Tränare & ålder

mian1

Trådstartare
Hur tänker ni ang. tränare och ålder? Hur mycket yngre tränare kan man som vuxen ha utan att det blir fånigt?

Jag skulle vilja hitta en tränare som kom hem till mig ibland, men det verkar inte finnas så gott om dem i mitt område :confused: Det finns de på någorlunda rimligt resavstånd, men de flesta verkar ganska unga. Tränade ett par gånger för länge sedan för den duktig tjej som då var kanske 20 år och jag var iallafall 10 år äldre än henne. Det kändes konstigt och jag tror att den känslan var ömsesidig!

Sv: Tränare & ålder

Jag tycker inte det är någonting man ska tänka på vad det gäller tränare.
Har tränaren en bra utbildning/grund och lär ut korrekt ridning så skulle jag vara nöjd. När du rider så ska du ju fokusera på dig och din häst, inte på hur gammal tränaren är.
I mitt stall så kommer en tränare som är hälften så gammal som vissa som rider för henne, det är inget problem här. Lycka till :)

Jag tycker inte det är någonting man ska tänka på vad det gäller tränare.
Har tränaren en bra utbildning/grund och lär ut korrekt ridning så skulle jag vara nöjd. När du rider så ska du ju fokusera på dig och din häst, inte på hur gammal tränaren är.
I mitt stall så kommer en tränare som är hälften så gammal som vissa som rider för henne, det är inget problem här. Lycka till :)

Du menar att det t.o.m. kan vara så att det inte är tränarna som är unga utan jag som blivit gammal? :o;):D

För mig känns det inte konstigt alls, jag tycker det är toppen att hästvärlden är en av de områden där äldre kan lära av yngre.

Å andra sidan är jag så gammal att i princip alla tränare är äldre än mig så jag har inget val :)

Du menar att det t.o.m. kan vara så att det inte är tränarna som är unga utan jag som blivit gammal? :o;):D

Japp du har blivit tant ;)

Men du får vara glad att vi inte säger gammal och skrynklig tant åtminstone ;)

Men du vet att även vi unga blir det en dag.. Du blev det bara lite snabbare ;)

Är det en duktig tränare är det bara till att köra på ;) Jag höll lite lektioner för min jämnåriga kompis mamma en gång och en kvinna i 60 årsåldern, inga som helst problem. Allt fungerade utmärkt, även om min kompis mamma fick en del kommentarer ibland om åldersskillnaden på typ 30 år ;)

Knapplån
Jag jobbar som instruktör i eget företag där jag åker hem till ryttare med egna hästar, många av mina elever (just nu de flesta) är äldre än mig. Det handlar om ca 10-15 år i skillnad (jag är 30 år), i början tyckte jag det var svårt att ha äldre ryttare men jag börjar lära mig. Svårigheten låg i att sätta sig in i ryttarens situation, dessa ryttare har oftast andra mål med ridningen, kan vara stela, ha skodor/sjukdomar som spelar in, många gånger ha lång erfarenhet mm. Nu tycker jag det går mycket bättre och eftersom jag har många elever som är äldre än mig så borde inte de heller tycka det är ett problem. Fast det kanske är enklare eftersom jag numera själv nästan är tant? ;)

En bra tränare kan ha vilken ålder som helt i stort sett. Min nuvarande huvudtränare är ca 15 år yngre än mig och så jäkla duktig. vill inte byta ut henne. Min andra tränare är äldre än mig och en annan tränare är också runt 15 år yngre, men på hans träningar har jag bara varit till fots än så länge. Han är ett under av teknik. Åldern är inget jag skulle hänga upp mig på. Deras erfarenhet, kunskap och pedagogiska förmåga är mycket viktigare.
Vart i Sverige bor du förresten?
P.S Minns väldigt väl hur jag som 18 åring hade lektioner med ridkolans MSV ryttare som var betydligt äldre än mig. Ridskolechefen satt på läktaren för att kolla och anteckna. (jag var under utbildning) Det var jobbigt, men de flesta verkade inte ha några problem med det.

Senast ändrad:

Förstår inte varför det skulle vara fånigt om tränaren är yngre än en själv, det är ju inte en auktoritet man vill ha utan någon att lyssna på och inspireras av i sin ridning, enligt mig iaf. :)
Ålder och erfarenhet går ju inte alltid hand i hand, gå på kunskap och personkemi istället.

ålder på tränare struntar jag fullständigt i. Förstår inte varför det skulle vara fånigt med en yngre tränare? Vad har åldern för betydelse?

Ålder är ingen mall som visar hur mycket erfarenhet man har. Det som är viktigt för mig är att tränaren kan sin sak och är duktig, samtidigt som han/hon har förmågan att lära ut på ett bra och roligt sätt.

Min tränare är nog 10-12 år yngre än mig men mycket mera erfaren än jag. Har även ridit för en kompis som är typ 24 år yngre än mig, även hon en mycket bättre ryttare än vad jag är.

Mao struntar även jag i åldern, jag vill se till kunskapen och vad dom kan tillföra min egen ridning.

..//. Svårigheten låg i att sätta sig in i ryttarens situation, dessa ryttare har oftast andra mål med ridningen, kan vara stela, ha skodor/sjukdomar som spelar in, många gånger ha lång erfarenhet mm.//..

Du är en klok tränare! Andra mål och även annorlunda erfarenheter (än du). Det är verkligen jättebra att inse "viktigheten" av att sätta sig in i ryttarens situation. Det är inte alla som gör det. Då kan det bli missförstånd och en missnöjd ryttare/tränare.

Faktum är att vi "äldre ryttare" ibland förväntar oss att tränarna ska vara tankeläsare och därför är otydliga med vad vi vill. Vi behöver då en som du som "frågar efter". :bow:

Hur duktig en person är hänger ju inte på åldern. Jag har inga problem att träna för yngre alls...jisses, då skulle jag knappt kunna ha någon :o ... :D

Själv har jag egentligen inget problem med yngre instruktörer. Bytte för två år sen ridskola sen vi fått en ny, yngre instruktör. Hon klarade inte av att leverera till våran vuxengrupp. Hon var i princip stum på lektionerna. Bytte till grannortens ridskola. För säkerhets skull tittade jag och min vännina på några lektioner deras instruktör hade. Hon var också ung men mycket skicklig.

När vi sen började i den ridskolan blev det samma visa. Hon kunde inte heller leda oss. Inte på samma sätt som hon gjort med de yngre i de andra grupperna. Kändes jättetråkigt. Vi poängterade verkligen att vi bara var några kärringar som ville lära oss mer rent allmänt och vi uppskattade att hon guidade oss men det släppte aldrig för henne. Vi slutade tillslut. Hela gruppen kände samma sak. Synd för hon hade verkligen mycket att ge.

Det är inte bristen på kunskaper hos yngre instruktörer jag misstror men en del av dem verkar ha lite för mycket respekt för oss äldre ;)

Det är inte bristen på kunskaper hos yngre instruktörer jag misstror men en del av dem verkar ha lite för mycket respekt för oss äldre ;)

Det var så jag kände när det kändes konstigt med den yngre tränaren jag anlitade! Hon var själv jätteduktig, men det kom liksom inte fram för hon kunde inte framföra varesig ris eller ros och då gav det ju inget.

Så vågar tränaren säga åt mig att jag kanar runt som en hal tvål i sadeln eller viftar runt med händerna och kan få mig att utvecklas - då spelar det ingen roll om hon är hälften så gammal som mig!

Jag är 30 år och min ena tränare har precis fyllt 21. Funkar ypperligt. Han är kunnig,lugn och saklig men han kräver diciplin.

Fast kunskapen sitter ju inte i åldern, det beror på hur mycket man själv gjort och vad man har gjort.
Om man är pedagogisk, kan förklara hur, varför och allt sådant.

Hej!

Jag vet 80-åriga tanter som ridit för 18-åringar och varit nöjda med det.

Om en tränare är bra eller ej har inte med ålder att göra, det har med kunskap! En ung människa kan mycket väl vara mer pedagogisk och intresserad än en som är närmare ryttarens egen ålder.

Sen om ryttaren har problem med att tränaren är yngre- ja, då kanske ryttaren behöver se över sin syn på sej själv och mänskligheten och kanske hoppa ner från sin höga ålderspiedestal?

/Lavinia, som rider för bra tränare- oavsett ålder!

Bry dig inte om det om tjejen är duktig o det känns bra måste det vara det viktigaste!:)
Ja, du har iaf blivit äldre....
Min tränare är 25 o jag själv 38, jag har ridit för henne i sex år... Det funkar även om vi nog kan ganska lika mycket eg så behöver jag ändå en bra pedagog!
Nä, om inte annat tycker jag det är bra att umgås över åldrarna och ta vara på det goda i det! Lycka till med tränandet!

Det var så jag kände när det kändes konstigt med den yngre tränaren jag anlitade! Hon var själv jätteduktig, men det kom liksom inte fram för hon kunde inte framföra varesig ris eller ros och då gav det ju inget.

Så vågar tränaren säga åt mig att jag kanar runt som en hal tvål i sadeln eller viftar runt med händerna och kan få mig att utvecklas - då spelar det ingen roll om hon är hälften så gammal som mig!

Det där kan jag sätta mycket pengar på att det bara handlade om tränarens sociala kompetens. Jag har i nuläget en tränare i typ samma ålder som mig (jag är 25), hon har familj o hus o barn och framför allt en jäkla massa erfarenhet. Hon gör verkligen ingen skillnad i att träna mig och min övervuxna ponny eller min mor och hennes väninna med deras hobbyhästar. Precis som såväl jag som morsan tränar för en annan av min mors väninnor, det gör liksom ingen skillnad så länge personen är någorlunda trygg i sig själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 380
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår