Tranan letar Tranor

Här finns en bloggare som 2017 hotade tranor lite här och där i Uppland och Sörmland (jag tänkte du kunde kolla platser/tid på året)

Famgus Nature - Trana
Nooo... :(
Jag förväntade mig inget mindre än en serie i ren uppvigling av fjäderfä. Inte ett spår av varken handgemäng eller okvädesyttringar och smädelse. Anade stor motaktion av länsstyrelse och snarstuckna ornitologer, kanske en svulstig tipstråd på Flashback.

Men, så var det bara vogel_F_otografier även här.
 
Det finns rapporter i Artportalen idag av tranor i Sörmland och Västmanland så de är på väg sakteliga. Hetaste tipset är väl att söka i Artportalen och leta upp bra fyndlokaler i närheten av där du bor. :) Kolla i Artportalen när det har börjat rapporteras därifrån så är det bara att åka dit.

Februari-början på mars är annars en bra period att besöka Hornborgasjön om man vill se annat än tranor och turister på vårkanten. :p
 
Det brukar krylla av dem i Sörmland lite längre fram.
Vi hade många tranor nedanför huset i den sjö som fanns där då vi bodde närmre Nyköping vid lilla Ludgosjön.
Likstammen vet jag att många åker till för att kolla på tranor.
Vi brukar ha några vid våtmarken nedanför vår gård. Men det är främst hägrar här just.
Ska finnas någon tran-sjö närmre Strängnäs på väg 55 från Malmköping.
 
Hornborgasjön med omgivningar är magiskt om några veckor. Jag och Släkting brukade åka dit ibland för att titta fåglar och snacka skit på vägen. När vi varit där har det varit ca 15 000 tranor där.

Man kan göra det som en dagstur från Stockholm, men det är bättre om man tar det lite lugnare och kanske ger det en helg (@Jeffery)
 
Hornborgasjön med omgivningar är magiskt om några veckor. Jag och Släkting brukade åka dit ibland för att titta fåglar och snacka skit på vägen. När vi varit där har det varit ca 15 000 tranor där.

Man kan göra det som en dagstur från Stockholm, men det är bättre om man tar det lite lugnare och kanske ger det en helg (@Jeffery)
det är ju som bäst tidigt på morgonen, och det kanske är lite jobbigt att kombinera med en dagstur från Stockholm.
 
Nooo... :(
Jag förväntade mig inget mindre än en serie i ren uppvigling av fjäderfä. Inte ett spår av varken handgemäng eller okvädesyttringar och smädelse. Anade stor motaktion av länsstyrelse och snarstuckna ornitologer, kanske en svulstig tipstråd på Flashback.

Men, så var det bara vogel_F_otografier även här.
DSCN0880(2).jpg

Var så god
 
Nooo... :(
Jag förväntade mig inget mindre än en serie i ren uppvigling av fjäderfä. Inte ett spår av varken handgemäng eller okvädesyttringar och smädelse. Anade stor motaktion av länsstyrelse och snarstuckna ornitologer, kanske en svulstig tipstråd på Flashback.

Men, så var det bara vogel_F_otografier även här.
Jag blev också besviken. Som vegetarian har jag har noll erfarenhet av hur man bäst förolämpar eller utpressar fjäderfä och tänkte att nu kunde jag få lära mig något nytt och användbart. Jag kan föreställa mig att rena dödshot är relativt enkla (man pekar på fågeln med handen och säger pang pang tills den flyger iväg), framförallt för fåglar i mindre kategorier t.ex diverse sparvar, men hur hotar man en större fågel? Och hur gör man det på ett mer sofistikerat sätt? Och hotar man tranor på samma sätt som man hotar en örn?
 
Jag blev också besviken. Som vegetarian har jag har noll erfarenhet av hur man bäst förolämpar eller utpressar fjäderfä och tänkte att nu kunde jag få lära mig något nytt och användbart. Jag kan föreställa mig att rena dödshot är relativt enkla (man pekar på fågeln med handen och säger pang pang tills den flyger iväg), framförallt för fåglar i mindre kategorier t.ex diverse sparvar, men hur hotar man en större fågel? Och hur gör man det på ett mer sofistikerat sätt? Och hotar man tranor på samma sätt som man hotar en örn?
This!
Fatta besvikelsen över att en någon INTE startat en hel blogg kring sina aktioner, vilken alltså skulle kunnat rekommenderats i ett hästforum nära dig, men anspråk på inspiration ner på detaljnivå med spatial direktion och tidsangivelser... Det luktar ju nästan Agronoma Avhandling - är SLU intresserade av att fylla vårt gap?
Torde ju vara gynnande för införlivande av kontakt med länsvet. åsådärnt menar jag. Men det kanske inte funkar med Hets mot Vogelgrupp i statsbudgeten?
 
En hel förmiddag hade vi utsikt mot en räv som hotade ett tranpar.

De kärlekskranka tu uppvaktade varann och räven smög på dem. När den kom tillräckligt nära rusade den fram. Tranorna lyfte elegant och flög iväg en liten bit och fortsatte. Räven smög efter, attackerade och det hela upprepades.
Vi förundrades över att räven inte gav upp. Men det såg väl delikat ut kanske ;)
 
Sedan kanske 20-talet år har vi tranor som häckar i en tjärn i skogen intill. De hörs långt.

När jag bodde på gården brukade de oparkera utanför sovrumsfönstret och ha familjegräl vid 4-snåret om mornarna. Tranor hörs kilometervis. Gissa hur kul det är att ha dem alldeles nedanför sovrummet. :meh:

Men de är vackra och härliga - på avstånd. Ibland har vi ungkarlsflockar på åkrarna omkring.
 
Jag blev också besviken. Som vegetarian har jag har noll erfarenhet av hur man bäst förolämpar eller utpressar fjäderfä och tänkte att nu kunde jag få lära mig något nytt och användbart. Jag kan föreställa mig att rena dödshot är relativt enkla (man pekar på fågeln med handen och säger pang pang tills den flyger iväg), framförallt för fåglar i mindre kategorier t.ex diverse sparvar, men hur hotar man en större fågel? Och hur gör man det på ett mer sofistikerat sätt? Och hotar man tranor på samma sätt som man hotar en örn?

This!
Fatta besvikelsen över att en någon INTE startat en hel blogg kring sina aktioner, vilken alltså skulle kunnat rekommenderats i ett hästforum nära dig, men anspråk på inspiration ner på detaljnivå med spatial direktion och tidsangivelser... Det luktar ju nästan Agronoma Avhandling - är SLU intresserade av att fylla vårt gap?
Torde ju vara gynnande för införlivande av kontakt med länsvet. åsådärnt menar jag. Men det kanske inte funkar med Hets mot Vogelgrupp i statsbudgeten?
Transkrämmaren Rolf
 
Jag blev också besviken. Som vegetarian har jag har noll erfarenhet av hur man bäst förolämpar eller utpressar fjäderfä och tänkte att nu kunde jag få lära mig något nytt och användbart. Jag kan föreställa mig att rena dödshot är relativt enkla (man pekar på fågeln med handen och säger pang pang tills den flyger iväg), framförallt för fåglar i mindre kategorier t.ex diverse sparvar, men hur hotar man en större fågel? Och hur gör man det på ett mer sofistikerat sätt? Och hotar man tranor på samma sätt som man hotar en örn?
Ja du vet inte, det finns skotträdda tranor så det kan funka.
 

Liknande trådar

Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Lavine
·
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 231
Senast: Rie
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: Fille
·
Relationer Triggervarning självskadebeteende/ relaterat till självmordstankar Jag har en vän som jag pratar med en hel del online, enbart i...
Svar
10
· Visningar
1 601
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp