Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ur ett träningsperspektiv är det jätte-passande att jag har blivit sjuk den här veckan, eftersom jag ändå hade tänkt lägga träningen på is lite grann p.g.a. allt annat som händer. Ur ett resten av livet-perspektiv är det jätte-opassande att jag har blivit sjuk den här veckan, eftersom jag har 2x besök med massor av roliga saker planerade, och samtidigt brutalt mycket att göra på jobbet. Aaargh. :banghead:

Jag hade lite svårt att komma iväg förra veckan. Har problem att åka om inte min simkompis hänger på, speciellt om hon avbokar i sista minuten (finns inte tid till att bestämma med någon annan då). Men jag måste verkligen ta tag i detta, hur farligt är det att åka själv? Det kommer ju inte plötsligt dyka upp en massa hajar i bassängen och käka upp mina ben. Simning varannan dag/var tredje dag är dessutom det som gäller för att min rygg ska vara någorlunda smärtfri. Jag måste helt enkelt skärpa mig.

Schemat för denna vecka är typ enbart simning onsdag till söndag, med aquabike på fredag. Ska bli kul att testa!

Ur ett träningsperspektiv är det jätte-passande att jag har blivit sjuk den här veckan, eftersom jag ändå hade tänkt lägga träningen på is lite grann p.g.a. allt annat som händer. Ur ett resten av livet-perspektiv är det jätte-opassande att jag har blivit sjuk den här veckan, eftersom jag har 2x besök med massor av roliga saker planerade, och samtidigt brutalt mycket att göra på jobbet. Aaargh. :banghead:

Usch, krya på dig!

Hade visst inte koll på tiden och kom därmed en timme sent till mitt pass... :p
Blev nästan 7 km intervaller på löpbandet istället. Tillsammans med promenaden tidigare idag har jag nu gått/sprungit bort semlan jag ska gå hem och äta nu :D

Efter att ha varit iväg hela helgen valde jag att avboka spinningen och åka o handla efter jobbet o sen fixa matlådor. Har varit kaos på matfronten och pallade inte det mer :p Och min sambo är bortrest denna veckan så det finns ingen annan som gör det åt mig... :angel:

Men imorgon bitti blir det 8:30-passet i boxen :bump:

Körde ett pass till idag och insåg att min kassa korsrygg jag skadade för några år sen inte håller för alldeles för intensiv träning än.. Blir less, men det blir till att byta ut några övningar i passet och köra på.

Vad flitiga ni är både med träning och uppdatering här.
Jag har faktiskt kommit igång litegrann med min träning. Kör lite hemma cirka 15 minuter tre-fyra gånger i veckan. Powerwalk med lite jogg blir det en gång i veckan. Det är ju så kallt ute så det är verkligen inte lockande. Men är anmäld till vårruset i maj så måste komma igång!

@FengurLaugar hur hinner du med så mycket? Träning, ridning, promenader med häst på lunch, barn och renovering? Jobbar du hemifrån?

Jag tycker det är fullt upp i livet med heltidsarbete, hus, stor trädgård och två kids.

Vad flitiga ni är både med träning och uppdatering här.
Jag har faktiskt kommit igång litegrann med min träning. Kör lite hemma cirka 15 minuter tre-fyra gånger i veckan. Powerwalk med lite jogg blir det en gång i veckan. Det är ju så kallt ute så det är verkligen inte lockande. Men är anmäld till vårruset i maj så måste komma igång!

@FengurLaugar hur hinner du med så mycket? Träning, ridning, promenader med häst på lunch, barn och renovering? Jobbar du hemifrån?

Jag tycker det är fullt upp i livet med heltidsarbete, hus, stor trädgård och två kids.

Ja det undrar jag också ibland :p Har alltid varit bra på att planera, prioritera och effektivisera i min vardag så det är nog en del av det.

Ja jag jobbar hemifrån de flesta dagar (sitter i stan två dagar mest för att tjöta med min kollega). Jag har mitt kontor hemma så att rida ett 30 minuters pass på min lunchtimme är inga problem och då får även hunden motion samtidigt. På kvällarna prioriteras ridning, träning, promenad med hunden, stallpyssel, renovering osv istället för att sitta två timmar och slötitta på tvn, som exempel :) Men vissa kvällar gör vi inget speciellt utan tar en tvkväll också eller lägger oss vid kl 21 och kollar serie på datorn. Ungarna är med på det mesta vi gör :)

Dagens pass:
Uppvärmning
A.
Knäböj 2-4 reps, 5 set
B.
3 powerclean /styrkevändningar
6 armhävningar
9 air squat
3 min jobb och 1 min vila x 5

Det två sista knäböjen blev faktiskt 2or på 70 kg :up: Känns som jag börjar komma tillbaka lite i böjen efter mitt höftstrul :) Mitt max från 2018 är tydligen bara 77,5 kg så det borde jag absolut kunna slå i vår :D
I B-delen hade jag 40 kg på styrkevändningarna och armhävningarna gjordes på knä förutom de allra första :angel: Kul och jobbigt som vanligt ;)

Körde igenom helkroppspasset som finns i appen idag. Har inte testat det innan (till skillnad från de andra passen förutom det renodlade magpasset som jag alltså inte tänker köra), så körde bara en omgång (13 övningar) idag. Innan utmaningen kändes benpasset lite i enklaste laget att bara köra ett varv, medan rumpa och armar var det kräksvarning på, så jag tänkte köra de "jobbiga" passen ett varv för att testa om jag utvecklats, men köra just ben x två.

De här passen är aktivt jobb i 30 sekunder, sen typ 15 sekunder vila emellan. I utmaningen har man själv fått kicka igång nästa övning. Det blev mycket "flåsigare" att ha den här tidspressen, särskilt om man behöver förflytta sig till en stol (för triceps-dip eller step up på stol) eller stänga in sig för att inte ha katterna över sig i plankan. :up:

Är det den som heter 7 minuters Helkroppsträning du har @Kiwifrukt ? Funderar på att skaffa en app för att komma igång lite med träning också. Har börjat äta ordentligt (tre-fyra gånger om dagen istället för typ 1. Och dessutom mat) och promenera en del, men jag (tror att jag) vill mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 810
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 191
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 707
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur