Träna på framåtbjudning

Bukefalos 30 år!

Guldaskig

Trådstartare
Jag och barnen har fått förmånen att ta hand om en ponny på deltid. Det är den mest bedårande och snällaste lilla b-ponny vi träffat! Står som ett ljus när barnen borstar och pysslar och går tryggt bakom mig när vi rider ut. När jag springer så springer han och det värsta han gör är att ta ned huvudet för äta gräs på ridturen.

Nu till ”problemet”, han saknar helt framåtbjudning på ridbanan och det är så himla trist. Vi skulle så gärna vilja rida lite även där, träna på att svänga, träna på de olika ridvägarna och träna på att galoppera.

Vi vill egentligen gärna fortsätta med ponnyn men då barnen (och jag) gärna varierar uteritterna med lite träning på ridbanan så undrar jag om det ”är värt det”? Går det att träna upp framåtbjudningen? Han är typ 7-8 år så ingen ponny som gått flera år på ridbanan. Ute i skogen är han heller ingen racer men där går han i alla fall mer framåt. Jag själv gillar hästar med egen motor så jag hade blivit tokig 😄 Men nu är det ju två barn mellan 6-8 år som ska rida och då är ju en segare häst helt klart att föredra men just det där att han nästintill stannar på ridbanan undrar jag om det går att träna bort?

Vi gjorde en snitslig bana med massor av olika typer av hinder/utmaningar.

Det kunde innehålla
Skritt kortsida för att under långsidan springa så snabbt det gick och framme få en godis
Rida bakåfram
Slalom
Någon bom att gå över, framåt eller åt sidan.
Hoppa ned, gå runt och sitta upp igen.
Stanna, klättra upp och stå upp på hästen (med ledare)
Lyfta en sten från staketstolpen och bära den fram till nästa stolpe.
Osv

En massa oväntade och roliga grejer helt enkelt. Lite gymkhanatänk.
Det tog inte många gånger förrän ponnyn fattade att efter spurten fick man en godis. Med så mycket variation i grejer och tempo blev ridbanan roligare för ponnyn :)

Vi gjorde en snitslig bana med massor av olika typer av hinder/utmaningar.

Det kunde innehålla
Skritt kortsida för att under långsidan springa så snabbt det gick och framme få en godis
Rida bakåfram
Slalom
Någon bom att gå över, framåt eller åt sidan.
Hoppa ned, gå runt och sitta upp igen.
Stanna, klättra upp och stå upp på hästen (med ledare)
Lyfta en sten från staketstolpen och bära den fram till nästa stolpe.
Osv

En massa oväntade och roliga grejer helt enkelt. Lite gymkhanatänk.
Det tog inte många gånger förrän ponnyn fattade att efter spurten fick man en godis. Med så mycket variation i grejer och tempo blev ridbanan roligare för ponnyn :)

Kul idé! Jag har aldrig stött på detta problem tidigare och när det inte är en själv som rider så är det svårt att lösa tycker jag. Men dina idéer var ju jättekul! Vi vill ju att ponnyn ska tycka att det är roligt så därför har vi bara ridit ut. En gång var vi på ridbanan men då stod han mest still 😂

Jag upplever att det är väldigt vanligt att hästar som inte har bjudning på banan faktiskt inte riktigt förstår hjälperna. I skogen funkar det eftersom det är lätt för dem att förstå vad som förväntas av dem där, men på banan måste de verkligen förstå vad ryttaren ber om. Det är förstås lite knepigt att komma åt när det är oerfarna barn som rider, men det är i den änden jag hade börjat. Jag har den, i vissa kretsar kontroversiella, åsikten att väldigt få hästar tycker det är "tråkigt" på banan. Däremot kan de bli frustrerade eller uttråkade när de inte har en aning om vad det hela handlar om. Att använda olika typer av material som ovan (eller helt enkelt WE-hinder) och sen lära hästen vad som ska göras i hindret kan vara en genväg för att öka förståelsen.

Kul idé! Jag har aldrig stött på detta problem tidigare och när det inte är en själv som rider så är det svårt att lösa tycker jag. Men dina idéer var ju jättekul! Vi vill ju att ponnyn ska tycka att det är roligt så därför har vi bara ridit ut. En gång var vi på ridbanan men då stod han mest still 😂
Det var nytt för mig med 😄
Pigg och glad ponny ute, men som var heltvär på ridbanan. Hon tyckte dessutom det var urtrist med småbarnsridning, lite opassande när hon bara var 97 cm hög och mer erfarna ryttare vuxit ur henne 😆

Men med lite roligare uppgifter och lite "fart o fläng" då och då så blev hon mer alert och glad 🥰

Jag upplever att det är väldigt vanligt att hästar som inte har bjudning på banan faktiskt inte riktigt förstår hjälperna. I skogen funkar det eftersom det är lätt för dem att förstå vad som förväntas av dem där, men på banan måste de verkligen förstå vad ryttaren ber om. Det är förstås lite knepigt att komma åt när det är oerfarna barn som rider, men det är i den änden jag hade börjat. Jag har den, i vissa kretsar kontroversiella, åsikten att väldigt få hästar tycker det är "tråkigt" på banan. Däremot kan de bli frustrerade eller uttråkade när de inte har en aning om vad det hela handlar om. Att använda olika typer av material som ovan (eller helt enkelt WE-hinder) och sen lära hästen vad som ska göras i hindret kan vara en genväg för att öka förståelsen.

Det argumentet köper jag! Och precis som du säger är det ju svårt när det bara är oerfarna barn som rider. Ägaren har gjort ett jättebra jobb med honom, han är verkligen toppen, så det är väl helt enkelt ”bara” att träna vidare. WE hinder lät ju kul!

Det var nytt för mig med 😄
Pigg och glad ponny ute, men som var heltvär på ridbanan. Hon tyckte dessutom det var urtrist med småbarnsridning, lite opassande när hon bara var 97 cm hög och mer erfarna ryttare vuxit ur henne 😆

Men med lite roligare uppgifter och lite "fart o fläng" då och då så blev hon mer alert och glad 🥰

Låter lovande! Den här ponnyn har inte jättemycket gas ute heller så det är säkert en del i hans personlighet i kombination med barn som inte alltid har så vältajmade hjälper.

Ni som har mer erfarenhet, tror ni tömkörning eller longering kan vara ett bra komplement eller riskerar det att göra ponnyn mer uttråkad?

Låter lovande! Den här ponnyn har inte jättemycket gas ute heller så det är säkert en del i hans personlighet i kombination med barn som inte alltid har så vältajmade hjälper.

Ni som har mer erfarenhet, tror ni tömkörning eller longering kan vara ett bra komplement eller riskerar det att göra ponnyn mer uttråkad?

Tror definitivt det kan hjälpa då man kan renodla rösthjälperna och sedan hjälpa barnet och ponnyn med dessa vid ridning. Dvs ha olika ljud för olika saker så att hösten verkligen får en chans att förstå

Tömkörning och longering har underlättat och hjälpt väldigt bra i ridningen med min treåring! 👍🏻

Tror definitivt det kan hjälpa då man kan renodla rösthjälperna och sedan hjälpa barnet och ponnyn med dessa vid ridning. Dvs ha olika ljud för olika saker så att hösten verkligen får en chans att förstå

Tömkörning och longering har underlättat och hjälpt väldigt bra i ridningen med min treåring! 👍🏻

Toppen, då ska jag se om det kan gå att få till. Så småningom kanske barnen kan sitta på när jag longerar, tror ni det kan vara en bra idé? Alltså när/om longeringen funkar som jag önskar 😁

Förutom alla bra tips så kan du ju kika på träning med positiv förstärkning i samma tanke som @warg med WE-hinder. Där ordnar man ju miljön så att det ska bli tydligt för hästen om det är något visst beteende man önskar av hästen. Det allra enklaste är ju att ge mst i byttor på marken men lite "enklare" för en ryttare är ju en target i noshöjd för ponnyn att dutta på för en belöning. Skapar väldigt lätt ett sug framåt ni kanske kan bygga vidare på :)

Känner mig ändå lite hoppfull att detta ska gå vägen, trodde vi skulle behöva ge upp ridbanan och hålla oss i skogen men det kanske går att lösa 😃

Lite uppdatering; vi kämpar på 😅 Mestadels rider vi fortfarande ut, men nån gång ibland går vi in på ridbanan. Han är fortfarande otroligt motsträvig så vi får helt enkelt fortsätta uppmuntra honom. För några dagar sedan provade jag att longera honom och satan vad jag fick driva på för att det skulle gå framåt. Skritt funkade okej, traven var seeeeeg och galopp fick vi bara till ett halvt varv i ena varvet 🙈

Min nästa tanke är tömkörning men vi har inte den rätta utrustningen för det. Har försökt leta efter en tömkörningsgjord begagnad men finns inga i rätt storlek. Har ingen lust att lägga massa pengar på en ny. Har ni några tips på hur jag kan jobba honom avsuttet utan en gjord?

Min nästa tanke är tömkörning men vi har inte den rätta utrustningen för det. Har försökt leta efter en tömkörningsgjord begagnad men finns inga i rätt storlek. Har ingen lust att lägga massa pengar på en ny. Har ni några tips på hur jag kan jobba honom avsuttet utan en gjord?

Enbart träns och tyglar funkar ju bra, men då får man springa själv också :D Har ni bra inhägnad paddock går det ju också att ha hästen helt lös och "leka fram" rörelse och energi. Då bör man dock ha skyddad kontakt, dvs en "inre inhägnad" där man själv är och så hästen lös på spåret (likadan "bana" som vid löshoppning ungefär). Spring själv (ja, man känner sig dum...) och belöna alla tendenser från hästens sida att röra sig snabbare / följa med!

Enbart träns och tyglar funkar ju bra, men då får man springa själv också :D Har ni bra inhägnad paddock går det ju också att ha hästen helt lös och "leka fram" rörelse och energi. Då bör man dock ha skyddad kontakt, dvs en "inre inhägnad" där man själv är och så hästen lös på spåret (likadan "bana" som vid löshoppning ungefär). Spring själv (ja, man känner sig dum...) och belöna alla tendenser från hästens sida att röra sig snabbare / följa med!

Helt okej för mig att springa lite, men dum fråga kanske. Kan jag liksom gå bredvid och ha tyglarna på varsin sida som om jag rider? Fast jag går bredvid? 😁 Det funkar ju faktiskt, eftersom han är så liten 😄

Jag fortsätter uppmuntra till stationära targets! Dvs att hästen förknippar föremål med något positivt och får bjudning ditåt. Går sedan att variera i oändlighet!

Allra enklaste är ju en krubba på marken. Någon pellets i och en krubba en kort bit därifrån (tänk typ 2 steg max). När hästen gå till första belöna med någon bit pellets till i första och gå sedan själv till andra. När hästen tittar upp släpp någon pellets i andra. När hästen går till den belöna med någon pellets och fortsätt.

Väldigt enkelt förklarat och gör bara någon repetition i början sedan något helt annat. Tänk väck intresse, belöna intresse och avsluta. Blir du minsta tjatig eller hästen hinner tröttna förlorar du mycket mer än 2-3 bra repetitioner per dag i början.

Och ja, det blir ju såklart snabbare och bättre resultat med en tränare men vissa (inte jag 😅) har säkert känsla nog att testa på egen hand 🙂

Helt okej för mig att springa lite, men dum fråga kanske. Kan jag liksom gå bredvid och ha tyglarna på varsin sida som om jag rider? Fast jag går bredvid? 😁 Det funkar ju faktiskt, eftersom han är så liten 😄

Ja! Kanske det går att hämta inspiration från Akademisk Ridkonst. De jobbar både med en lina i kapsonen och med två tyglar. Men jag hoppas @Roheryn också vill beskriva lite 😁

Jag gör det med min islandshäst. Har dock inte händerna på båda sidor halsen, utan yttertygeln ligger över halsen och jag håller även den på samma sida halsen som jag går. Men på en mindre häst blir det ju mer naturligt, tänker jag, att hålla händerna på varsin sida halsen.

Vet dock inte om detta hjälper er så mycket med just framåtbjudningen - jag brukar träna såhär för att hjälpa min häst med formen och mer specifikt att lyfta ryggen när vi jobbar i skritt och tölt. Men för detta är det en bra och rolig övning!

Liknande trådar

• Rädd
  • stark på uteritt med andra hästar
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn