träna tålamod?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 158
M

MariaAhmira

Min häst har verkligen inget tålamod att stå stilla i halten, max 2-3 sekunder sen bara måste man ju röra på sig! man kan ju inte stå där o glo lixom;)

hur tränar man upp tålamodet hos hästen?

det jag gör nu är att jag inte begära mer än att hon ska stå stilla korta korta stunder så hon lär sig vänta på mitt kommando...men vi kommer inte längre än att stå stilla, som sagt, max 3 sekunder:smirk:

Sv: träna tålamod?

Gör hon samma sak när du står stilla på lång tygel för att t ex dra sadelgjord/fixa stigläder etc. ?

För min ponny gillar itne att stå stilla på tygeln, då börjar han backa/går framåt/kasta med huvudet så fort man har minsta kontakt med bettet. Men på helt långa tyglar går det bra.

Det är ju inte heller rätt iofs;)

det är samma sak när hon står på lång tygel vare sej man sitter på eller står brevid

jag brukar träna på att göra halter överallt, inte bara på ridbanan utan när vi är ute i skogen stannar vi och lyssnar på fåglarna tex :D
när hästen stått stilla en liten stund klappar jag den och sen får den stå still lite till och sen går vi igen

min häst står någorlunda still i halterna på träning, alltså för det mesta står hon still om man inte håller för hårt i henne.men på täövling kan hon tydligen inte stå still. Varenda gång jag ska göra halt och hälsa börjar hon backa snurra runt:S suck.

ska testa att göra fler halter på alla möjlia ställen då!
jag gör alltid ett par halter när jag rider ut och absolut mycket halvhalter och väldigt mycket tempoväxlingar! hon har massor av energi!!:) varav det är trist att va stilla;)

Brukar följa kyras metod som hon gör som en grundkontroll i början av passet. Hästen måste lära sig att vänta på dig och ta d förhållande hjälperna, så man får hålla på tills d sitter.

Man kan ju säga att inverkan är bestraffning och ingen inverkan är beröm.

Så du gör helt enkelt halt och direkt när hästen stannar ger du en tydlig eftergift så att tygeln glappar. Hästen ska fortfarande stå stilla och gör den inte det tar du igen och lättar så fort hästen står stilla. Så gör du så tills hästen kan stå stilla på glappande tygel å går fram först när du använder skänkeln. Är ju viktigt att du hela tiden är stadig och inte ändrar din sits, utan endast för fram armarna.

Personligen tror jag inte att det handlar om dåligt tålamod utan brist i grundridningen. Precis som rabarber skrev, kolla av i början av passet att han stannar, står still på lång eftergift tills DU ger framåtdrivande hjälp. Ge dig ALDRIG och var konsekvent. Gör om halten 100 gånger om det behövs.

Typiskt stonerv. :smirk:

Jag känner igen det, jätte mycket. De ston jag ridit och varit sådanna, har det bara blivit värre av att träna halter. Tränar mycket grundridning istället, att hela tiden höja ribban för vad deras nerver klarar av. Vilket kan vara ganska mycket när det inte handlar om halter. :smirk: Tränar jätte mycket lydnad och att de ska behålla lugnet och koncentrationen även i situationer där det är svårt. tar lång tid. Gamla ponnyn började inte stå stilla i halterna försen jag tävlade på FEI nivå. ;) (då jag tränade byten och tramp) Så låt det ta sin tid.

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Typiskt stonerv. :smirk:

Jag känner igen det, jätte mycket. De ston jag ridit och varit sådanna, har det bara blivit värre av att träna halter. Tränar mycket grundridning istället, att hela tiden höja ribban för vad deras nerver klarar av. Vilket kan vara ganska mycket när det inte handlar om halter. :smirk: Tränar jätte mycket lydnad och att de ska behålla lugnet och koncentrationen även i situationer där det är svårt. tar lång tid. Gamla ponnyn började inte stå stilla i halterna försen jag tävlade på FEI nivå. ;) (då jag tränade byten och tramp) Så låt det ta sin tid.

ja lång tid räknar jag med, hon har bara blivit riden något år efter att ha stått i avel i holland... men häromdan gick det bättre, det var en sån där toppdag så det gjorde ju rätt mycket:) får se hur det går idag, ska undvika just halterna en hel del, bara se till att bromsen funkar;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: Badger
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V