Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!
Jag menar att poängsättningen under allmänt intryck skall bestraffas hårdare än vad det uppenbarligen gör för en sådan olydnad på den nivån.
Du har:
Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet och framdelens lätthet)
Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna
Inget av ovanstående fungerar ju med istadighet egentligen. Eftersom det handlar om högsta nivån och tex i ett OS så tycker jag nog det skall vara hårdare bedömning av det även om allt annat är bra.
Men det här tycker jag är konstigt med bedömning i dressyren. Du kan vinna Msv utan att ha ett enda rent byte om allt det andra är bra. Men bytena är ju just det som skiljer LA från Msv och då är det konstigt att man kan vinna MSV när man bara rider LA (eftersom bytena inte funkar). Då borde det dras ner mer under poängsättningen under allmänt intryck.
Nu löser dom det här problemet genom att skapa kval i LA för att få lov att rida Msv när dom egentligen kunde höjt kvaliten genom att bara dra ner ordentligt på poängen under allmänt intryck.
Det känns lite som om det är för mkt TROTS missar i dressyren... Funkar liksom inte i dom andra grenarna att vinna om hästen inte hoppar vatten/vattenmatta.
Men det här är ju bara vad JAG tycker och inget som jag propsar på att det skall vara på något sätt.
Nja, sanning med modifikation. Man kan få OS-silver trots att hästen är istadig i EN piaff, om man själv och hästen håller sån kvalitet att man skrapar ihop tillräckligt med poäng för silver TROTS att man får nollor på en bedömningspunkt...
Det säger väl snarare något om hur bra resten av ritten var, eller hur, om man får så fina poäng trots en jättemiss?
Eller menar du att olydnad borde bestraffas med uteslutning i dressyr, domarna kunde ju inte gärna dra ner på alla andra bedömningspunkter för att en gick snett, lika lite som de kan dra upp alla andra bedömningspunkter för att en bedömningspunkt går jättebra.
Jag menar att poängsättningen under allmänt intryck skall bestraffas hårdare än vad det uppenbarligen gör för en sådan olydnad på den nivån.
Du har:
Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet och framdelens lätthet)
Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna
Inget av ovanstående fungerar ju med istadighet egentligen. Eftersom det handlar om högsta nivån och tex i ett OS så tycker jag nog det skall vara hårdare bedömning av det även om allt annat är bra.
Men det här tycker jag är konstigt med bedömning i dressyren. Du kan vinna Msv utan att ha ett enda rent byte om allt det andra är bra. Men bytena är ju just det som skiljer LA från Msv och då är det konstigt att man kan vinna MSV när man bara rider LA (eftersom bytena inte funkar). Då borde det dras ner mer under poängsättningen under allmänt intryck.
Nu löser dom det här problemet genom att skapa kval i LA för att få lov att rida Msv när dom egentligen kunde höjt kvaliten genom att bara dra ner ordentligt på poängen under allmänt intryck.
Det känns lite som om det är för mkt TROTS missar i dressyren... Funkar liksom inte i dom andra grenarna att vinna om hästen inte hoppar vatten/vattenmatta.
Men det här är ju bara vad JAG tycker och inget som jag propsar på att det skall vara på något sätt.