Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blöt promenad i skogen på lunchen med hunden och äldsta hästen :) Ska se om ungarna vill rida unghästen sen så får han en liten promenad då.

Idag blir det vila för min del. Hann helt enkelt inte med mer än att släppa ut hästarna, mocka och städa upp efter katterna imorse, innan möte i stan och sen lämna den lånade bilen hos mamma innan hon skulle jobba. Jäklar vad handikappande det är utan bil, hoppas verkstaden har hunnit klart med den till ikväll. Vi brukar ha bilar att gödsla med, men just för tillfället är pappas sönder (min är inne för att fixa till handbromsen inför besiktning nästa vecka) så jag är helt jäkla strandsatt hemma hos föräldrarna just nu.

Hur känner ni skillnad på hunger och sug? Känner ni skillnad. Idag har jag varit jättehungrig hela dagen. Jag känner mig helt bottenlös. Men kan man vara så hungrig eller är det sug/ångest?

Två promenader och ett intervallpass på bandet blev det igår :) Styrketränat två ggr och sprungit en gång hittills den här veckan. Bara ridit en gång :cautious: Men mer ridning blir det idag och under helgen! Ska rida på lunchen idag, promenera när barnen rider i em och gå ner i gymmet ikväll för att lyfta lite. Efter det blir det soffan med maken resten av kvällen :D

Planen under helgen är ridtur ihop med bästisen i morgon :love: Ridning av båda hästarna på söndag, längre springtur på söndag och så mycket vedhantering jag bara orkar och hinner :p

Den här veckan blir det bara två pass på gymmet, vilket gör mig lite sur. Har dock fått till en långpromenad också och i helgen ska jag röja med avkomman hela tiden eftersom maken är ledig, så jag hoppas på bra väder så vi kan vara ute mycket. Så veckan lär bli helt okej aktivitetsmässigt, men styrketräningsmässigt är det nog min sämsta vecka hittills i år.

Igår sprang jag 5 km intervaller på friskvårdstimmen. I regnet - det blir väl pluspoäng? :D

Idag tänkte jag styrketräna hemma efter jobbet. Vem känner sig manad att ge mig ett pass? :angel: Helkroppspass! Utrustning som finns är: skivstång med ställning och viktplattor, två kettlebells på 8 resp 12 kg, en typ medicinboll på 4 kg.

I potten finns ära och berömmelse :D

Igår sprang jag 5 km intervaller på friskvårdstimmen. I regnet - det blir väl pluspoäng? :D

Idag tänkte jag styrketräna hemma efter jobbet. Vem känner sig manad att ge mig ett pass? :angel: Helkroppspass! Utrustning som finns är: skivstång med ställning och viktplattor, två kettlebells på 8 resp 12 kg, en typ medicinboll på 4 kg.

Jag vill! :bump: ;)

Jag gjorde detta hemmapasset idag:
15 min leklöpning i upp o ner för backar i bokskogen som uppvärmning. Måste inte vara bokskog :D

20 marklyft med kettlebell (jag hade 16 kg kb, du har ju stång så du kan ju köra med den istället om du vill men inte så tungt!)
10 djupa upphopp
x 3

20-30-40 reps kb-svingar med 10-15-20 reps armhävningar mellan (jag körde upphöjda)

10-14-20 reps av enarms pushpress med kb och utfallssteg bakåt med kb.
Jag gjorde samtliga reps/arm i pushpresssarna (5/5 7/7 10/10) men alternerande ben i utfallsstegen.

Vad säger du? Imponerad av mitt pass? :D

Jag var ju då på mitt första riktiga crossfit-pass idag, och det kändes som att jag hade valt helt rätt dag att börja på! Passet var precis lagom svårt och jobbigt, och jag fick massor av hjälp med både det ena och det andra.

Vi började med lite löpning och stretchning som uppvärmning och sedan var det fokus knäböj den första halvtimmen. Jag blev tillsagd att jobba mig upp till en vikt där 3x5 kändes lagom, vilket idag blev 40 kg. Sedan kommer det att vara fortsatt fokus på knäböj varje tisdag i 12 veckor framöver, och jag ser verkligen fram emot att kunna utvecklas och utmanas lite mer med det!

Efter detta blev det en 9 minuters AMRAP med 50 wall balls och 50 dumbbell snatches. Mina lår ville säga upp sig efter typ 2 minuter, men jag kämpade på och kom upp i drygt 2 rundor i alla fall. Det kändes som att jag pressade mig själv lite lagom mycket och blev lite lagom trött, så jag är väldigt nöjd!

Imorgon blir det vila, men på fredag tänkte jag försöka köra ett pass igen! :)

Gud vad kul att du är igång!! :banana:

15 min leklöpning i upp o ner för backar i bokskogen som uppvärmning. Måste inte vara bokskog :D

20 marklyft med kettlebell (jag hade 16 kg kb, du har ju stång så du kan ju köra med den istället om du vill men inte så tungt!)
10 djupa upphopp
x 3

20-30-40 reps kb-svingar med 10-15-20 reps armhävningar mellan (jag körde upphöjda)

Jag gjorde samtliga reps/arm i pushpresssarna (5/5 7/7 10/10) men alternerande ben i utfallsstegen.

Tack! :D Jag ska testa! Har dock ingen bokskog men kanske kan springa runt lite på gårdsplanen :p

Mina promenader igår var i regn så löpintervallerna blev på löpbandet :angel: Så absolut pluspoäng till dig!

Inget tips på pass men @Trollunge s pass lät bra, och jobbigt :p Själv ska jag bänkpressa ikväll och köra ett par roddövningar enligt programmet jag fann.

Vääääldigt blåsigt ridpass på lunchen! Jädrar vad det tar i :nailbiting::p Tur jag har obrydd häst.

SÅ värt att ha en häst som inte bryr sig. Min förra var ett riktigt nervknippe när det blåste, och vi tävlade enbart utomhus = en fullkomlig katastrof. Särskilt om man som jag bor i den blåsigaste delen av Sverige som finns, jag skämtar inte, folk som aldrig varit här blir helt chockade över hur mycket här blåser. :nailbiting:

Jag har varit väldigt noga med att den här skulle lära sig att det är okej att ridas även i blåst efter elva år med en häst som knappt gick att få ut i hagen.

10 djupa upphopp
x 3

Funderar på att knycka det där, fast köra svingar istället för marklyft. :up:

Jag tar tillbaks, för jag fick plats på ett spinningpass jag stod som reserv på! :bump:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Idag var det droppen som fick bägaren att rinna över, jag orkar inte mer just nu. Först blev jag hastigt och lustigt uppsagd från det jobbet jag verkligen trivdes på, och tappade i förlängningen av det all kontakt med mina kollegor som jag verkligen tyckte om. Sen var butiksjobbet ett rent helvete (både fruktansvärt långtråkigt och enorma slitningar i gruppen som gick ut över alla), och min tanke var ju faktiskt att det andra jobbet skulle kunna göra att jag skulle kunna säga upp mig från butiken. Istället blev det mitt enda jobb, som jag inte heller fick vara kvar på (det är förvisso egentligen positivt att slippa jobba där). Lägg till att jag sen råkade jobba så pass mycket extra i butiken under januari och februari att A-kassan vägrade betala några pengar, men jag tjänade inte tillräckligt för att få livet att gå runt.

Nu sitter jag i världens rävsax där handledaren på bemanningsföretaget är en pain in the ass och plågar livet ur mig, vägrar hjälpa mig att få ett jobb (eftersom det är viktigare att jag skaffar kompisar enligt henne), det går otroligt trögt att söka nya jobb, vintern har varit så enormt segdragen att jag har en ridabstinens som inte är av denna världen och trumvirvel, i morse ringde de från verkstaden och min bil går inte att rädda. Min fina, fina bil som jag delat de sista nio åren med :arghh::arghh::arghh:. Jag tar mig inte in till stan för de där hemska mötena med bemanningsföretaget med kollektivtrafiken. Jag tar mig ingenstans med kollektivtrafik, för den är ett skämt. Jag orkar verkligen inte. :banghead:

SÅ värt att ha en häst som inte bryr sig. Min förra var ett riktigt nervknippe när det blåste, och vi tävlade enbart utomhus = en fullkomlig katastrof. Särskilt om man som jag bor i den blåsigaste delen av Sverige som finns, jag skämtar inte, folk som aldrig varit här blir helt chockade över hur mycket här blåser. :nailbiting:

Jag har varit väldigt noga med att den här skulle lära sig att det är okej att ridas även i blåst efter elva år med en häst som knappt gick att få ut i hagen.

Har aldrig haft en häst som varit speciellt brydd över blåst men har hanterat flera som blivit galna och sånt orkar jag inte med :p

Väldigt skönt att ha hästar som skiter i vad det är för väder, dom hänger gladeligen med ut på tur ändå :)

Har aldrig haft en häst som varit speciellt brydd över blåst men har hanterat flera som blivit galna och sånt orkar jag inte med :p

Väldigt skönt att ha hästar som skiter i vad det är för väder, dom hänger gladeligen med ut på tur ändå :)

Jamen precis, det underlättar så enormt. Min allra första var hyfsat obrydd (han var extremt känslig för åska och kunde reagera flera timmar i förväg), men nästa häst var verkligen jobbig. Hon var ganska gammal redan när jag fick henne, och det gick aldrig att få henne att slappna av, lite "det går inte att lära gamla hundar sitta". Denna är ju egentligen ganska nervös av sig och lite tittig för det mesta, men just vädret har aldrig varit någon big deal för henne och det är otroligt skönt.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Idag var det droppen som fick bägaren att rinna över, jag orkar inte mer just nu. Först blev jag hastigt och lustigt uppsagd från det jobbet jag verkligen trivdes på, och tappade i förlängningen av det all kontakt med mina kollegor som jag verkligen tyckte om. Sen var butiksjobbet ett rent helvete (både fruktansvärt långtråkigt och enorma slitningar i gruppen som gick ut över alla), och min tanke var ju faktiskt att det andra jobbet skulle kunna göra att jag skulle kunna säga upp mig från butiken. Istället blev det mitt enda jobb, som jag inte heller fick vara kvar på (det är förvisso egentligen positivt att slippa jobba där). Lägg till att jag sen råkade jobba så pass mycket extra i butiken under januari och februari att A-kassan vägrade betala några pengar, men jag tjänade inte tillräckligt för att få livet att gå runt.

Nu sitter jag i världens rävsax där handledaren på bemanningsföretaget är en pain in the ass och plågar livet ur mig, vägrar hjälpa mig att få ett jobb (eftersom det är viktigare att jag skaffar kompisar enligt henne), det går otroligt trögt att söka nya jobb, vintern har varit så enormt segdragen att jag har en ridabstinens som inte är av denna världen och trumvirvel, i morse ringde de från verkstaden och min bil går inte att rädda. Min fina, fina bil som jag delat de sista nio åren med :arghh::arghh::arghh:. Jag tar mig inte in till stan för de där hemska mötena med bemanningsföretaget med kollektivtrafiken. Jag tar mig ingenstans med kollektivtrafik, för den är ett skämt. Jag orkar verkligen inte. :banghead:
Men... jag lider med dig. Så oerhört jobbigt. Hoppas att vinden vänder.

Däremot har dagen varit en aktiv sådan. Min bror kom förbi hemma hos mig precis när jag skulle ta ut ponny på morgonen, så han hakade på med Lilleman. Nu går ju shettisen av förklarliga skäl väldigt sakta, så det blev ingen jättesnabb promenad, men vi var ute i sol och vårvärme någonstans mellan en och en halv och två timmar :love:. Lilleman passade på att ta sig ett uppfriskande dopp i en smutsig vattenpöl, men annars kom alla tillbaka helskinnade från promenaden. Eftersom bilen är obrukbar blev det dessutom en promenad på kanske tre kilometer hem till föräldrarna sen (vi ska på hockey ikväll, så det är enklare att utgå från samma ställe allihop), så rört på mig har jag i alla fall gjort. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 775
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 170
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka