Trampa under sig...

Raven_

Trådstartare
Jag är medryttare på en riktigt trevlig arabvallack.
Han har haft ryggproblem och låsningar i nacke och höftled som nu är bra. Vi har sakta men säkert börjat bygga upp musklerna i rygg, rumpa o hals igen och detta går framåt.

Nu vill jag bara veta huuur får vi honom att använda bakdelen ordentligt?! Ingen av oss är några superproffs men vi försöker så gott det går.
Han ser jättefin ut när vi tömkör men blir lätt lite "slö" i bakbenen. Han släpar dom liksom efter sig. Jag tycker inte heller att han använder rumpan mycket i galoppen heller. Han är väldigt rak i haserna, vet inte om det har med det att göra.

Vill jättegärna ha massa tips om olika övningar vi kan göra för att få igång benen på honom. Både från marken och vid ridning.

Bör väl också tilläggas att han är ingen liten o smärt arab utan den mer kraftiga typen.

Tacksam för svar snabbt! MVH Sofie

Sv: Trampa under sig...

Han kanske behöver bygga upp ryggen lite mer?
Träna över bommar på marken, cavaletti och klättring så bygger han upp musklerna i rygen och därmed lättare att få upp sin bärighet.

Rider du för tränare nåt?

Ok, tack för ditt svar.

Jag gjorde det innan vi upptäckte att han hade problem med ryggen, men då var det mest hoppning.

Det känns liksom som att han inte vill vara med med rumpan, han lyfter inte benen mer än "nödvändigt".

Antingen har han fortfarande ont eller så är han bara lat!
I uppbyggnadsstadiet är det ALLTID bra att använda sig av övergångar. Skritt -> trav, trav -> galopp osv osv. Även mellangångarter är superbra. Då får hästarna styrkan i bakbenen eftersom i en bra övergång krävs det bakbensaktivitet.
Ta gärna hjälp av en tränare som kan titta på dig.

Lycka till!

Tack för ditt svar!

Vår kiropraktor säger att han är bra i ryggen nu, och vi tycker att han känns bättre men inte helt bra.

Däremot så har han mage och är lite överviktig pga massa vila och ont i rygg mm. Jag tror nog att han är lat...

Ska testa det du sa, får se hur det går idag!

Jag har samma problem och har försökt hålla igång hela vintern utan sadel. Vila har gjort det sämre. Det vi har sysslat med är tömkörning där jag försöker få honom att gå sidvärts, skänkelvikningar m.m. Longering, innan det blev för mycket snö och promenader. Det har verkligen gett resultat, för trots att ryggproblemen inte är helt borta så är han mycket bättre nu. Sen är det väl så att man bör jobba med övergångar mellan ångarterna och på så sätt få aktivitet. Men tömkörningen är som sagt inte fel, jag har i vinter mest fått jobba på rakt spår på vägen, men sidvärtsrörelsena har varit jobbiga för honom.

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 770
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka