Träna islandshäst i Tömkörning

moli

Trådstartare
Jag gillar att tömköra och vill ha tips på övningar som är lämpliga särskilt för gångartshästar. Hur man går tillväga steg för steg för att lära in olika dressyrrörelser tex. Gärna med bilder till. Sidoförflyttningar av olika slag och öppna klarar jag av ganska bra, men bakdelsvändningar och slutor får jag inte till. Piaff passage och levader ligger just nu rätt långt borta, men i framtiden kanske. det vore roligt att kunna lära en häst.

Han tappar ställningen och böjningen nästan direkt (i sluta) och jag fattar inte riktigt hur jag skall kunna hålla kvar det när jag inte har en skänkel på "bortsidan" att använda mig av (innerskänkel). Funderar på om man kanske kan få hästen att gå mot sig/ följa med om man går vid dess främre sida om man har yttertömmen runt rumpan på den och använder handen som en innerskänkel? Men det blir bara kortslutning för både mig och Faxi, han testar alla möjliga varianter av övnngar, men förstår inte vad jag menar. Så jag ger uppenbarligen fel signaler. Det vore roligt att kunna göra rätt.

Jag börjar kunna få honom att tölta långsamt i tömkörningen utan att spänna sig i halsen och det har förbättrat korta tölten uppsuttet också en hel del (problemet jag har annars med kort tölt är att han oftast vill öka och springa ifrån jobbet). Så det skall jag fortsätta träna även från marken. Jag kan tömköra honom i kort tölt och flytta honom fram och tillbaka över vägen och får till halvknackiga öppnor i tölt också, att det blir knackigt beror mer på min koordination är hästens tror jag. Uppsuttet fixar jag inga töltöppnor eller sidoförflyttningar i tölt ännu eftersom han vill dra iväg när jag försöker. Han verkar fatta att jag inte orkar springa så snabbt och länge att han anpassar sig till mig och alltså töltar långsamt utan att ligga på.

Ni andra som tömkör era Islandshästar; vad tränar ni på och hur?

Sv: Träna islandshäst i Tömkörning

jätteintressant fråga vill gärna ha svar jag med tycker oxå det är kul med tömmkörning/kör ju min häst med.

gör du framdelsvändningar nu oxå eller?

det jag tänkte på som kanske kan hjälpa dej är att eftersom du inte har en skänkel så kan du ju endå tänka att tömmarna kan användas som skänklar och lixom "håller om" hästen.

hur brukar du fästa tömmarna?

men det låter ju lite mysko att han inte drar iväg med dej när du tömmkör men i ridningen så gör han det....har du testat att tömmkör innan och lixom lura honom med att rida efter ev barbacka och göra samma sak?
jag kom på det....när du töltar uppsuttet hur gör du när han springer ifrån dej? testa med att stanna honom till halt varje gång han ökar det minst mot vad du vill?! tror att han vet att han kommer undan lite ledarskaps grej där.

för det har jag märkt jag har slarvat och låtit Thengill trava vidare om han kastar sej i trav från tölt och det tjänar man ju ingenting på tölten blir ju bara jättetravtakig så i början fick jag ju va stenhård när han försökte kasta sej i trav men nu har han fått lite mer utav den där spärren när de töltar o töltar utan att ta en annan gångart.

du kanske håller på ett annat sätt när du tömmkör, du vet att man blir ofta starkare när man kör/tömmkör då eftergiften kommer senare eftersom tömmen måste åka igenom ringarna.

vad har du för gjord?

thengill och jag tömmkör ungefär en gång i veckan och kör 1 gång i veckan. vi tränar på att tölta sakta i en avslappnad form...de verkar kunna/vilja höja ryggen mer när man tömmkör dom.
han har även börjat tölta i körningen och är riktigt duktig där med.

sen går vi mkt på volt för han kan fortfarande inte trava/galoppera ett helt varv på volt så det är för balansens skull.

testar att göra slutor med honom och tränar även framdelsvändning, bakdelesväldning har vi inte gjort nångång överhuvudtaget ännu.

sidorförflyttningar tycker jag är ganska svårt på tömmen men i ridningen går det bra.

i ridningen har det börjat släppa och han orkar gå ställd i tölten iaf så det är ju en början ska börja träna det i tömmkörningen oxå.

tyvärr blir han ofta väldigt seg när jag tömmkör i paddock så jag måste vara på ett fält eller jobba på hemvägen om vi gått ut i skogen så det är rätt krävande.

Senast ändrad:

Det där med korta tölten skulle kunna bli ett milslångt svar, men sammanfattningsvis verkar han helt enkelt inte vara van vid att gå långsamt i tölt, särskilt inte att dessutom gå samlat i kort tölt= jättejobbigt för honom, och kanske svårt att förstå varför han ens skall göra det när det är mycket lättare att springa fort, som han verkar vara van vid. Däremot verkar han förstå att jag inte orkar springa fort så när jag töltar honom "för hand" anpassar han sig efter mig, precis som han gör när jag cyklar eller promenerar med honom. Korta tölten brukar vara bättre dagen/ dagarna efter tömkörning, så jag kommer att satsa mycket på tömkörning framöver när det blir kallt, halt och mörkt. Däremot hoppar jag inte upp barbacka på honom ännu. Jag har testat en gång (med fårskinssadel visserligen, men utan stigbyglar) och det var knappt jag fixade att sitta kvar på honom. Blev sjösjuk redan i skritten, tölta gick ganska bra, men så snart han tappade takten så började jag skumpa av :o trav fixade jag tre steg, sedan satt jag på trekvart. (Fast detta var innan jag kunde få honom att trava sansat när vi red ut nu är det stadigare, fast det är fortfarande jobbigt att sitta ned på honom i traven även om man har sadel) Jag anser mig ha bra balans och rider gärna barbacka, men inte på Faxi.

Jag varierar med en massa olika infästningar beroende på hästen, vad vi skall göra och om den är van att tömköras/ dubbellongeras eller inte. Jag har ritat upp på olika foton hur jag brukar göra. Har säkert glömt någon variant. De bilder som tömmarna ser ut att gå ned i marken på innebär egentligen att jag "kör" på en volt/ dubbellongerar. Kan vara en bra start för diskussioner! Fråga gärna varför jag har dem på ett särskilt sätt om det ser konstigt ut.

Standard

Samma som ovan men på volt

Samma igen, men yttertömmen "under rumpan"

Alternativ 4

Alternativ 5

Alternativ 6

Alternativ 7

Jag har Börjes skitbilliga tömkörningsgjord för sådär 200kr men den har hängt med i fyra år nu, och fungerar utmärkt. Skulle gärna ha en gjord med stående ringar på sidorna och "höga ringar på skaft" på ryggen så att tömmarna hamnar ungefär som när man rider. Men det har jag inte råd med just nu. (Fins tex gjordar från "AlliUnn" som ser ut så, och det verkar bra tycker jag)

Jag går sällan rakt bakom hästen, utan är oftast snett på sidan om den eller väldigt nära bredvid för att se vad den har för sig och låta den se vart jag är också så att den inte OM den drabbas av panik kastar helt om och rammar mig/ blir rädd för något jag gör rakt bakom. Har alltid hjälm, och oftast väst även när jag tömkör. Använder 11meters körtömmar, vävribb. (som gärna skulle få vara längre när jag dubbellongerar/ är på bana). Dressyrspö brukar jag ofta ha med mig också.

Framdelsvändning har jag inte testat med honom från marken. Hur gör du för att få hästen att gå i Sluta när du tömkör, (vad ger du för signaler) och var befinner du dig då? (bakom eller bredvid?) Och hur gör du när du gör framdelsvändningar i tömkörningen?

Jag tömkör bara min häst "rakt fram" på vägar/i naturen för hon är seg på bana.
Tränar på att stanna, stå still en stund, gå fram, svänga.
Jag vill gärna lära mig dressyrtömköra, fick prova på förra hösten med ett välutbildat halvblod.
Jag har anmält mig till en tömkörningskurs i november. Det ska bli jättekul. Jag har varit där och ridit lektion några gånger och de har trevliga hästar.

Jag vill gärna lära mig dressyrtömköra, fick prova på förra hösten med ett välutbildat halvblod.
Jag har anmält mig till en tömkörningskurs i november. Det ska bli jättekul. Jag har varit där och ridit lektion några gånger och de har trevliga hästar.

Kul! Hästen heter Hremmsa och är efter Solfari från Kvarnbackagård. jag red in henne när jag jobbade på Lauhästar. En favorit som nu är såld till "fastlandet". Tog den bilden för att få lite omväxling med alla bilder på Faxi jag lagt upp. ;)

Är det en tömkörningsbild från början eller går hon lös?

Är det en tömkörningsbild från början eller går hon lös?

Nej, hon går lös, men det ser ju ut som om hon går på en volt runt mig så jag tog och ritade på den. :) Jag har inga tömköringsbilder i datorn.

Vill jättegärna lära mig mer om markarbeta med islänningar och mer finlir. När jag testat att träna sluta så har jag använt mig av staketet på paddocken och sedan har jag placerat mig snett bakom mellan staketet och hästen. Sedan har jag haft den inre (den in mot paddocken) tömmen lite hängande för att hjälpa till så rumpan inte försviner allt för långt :d

Askja tömkörs
Askjatm21okt.jpg

Jag är själv ingen hejare på att tömköra, men jag vet att kuskar använder pisken som en "skänkel" När man ställer hästen och vill den ska gå undan för skänkeln, så petar man med pisken vid skänkelläget. Vid körning används ju inte pisken för att driva framåt, utan som en hjälp.

Jag tömkör bara min häst "rakt fram" på vägar/i naturen för hon är seg på bana.
Tränar på att stanna, stå still en stund, gå fram, svänga.

Åh, vad spännande! Var hittar man sådana kurser?!

moli: Skulle gärna vilja ha förklaring till varför du använder alternativ 5, 6 och 7! Tack!

/EnWisa

Jag ska till Ullstorp.
Och förra året var jag hos Meg Nordin i Hultsfred.

Tips! Köp Magnús Skúlasons nya bok, den ska innehålla en hel del övningar och tips på markarbete som ex. tömkörning. Han är ju väldigt duktig på det. Jag red tidigare mycket för hans hustru och fick många bra övningar och idéer från henne, inte minst beträffande träning från marken. Nu har jag dem inte direkt i minnet, har inte tränat häst aktivt på ett år... Det är ju lite svårt att förklara så här över forumet, man skulle behova illustrationer eller liknande!! Men får du bara in tekniken så kommer du att kunna träna bakdelvändningar och slutor på löpande band! Men man skulle ju kunna säga att man måste lära sig att rama in hästen. Tömmarna är ju dina kommunikationsmedel när det gäller hela hästkroppen!

En annan intressant person är ju Anders Eriksson (har varit på kurs för honom), han som även gett ut videon om tömkörning. Men hans metoder skilde sig till viss del från Skúlasons. Men man når samma resultat. Har du sett hans film? Kanske passa på att åka ned till Skåne och Brösarp och besöka en av Skúlasons kurser i markarbete?

Det har inte kommit ut ännu, men sen är det nog bara att köpa den i vilken bokaffär som helst.

Det har inte kommit ut ännu, men sen är det nog bara att köpa den i vilken bokaffär som helst.

Åh, vad spännande! Var hittar man sådana kurser?!

moli: Skulle gärna vilja ha förklaring till varför du använder alternativ 5, 6 och 7! Tack!

/EnWisa

Hej,

Jag skall förklara.

de flesta som jag visade är egentligen samma koppling, eller iallafall samma syfte, fast den ena på volt och den andra rakt fram. Som de två första jag länkar här nedan. Tömmen under rumpan kan i de flesta fall lika gärna vara utanför svansen, men jag gillar att ha den under om hästen fixar det. Den håller sig där den skall då plus att det kan vara till hjälp när man tränar bort huvudkast. (Se nedan). Har man tömmen bakom rumpan istället för över ryggen när man dubbellongerar kan man driva på hästen med den och har bättre kontroll än om den ligger över ryggen och jag tycker att jag får lättare att hålla den stabilare om jag har den runt hästen.

Dessa två:den ena den andra är egentligen är ungefär detsamma bara det att man får bättre kontroll på hästen om man har inre tömmen så den går genom bettringen före gjorden samt att hästen för tydligare signaler om att den skall svänga. Man få koppla om när man byter varv.
På osäkra hästar som snurrar och fixar mycket kan det vara lättare att lära dem vad som är tanken om man har tömmarna fästa längre ned= lättare att vända tillbaka dem om de snurrar tex. UNDER FÖRUTSÄTTNING att man vant dem vi tömmarna ordentligt så att de inte blir rädda när de hamnar så långt ned.

Den här varianten har jag använt mig av en hel del på hästar som (liksom min egen) går och sätter nosen i vädret och/ eller kastar med huvudet för att komma undan tygeltagen. När den gör det så blir det obehagligt för den, dvs den drar sig själv i munnen på ena sidan samtidigt som det rör sig under svansen på den. De brukar förstå att det är enklare att ha huvudet i normalläge och inte bråka med tömmarna. Sedan kan man överföra det till ridningen, när hästen sätter upp huvudet eller kastar med det klämmer man med skänkeln, ena eller båda och ev. gör en förhållning. De jag tränat såhär har förstått efter ett tag och lagt ihop två och två. kastar jag med huvudet trycker det någonstans gör jag det inte får jag vara ifred.

Den här kopplingen
Och dess motsvarande dubbellongeringskoppling använder jag också en del på hästar som kastar med huvudet och sätter upp det i vädret. det blir som en löpande inspänning. Oftast räcker det mer eller mindre med tömmens tyngd för att hästen skall slappna av och går den emot och/ eller försöker dra iväg får den lite motstånd. Som inte bara drar bak huvudet utan också ned. (Det där lät hemskt, men jag gör hellre så än låter hästen spänna underhalsen och sätta upp huvudet, då har man inte så bra chanser att hålla den om man går fem meter bakom) Jag vill poängtera att jag ofta bara använder mig av tömmens tyngd när jag håller på med både tömkörning och dubbellongering, jag håller aldrig hårt, det brukar inte behövas, och gör det det så går jag tillbaka tills det funkar med lös kontakt, eller bara vikten av tömmarna.

Har du fått svar på frågorna?

Jag tömkör min häst väldigt ofta. Eftersom han inte är mycket riden är det ett bra komplement. Förutom att lära sig signaler lär man honom också att vara mer självständig och gå först osv. Jag har en tömkörningsgjord från Hööks (den svarta i neopren. Med lite finlir går det att få ringarna att stå upp) som jag tycker funkar super. Den används vid ren träning. Har även en loksele som också används ibland för att träna själva inkörningen. Förhoppningsvis blir det släde till vintern!

Jag fäster tömmarna som din bild "standard" och "alternativ 4". Jag har alltid också en repgrimma med tyglar/rep över tränset för att kunna ge tydligare signaler vid behov.

Hitills har vi mest tränat på alla "standardsignaler" som ex halt, svänga, back, halvhalt och frammåtdrivande. Länga formen och söka sig neråt kommer med det lösgörande arbetet.
Brukar oftast gå promenader, då går jag lite snett bakom eller så går jag precis bredvid hästen och gör då en tygelbrygga istället. Det blir sällan att jag tömkör på volt då det ej finns något bra ställe att göra det på här. Men vägar funkar jättebra. Man kan ju svänga och ha sig där med.

Vi kan också bakdelvvändning, framdelsvändning, sidförande som skänkelvikning, öppna och har så smått börjat på en sluta. Även saker som att flytta en del av kroppen i taget så att säga, lyfta ett ben i taget och sådant har vi tränat på.

Allt nytt introducerar jag med hjälp av ett spö och i en repgrimma med rep (ca 2,5 meter). Då kan man ge tydliga signaler och det kombinerat med en otroligt lättlärd och villig häst har gett fina resultat! :)

Skall se om jag kan leja någon att fota lite framöver. Så kan jag lägga in lite bilder och beskrivningar!

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 326
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 877
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 641
Senast: sandrafors
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 424
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka