkabar hela tiden. Klarar den ett skitläskigt älgmöte på bra vis klarar den en skitläskig lastbil också.

Det är ju extra viktigt för en körhäst att kunna känna sig "låst" och inte kliva åt sidan/ner i diket/stoppa ut bakdelen utan att få panik i en stressad situation. Även om jag tycker alla hästar borde lära sig att hålla sig till sin linje, det ä ju ofta inte helt lämpligt att fara ut i kanterna på en väg tex.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp