träna bakmuskler

cristobal

Trådstartare
Är det någon som har tips hur man kan träna upp Gluteus Maximus och Biceps Femoris, de sitter på sidorna, "låren".
Skulle vilja ha tips om markträning så jag kan träna upp pållen till ridbart skick...

Sv: träna bakmuskler

Träna klättring det ger susen.
Min häst har fått superfina ben och bakmuskler pga av det.

Jag sitter på och hästen får jobba ...
Det är väldigt roligt att klättra med häst tycker jag oxå.
Lägg upp ett arbetspass 3-4 ggr/veckan, så skall du se att det gör verkan.
Har du tillgång till bra klättring?

Jodå, vi har bra backar här, så jag ska försiktigt börja gå med tömmar i backarna, bara jag blir färdig med massagen.
Nu har jag masserat försiktigt i en vecka, en liten stund varje dag, och det släpper faktiskt bra. Från att kännas som hopklibbade spaghetti, så kan man nu känna varma, glatta muskler där det tidigare var som ett "hål", så det känns bra!
Tack för tips!

Jag har liknande problem med min vbl-vallack. Fast det är snarare som så att han har klena bakben.
Var väldigt noga med att det inte är samma med din häst och gör ingenting ansträngande överhuvudtaget, så du inte överanstränger hästen!
Jag tränar barock (ett hett tips!!) och jag får inte antränga honom mer än att bejära böjning på volt ett par steg åt gången och här handlar det om 3 varv i höger och 2 i vänster. Detta gör jag från marken dessutom.:smirk:
Så visst klättring, tungt underlag och att hästen går i form är toppengrejjer, MEN se upp så att han/hon inte blir överansträng.
Ska du ut och klättra så rid inte utan led.

Mm, har inte tänkt att kasta mig upp med mina 85 kg förrän hon fått mer muskler... Och inte anstränga henne mer än i skritt.
Undra hur det är med sidvärtsförflyttningar, kortar hon inte stegen då och tränar de nämda musklerna ( det är främst biceps, inte så mycket gluteus som är svag).

Gluteus maximus - allt med fart i, galopp, stor trav. Klättring. Hoppning.

Biceps femoris - samling, att hästen vinklar sina bakknän och "bär upp" bra baktill i varje steg. Både klättring och hoppning ger bra träning för biceps, men samling är det viktiga (en häst kan både klättra och hoppa utan att aktivera biceps så himla mycket nämligen). Bra utförda skolor stärker biceps!

För att få hästen till ridbart skick - mycket promenader och tömkörning ute i skogen över stock och sten. Om du kan - ha med som handhäst. Eventuellt löshoppning (när hästen är tillräckligt stark för det).

Mina tankar!

Inte foder-TILLSKOTT men det är självklart viktigt att hästen får sitt behov av proteiner och vitaminer/mineraler (observera särskilt selen och E-vitaminer). Under uppbyggnad från dåligt skick ökar behovet av proteiner jämfört med en häst som är i "gott skick" (ej på muskelminus).

Är din häst inkörd? Isåfall är det bra att jobba hästen i form och kör gärna i ett bra ( jogging ) tempo, samt att klättra både uppsuttet och vid hand. Jag har kört in mina hästar och det fungerar bra att kombinera ridning och körning. Både hästarna och jag tycker att det är skönt med lite omväxling.:)

Min kompis var MYCKET ute och galopperade och hans muskler på låren var enorma.

Brukar funka bra att kantra i olika tempoväxlingar och olika terränger.

Inte inkörd men jag tömkörde senast igår, och efter en del brall så samlade hon sig och bar sig fint.
Hon får litet soja efter arbete, ishavsalger o mineraler samt kornkross och en skvätt olja.
Musklerna släpper mer o mer (masserar nästan varje dag) och hon trampar under sig fint, så nu kan jag kanske öka träningsdosen en aning, men jag väntar med att sitta upp eftersom det är en ganska späd häst och jag är tung...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har två ponnysar som jag skulle vilja träna mer från marken med. Allt från frihetsdressyr till klickertäning så om ni har...
Svar
0
· Visningar
642
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt... 2
Svar
21
· Visningar
1 964
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 988
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka