Bukefalos 28 år!

Trångskodd - och nu då?

@Liten ja det har jag verkligen missat.
bra att det löst sig. finns nog ändå lite matnyttigt för de som ev läser tråden oavsett, ang dina frågor osv tänker jag :) men vad var det då i grunden som var fel på hästen? det har du ju inte skrivit ngt om utan bara rapporterat att det löst sig???
 
@mackan Absolut! :) (Uppdaterade mest för att "avsluta mitt ärende" med att det löst sig och berätta hur det gick, sas.)
 
@mackan Men sjutton, skrev ett svar men Buke höll inte med ;) .

Grundorsaken är fortfarande ett frågetecken. En teori från min sida är att åtminstone en del av grunden kan ligga i att hästen breddade sig ur sina bladsadlar (2st) = obehag/smärta i ryggen = beteendet som tidigare beskrivits = mer spänningar etc och milt uttryckt inte korrekt arbete, som i sin tur ledde till inflammationen i leden. Då jag till slut upptäckte att sadlarna inte längre låg riktigt som de skulle (det handlar om ca 3 graders vinkling av bommarnas blad mot hästryggen), mätte jag om hästryggen och hade en grundlig dialog med bomtillverkaren, som såg flera små små saker som ändrats jämfört med hur hästen såg ut då bommarna tillverkades. En annan teori är att hästen drog på sig spänningar under de tre veckor han gick oskodd på ena frambenet (tappskon), och att han sedan breddade sig ur sadlarna = förvärring av spänningar = smärta/obehag = beteendet = kotledsinflammation.

Om det var sadlarna som var problemet, är det löst - de sadlarna hänger i garderoben och den enda som används är den nytillverkade hoppsadeln. Om inte, så kommer problem/-en att återkomma och då blir det en grundlig utredning (och jag tänker inte "låta" det gå lika långt som sist med beteendet, isf. Tas det inte på allvar - igen - så blir det byte av klinik). I dagsläget finns inget mer att gå på hos hästen, varken fysiskt eller i beteende-väg.

Jag avvaktade med röntgen pga veterinären hade inget i ryggen att gå på, vilket inneburit att jag skulle fått röntga igenom hela ryggen på egen bekostnad - inte billigt. Veterinären hittar inget övrigt fel på hästen och inga skelettskador/-förändringar gick att se i kotleden. Nu kommer hästen att skrittas i några veckor framöver. Därefter reser jag bort i åtta veckor (pga utbildning) slutet av oktober-strax innan jul och därefter väntar ca 12 veckor igångsättning (eller snäppet mer, beroende på vad underlaget tillåter. 12 veckor är "schemat" som jag fått av veterinären).
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 259
Senast: super
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 101
Senast: Farao
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp