Tränarfunderingar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sagofej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 555
S

Sagofej

Hej!
Jag har ett femårigt, lite amibitiöst sto som tyvärr inte springer med broddar.
(Hon trampar sig lätt, kanske inte i loppen, men i defilering och upp mot startbilen kan hon lätt gå i passgång och då trampar hon på sig.)
Eftersom vi har Boden som hemmabana blir säsongen lite väl kort...
I år har hon bara hunnit med tio starter och är i bra form, så tanken att skicka henne till en tränare söderut finns där...
Problemet är att man har ju ingen koll!
Söder om Bergsåker har man ju bara hört om Svansted, Goop, Stig H etc
och jag antar att det inte bara är att ringa så har de en box ledig...
Vad tror ni?
Någon som har något tips på någon man kan ringa?
Eller man kanske inte får nämna namn här, i så fall kanske ni kan berätta vad ni har för erfarenhet av att sätta er häst i träning. Har ni bara ringt eller hur har ni gjort?

Sv: Tränarfunderingar

Att rekomendera olika tränare är inte tillåtet här nej! :D

Men som sagt är det bara att ringa till de tränare som du själv tycker verkar bra, jag gissar att det kanske är svårare att få in en häst hos Stig H än någon mindre tränare, men man kan aldrig få mer än ett nej så det är ju bara att ringa.

Ja du har nog rätt i att det fortfarande är svårare att få in en häst hos Stig H.

Min pappa ringde i mitten av 70-talet och frågade mest på skoj om vår häst. Svaret blev "Det finns bara EN häst på Mantorp jag skulle ta i träning" :eek:

Och med tanke på resultaten vet han nog vad han gör. :D

Jag skulle också satsa på en lite mindre tränare än de allra största - läsa tränarstatistik och försöka snoka reda på vad tränarna har för rykte. Man vill ju inte sätta hästen i träning hos en som det cirkulerar rykten om otillbörlig träning kring till exempel.

Man måste rätt långt ner i söder för att slippa brodd vintern igenom. Du kan ju fundera över om Danmark är ett alternativ?

Är det så?
Men om man tänker slutet av november - januari, är det ändå så att man måste gå med brodd på typ Solvalla då?
Har för mig att man brukar se hästar gå barfota där hela året om...

Solvalla vet jag inte riktigt. På t ex Åby går det jättebra att köra barfota runt om nu, det kan gå en månad till, eller hela vintern. Förra vintern gick det inte. Går hon barfota runt om som optimal balans?

Jo.
Eller hon går bra med skor runt om också, men är hovarna i bra skick brukar vi köra barfota.

Bak behövs ofta brodd när det är några minusgrader, eller snöar mycket.

Fram brukar funka utan, speciellt barfota men det är vädret, banans dagsform och hästens aktion som avgör hur det fungerar på vintrarna. Förra vintern var ju extrem, i övrigt brukar det gå bra utan fram här nere (Halmstad&Åby som jag känner bäst)

Hoppas verkligen att det inte blir som förra året...

Vill nog litegrann påstå att det är den som sitter bakom som måste ha en "fin" känsla i fingrarna. Sedan om hon e väldigt känslig för vikt som passgångshästarna kan vara många ggr. Så skulle jag prova att sätta på ett par boots, tunna. Sedan kan du använda korta brodd bak.

Ja du har nog rätt i att det fortfarande är svårare att få in en häst hos Stig H.

Min pappa ringde i mitten av 70-talet och frågade mest på skoj om vår häst. Svaret blev "Det finns bara EN häst på Mantorp jag skulle ta i träning" :eek:

Och med tanke på resultaten vet han nog vad han gör. :D

Jag skulle också satsa på en lite mindre tränare än de allra största - läsa tränarstatistik och försöka snoka reda på vad tränarna har för rykte. Man vill ju inte sätta hästen i träning hos en som det cirkulerar rykten om otillbörlig träning kring till exempel.

Vi(delägare) har en häst som ska i träning hos Stig H, har vart där ett flertal gånger för att han ska prova honom, hästen har dock ett litet problem som inte hittas, Stigs veterinär har behandlat den nu så nu väntas det på hur han svarar på det.

Så visst går det att få in en häst där..
Det verkar som om han gillar vår häst som är 3 år och blir 4 nästa år.
Det känns ju kul..

Hoppas att det som stör honom går över.

Ja självklart går det att få in en häst hos Stig H, men inte vilken häst som helst, Stig H har ju ständigt hästar som vill komma in och har möjligheterna att tacka nej om det inte är en intressant häst, medans en mindre tränare ser möjligheter i varje häst och hoppas att varje häst ska vara den som gör att denne syns i rampljuset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka