Trafikverket ersätter ägare för hästar som dödades av tåg

Det är faktiskt ingen skillnad. En jobbarkompis bor bredvid järnvägen och fick samma svar förra året som min pappa när jag var liten. De hägnar inte för barn och hundar som hennes fråga var. Och de har typ 20-30 m till järnvägsspåret. Men nya fönster fick de för några år sedan.
Här hägnar de in i igenom samhället... det är bara det att vi har övergång med bommar och där blir det ju ändå öppet..
 
Det är faktiskt ingen skillnad. En jobbarkompis bor bredvid järnvägen och fick samma svar förra året som min pappa när jag var liten. De hägnar inte för barn och hundar som hennes fråga var. Och de har typ 20-30 m till järnvägsspåret. Men nya fönster fick de för några år sedan.
Prioriteten är knappast att sätta upp staket i folks trädgårdar- många prioriterar det även utan järnväg, utan där mycket folk rör sig. Här är det gott om stängsel liksom där jag bodde tidigare. Storstadsområden. På landet där det är lite folk är det ont om stängsel.
 
Det är faktiskt ingen skillnad. En jobbarkompis bor bredvid järnvägen och fick samma svar förra året som min pappa när jag var liten. De hägnar inte för barn och hundar som hennes fråga var. Och de har typ 20-30 m till järnvägsspåret. Men nya fönster fick de för några år sedan.
Det finns en stängsellag med ursprung från järnvägens barndom som säger att järnvägen ska hägnas in för att skydda betande djur (som kanske inte var inhägnade på den tiden) såvida det inte är orimligt ekonomiskt. Om järnvägen inte är inhägnad ska järnvägsägaren betala ersättning för påkörda djur. Eftersom det vore orimligt att stängsla in varenda meter järnväg betalar järnvägsägarna för påkörda djur.

Inom tättbebyggda områden verkar det vara lite mer oklart vem som ansvarar/bekostar. Minns dividerande mellan kommun där jag arbetade och järnvägsägaren. Kan ev. ha funnits någon förordning och/eller praxis som handlade om avstånd till station som avgjorde vem som skulle betala om kommunen ansåg att stängsel behövdes. Stängsel på varenda plats där det finns hus i närheten handlar det inte om utan mer om tättbebyggda områden (med mycket tågtrafik i hög hastighet) där det är stor risk att folk går över spåren. På senare år har dock inställningen till stängsling ändrats lite i o m att man insett att självmord är ett systemfel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 083
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I mitten på januari dog en islandshäst efter att ha blivit påkörd av ett pendeltåg. Nu får ägaren ersättning.
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två hästar dödades i en vargattack i Norrtälje på onsdagseftermiddagen. Nu rekommenderar länsstyrelsen alla djurägare i området att...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp