trånga ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare camelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 903
C

camelot

Jag har nyligen tagit upp ridningen igen efter många år men märkte genast att vaderna har blivit ett par nummer större. Speciellt den ena stöveln sitter så tajt att det dunkar i musklerna och efter ett tag får jag kramp. Vad kan man göra åt detta? Jag vill inte köpa nya stövlar och trivs annars väldigt bra med de jag har. Jag köpte dem runt 94 och då kostade de 3000:-
Kan man gå till sadelmakare så de kan töja ut dem?
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag tänkte att det passade bäst på seniorforumet eftersom juniorerna säkert inte varit med om det här problemet :)

Sv: trånga ridstövlar

Denna tråd passar bättre på "utrustning"

Men svarar ändå...

Be skomakaren sätta i en dragkedja därbak?! :idea:

du kan väl be skomakaren lägga in en kil/trekant i skaftet så blir det lite vidare? det har jag på mina ärvda stövlar och det funkar kanon!

(förvisso av liknande modell som graninge, men de kan ju vara rätt tajta upptill oxå..)

Jag har oxå en fråga om stövlar, bredda stövlar går ju, bla med kil som jag själv skrev, men kan man byta till kortare dragkedja och kapa av skaftet?

Visst borde det funka?

Jag har problemet med korta och ganska breda vader..

Annars, vilka märken kan man specialbeställa stövlar hos/har liknande modeller i sitt sortiment?

Det basta du kan gora ar att satta in en dragkedja bak, med resar pa sidorna, sa att det blir lite elastiskt. Da finns det aven utrymme for att dina vader kan bli lite vidare, samt de blir inte for stora ifall de skulle bli mindre ocksa.
Det ska inte kosta alltfor mycket och en bra skomakare har det gjort pa en liten stund bara.

Det ar vanligt att vanster vad ar storre an hoger om du kor mycket bil, da du pressar kopplingen ganska ofta. Den forklaringen fick jag i alla fall nar jag kopte nya stovlar i varas och min vanstra vad ar storre an den hogra.

du kan ju lästa ut dem, brukar gå att göra dem 2 cm vidare i skaften/vristen. Duktiga skomakare och vissa hästbutiker har utrustning att göra detta. Brukar ta 2-4 dagar. På butiken jag jobbade så lästade vi stövlar nästan varje dag, men vi satte inte in dragkedjor. Det är rätt svårt att få det snyggt och hållbart, utan man bör i sådant fall beställa dem med dragkedja från början. Men att lästa ut dina stövlar bör inte va några problem

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31