Traktorfråga igen - Volvo BM 2254

TomasN

Trådstartare
Jag vill veta om någon har erfarenhet av Volvo BM 2254 (eller 2204, 2200, 2250). både positiva och negativa omdömen efterlyses!
 
Spontant: Nej. Har ingen god erfarenhet av dem, vi hade en eller två på skolan, och det var inga höjdare. Kan inte exakt sätta fingret på vad det är, men vi har blivit rekommenderade att inte köpa nån när vi har letat tojtoj.
 
Var det växellådan och överföringen mellan spakarna och växellådan som gjorde dig missnöjd kanske? Det är väl samma konstruktion som på Volvo BM 500 och den traktorn var många missnöjda med. Jag har kört rätt mycket med 500'an och tycker att det delvis är ett handhavandeproblem.

Står i valet och kvalet om man vågar köpe eftersom jag redan innan hört en del negativa synpunkter.
 
Ja, den var ju inte synkad på det bästa sätt om man säger så... Sen fanns det ingen motorbroms på den, men det vet jag inte om det var just den traktorn eller bara modellen (konstigt om de inte lagar sånt på en lantbruksskola om det vore bara den traktorn). Den var totalfarlig att köra skit eller ngt annat tungt med, nerför backarna bar det iväg som hej kom och hjälp mig!
 
Nu har jag både köpt och fått hem min traktor. jag lyssnade inte på dina råd den här gången ;).

Jag har motorbroms på min traktor men jag har lärt mig att trsig snabbväxel kan ge just det problemen du sa.

I går var jag gräsänkling och roade mig genom att köra traktor och testa framkomligheten i skogen bla. Vad säger det om mig egentligen? :D
 
Att du är som de flesta andra män?! :angel: Små barn små leksaker, stora barn stora leksaker! :D
 
Att du är precis som vi andra rabbar.
Det är ju bara priset på leksakerna som skiljer oss från dom små killarna :D

Eller som en del säger:
Män blir 7 år, sedan växer dom bara :rofl:

Själv har jag roat mig kungligt med men gamla 8 tons Michigan 75A lastmaskin från 60-talet
Snacka om muskler! :love:

Hug your tractors!
/Mike :devil: - Lektokig :crazy:
 
Om vi räknar in hästen bland leksakerna kan vi nog få en hel del av damerna med oss.
Man behöver inte Jeep , en 4wd pick-up går lika bra.
 
Hej!
Man behöver inte Jeep , en 4wd pick-up går lika bra.
Nu när vi ändå är inne på den seriösa avdelningen... ;) Visst men vissa av oss vill ha "The Real Thing" medan andra nöjer sig med wannabees :cool: :cool: :D

Ride Cool, Ride Free
Rolle på Österlen
 
Du ska se min man, han har i tre veckors tid (om inte mer) skruvat BM 350 i verkstan från kl 16.30 när han komme rhem från jobbet till 22.30, minst, varje dag... Igår var han gräsänkling hela dan och gissa var han var...?
 
Hej,

Jag har personligen inte ägt en 2254 men väl en 430 och nu sedan -96 en ny Zetor 4340, men jag har en bekant som äger just en 2254 och har även hört från andra "i branchen" att den stösta svagheten med 2254 är framaxeln som är på tok för klent dimensionerad, just den fyrhjulsdrivna modellen har för dåligt dimensionerade lager vilket medför att dessa ger upp väl så ofta, kör man då även med frontlastare och bär ex. balar eller liknande så bör man verkligen hålla koll på framaxeln, min bekant har dock byggt om sin framaxel och svaravat ur godset och monterat en annan typ av lager vilka verkar hålla bra.

Finns det något bättre än att sätta sig i Traktorn och ge sig ut på nya utmaningar och testa vad den går för!!!
Jag plogar isvägar på vintern och trivs när det snöar och driver så man får diffa på alla 4 och trampa gasen i botten.

Mitt senaste test var att dra ikull en 20 meter hög dubbelbjörk, j-a va kul det var!!! :cool:
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Piglet82
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 775
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp