Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KickiH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 22 824
Sv: Trakehnerhingsten Insterburg såld till Sverige!

Nja, sanning med modifikation. Man kan få OS-silver trots att hästen är istadig i EN piaff, om man själv och hästen håller sån kvalitet att man skrapar ihop tillräckligt med poäng för silver TROTS att man får nollor på en bedömningspunkt...

Det säger väl snarare något om hur bra resten av ritten var, eller hur, om man får så fina poäng trots en jättemiss? :)

Eller menar du att olydnad borde bestraffas med uteslutning i dressyr, domarna kunde ju inte gärna dra ner på alla andra bedömningspunkter för att en gick snett, lika lite som de kan dra upp alla andra bedömningspunkter för att en bedömningspunkt går jättebra.

Jag menar att poängsättningen under allmänt intryck skall bestraffas hårdare än vad det uppenbarligen gör för en sådan olydnad på den nivån.
Du har:

Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)

Lösgjordhet(uppmärksamhet och förtroende, harmoni,
lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; accepterande
av bettet och framdelens lätthet)

Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna

Inget av ovanstående fungerar ju med istadighet egentligen. Eftersom det handlar om högsta nivån och tex i ett OS så tycker jag nog det skall vara hårdare bedömning av det även om allt annat är bra.

Men det här tycker jag är konstigt med bedömning i dressyren. Du kan vinna Msv utan att ha ett enda rent byte om allt det andra är bra. Men bytena är ju just det som skiljer LA från Msv och då är det konstigt att man kan vinna MSV när man bara rider LA (eftersom bytena inte funkar). Då borde det dras ner mer under poängsättningen under allmänt intryck.

Nu löser dom det här problemet genom att skapa kval i LA för att få lov att rida Msv när dom egentligen kunde höjt kvaliten genom att bara dra ner ordentligt på poängen under allmänt intryck.

Det känns lite som om det är för mkt TROTS missar i dressyren... Funkar liksom inte i dom andra grenarna att vinna om hästen inte hoppar vatten/vattenmatta.

Men det här är ju bara vad JAG tycker och inget som jag propsar på att det skall vara på något sätt. ;)

Min förvåning över poängsättningen i fälttävlan är väl mer att domarna använder skalan på ett generösare sätt. Nivån på startfältet ska ju inte spela in.

Dom använder skalan på ett bättre sätt, du får en 8 eller tom 9 om det är riktigt bra men även en 3 eller 4:a om det är piss. Men jag vet inte vad det skulle vara för negativt med att domarna faktiskt använder hela skalan, det är väl skittrist med domare som bara har 6 och 7 i sin skala. :confused:

Du får tänka på att programmen i debutant och lätt klass i fälttävlan enbart är LC/LB och inte är domarna särskilt hårda i de programmen i vanlig dressyr heller. Jag har fått högre poäng med min unghäst i vanlig dressyr i LB:2 (2 ggr) än vad jag har fått i debutant fälttävlan än så länge. Då har ändå en GP domare dömt en av de LB:2 som jag har ridit på 64% och han har noll gång :D

Men jag menar rider man Msv dressyr och startar debutant eller lättklass fälttävlan så är det ju inte konstigt att man hamnar på höga procent. Det hade du ju fått om du startat din Msv dressyrhäst i LC och LB oxå.

Men det här tycker jag är konstigt med bedömning i dressyren. Du kan vinna Msv utan att ha ett enda rent byte om allt det andra är bra. Men bytena är ju just det som skiljer LA från Msv och då är det konstigt att man kan vinna MSV när man bara rider LA (eftersom bytena inte funkar). Då borde det dras ner mer under poängsättningen under allmänt intryck.

Nu löser dom det här problemet genom att skapa kval i LA för att få lov att rida Msv när dom egentligen kunde höjt kvaliten genom att bara dra ner ordentligt på poängen under allmänt intryck.

Uj uj jag skrev lite fel här såg jag. Vad jag menade var att förbundet anser ju att det är för mkt brister i klasserna och lägger till kval för att få bättre kvalite på ekipagen istället för att lösa det genom att dra ner på det som är väsentligt i just de programmen. Som då tex lydnad om hästen inte byter , harmonin, samspelet, ryttarens hjälper osv. DÅ hade inte folk startat klasser dom inte varit redo för , men det funkar ju nu ändå eftersom du kan samla massa poäng på annat så du har "råd" att misslyckas med det som är väsentligt för och är utmärkande för just den klassen.

Det är konstigt tycker jag.....

Jag har själv varit placerad högt i Msv på min gamle ft häst som inte byter rent men som hade ett travprogram på 77% Då har man liksom råd att missa en del.. men rätt är det ju egentligen inte. :o

Nu vet jag inte ens varför vi hamnade i denna diskussionen hahaha :D

Oavsett så tycker jag att Insterburg verkar vara en häftig häst som jag gärna skulle vilja se mer av

*kl*

Nu har Insterburg gjort sin första tävling på svensk mark, och man kan titta på ritten här: http://online.equipe.nu/sv-SE/class_sections/9516/results#video

Jag är ingen expert, men i mina ögon ser hästen avspänd ut genom hela programmet, inga tecken på att den skulle vara spooky på något sätt. En del kommunikationsmissar drar ner poängen, men ekipaget har ju inte varit tillsammans så länge. För min del tycker jag hästen har tre goda gångarter, med plus för samlingsförmågan i galoppen.

*kl*

Nu har Insterburg gjort sin första tävling på svensk mark, och man kan titta på ritten här: http://online.equipe.nu/sv-SE/class_sections/9516/results#video

Jag är ingen expert, men i mina ögon ser hästen avspänd ut genom hela programmet, inga tecken på att den skulle vara spooky på något sätt. En del kommunikationsmissar drar ner poängen, men ekipaget har ju inte varit tillsammans så länge. För min del tycker jag hästen har tre goda gångarter, med plus för samlingsförmågan i galoppen.

Jag såg ritten på plats, och kan bara säga: WOW! Den hästen kommer inom kort att vara en av Sveriges bästa, definitivt. Vacker som få och SÅ koncentrerad och lydig! Det kanske inte hörs på filmen, men en hopphäst stod i collecting ring bakom banan och skrek _hela ritten_. Precis hela ritten. Ungefär lika irriterande som när ett billarm börjar tjuta. Alla var störda av det, men jag tror Insterburg brydde sig minst av alla - han rörde bokstavligt talat inte på örat. Och det beteendet var sällsynt under det här meetinget! Många ekipage missade hela moment på grund av överladdade och spända hästar, bland annat den som blev placerad etta (tror den missade en hel galoppserie). Missarna som Insterburg hade var som du skriver rena ryttar/kommunikationsfel, han trodde han skulle fatta galopp i travslutan och gjorde byten i vartannat där ryttaren hade tänkt sig varje. Det kommer säkert att rätta till sig och då blir det ett ekipage att räkna med.

Men jag upprepar: är man för avel av lydiga och koncentrerade hästar med elegant typ (och riktigt bra galopp och mycket bra trav) så slår han det mesta!

kl

Dessutom har han under meetinget stått uppstallad i en box med galler mellan boxarna och där har han varit cool lugn trots andra hästar bredvis sig!

Så himla trevligt att se en häst som man får känslan av att vi vanliga dödliga skulle kunna hantera och rida utan problem. Skitkul för svensk sport och avel att vi har fått in en sån hingst!

Såg också honom på Strömsholm igår. Måste bara säga wow ! ! ! Vilken häst . Det här är dressyr. Härliga gångarter utstrålning lösgjordhet spänstig utan att vara spänd. Koncentrerad på sin ryttare trots hästen ute vid sidan som tok gnäggade hela tiden . . . Jag kan bara säga GRATTIS till en super häst

Vad kul det är att läsa om det! :D Då kanske jag har en blivande dressyrstjärna i hagen då... ;) (om hon är dräktig vill säga...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka